Seksjonssjef Veglister og dispensasjon
Statens vegvesen
- Frist 24.9.2024
- Ansettelsesform Fast
Vil du ta lederskap og drive kontinuerlig utvikling mot transportnæringen?
Vil du jobbe i et fagområde i kontinuerlig utvikling som løser transportnæringens behov? Da kan du være den lederen vi trenger.
Statens vegvesen har ansvar for utarbeidelse av veglister som definerer bruksklasse på offentlig veg - eller sagt på en annen måte; de definerer hvilke kjøretøy som kan kjøre hvor på norske veger. Våre saksbehandlere kontrollerer og godkjenner nye registreringer før de lagres i Nasjonal vegdatabank (NVDB), og publiserer veglistene. De kan også innvilge dispensasjon fra regelverket. Seksjon Veglister og dispensasjon er organisatorisk plassert i avdeling Trafikkstyring og beredskap i divisjon Transport og samfunn.
I stillingen som seksjonssjef vil du ha ansvaret for en god og effektiv leveranse av enhetens tjenester. Dette innebærer blant annet økonomi-, oppfølgings- og personalansvar for medarbeiderne i enheten samt god samhandling og kontakt med transportnæringen og andre veieiere. Du vil også ha ansvaret for videreutvikling av tjenesten.
Er du interessert i å bidra til utvikling av tjenestene, ivareta god samhandling og kontakt med transportnæringen og andre veieiere? Er du en leder som gir retning og inspirerer gjennom å være en god rollemodell som utvikler gode relasjoner? Evner du i tillegg å holde fokus og håndtere utfordringer i situasjoner med korte frister og høy arbeidsbelastning? Da kan akkurat denne stillingen være noe for deg!
Kontorsted for stillingen er åpent innenfor Statens vegvesen sine lokasjoner utenfor Oslo. Aktuelle steder kan være Trondheim eller Lillehammer. Andre kontorsteder kan også vurderes.
Arbeidsoppgaver
Dine arbeidsoppgaver vil være å sørge for profesjonelle og effektive leveranser av tjenesten, samt følge opp videreutvikling og digitalisering av denne. Du vil ha økonomi og personalansvar, samt ansvaret for oppfølging og rapportering på seksjonens arbeid. Du vil hovedansvaret for å lede og styre ansatte og seksjonen i henhold til definerte mål, og sikre at seksjonen har rett kompetanse, gode verktøy og effektive arbeidsmetoder. Ved enheten er det totalt 24 ansatte geografisk spredt over hele landet. Det vil dermed være utstrakt fjernledelse i stillingen.
Du vil inngå i ledergruppen til avdelingsdirektør for Trafikkstyring og beredskap og medvirke i utvikling og ledelse av avdelingen.
I tillegg vil du ha en avgjørende rolle i utviklingen av seksjonens tjenester, kontakt med transportnæringen og samhandling med andre veieiere og aktuelle aktører.
Kompetansekrav
Du må inneha
- minimum treårig høyere utdannelse fra universitet eller høyskole innen fagområdene transport, maskin eller logistikk. Andre relevante fagområder kan vurderes.
- kunnskap om regelverk for transport og/eller arbeid på veg.
- utdannelse innen ledelse og personalhåndtering eller omfattende erfaring fra ledelse i større virksomheter. Må kunne vise til dokumenterte resultater som leder.
- Du må inneha eller kunne bli sikkerhetsklarert etter sikkerhetslovens bestemmelser.
Det er ønskelig med
- kompetanse innen digitalisering og utviklingsarbeid.
- erfaring fra transportnæring og operasjonell virksomhet innen transport eller logistikk
- kunnskap og/eller erfaring fra omstillingsarbeid og endringsledelse.
Med grunnlag i ønske om jevnere kjønnsbalanse, oppfordres spesielt kvinner til å søke stillingen (likestillings- og diskrimineringsloven, 2017, §9).
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Personlige egenskaper
Vi legger vesentlig vekt på de personlige egenskaper for denne stillingen. Vi ser etter deg som
- gir teamet en klar opplevelse av retning; inspirerer, motiverer og holder fokus på målene.
- er strukturert og systematisk.
- er endringsvillig.
- utvikler mennesker gjennom delegering, ansvarliggjøring og veiledning;
- er stødig og til å stole på, støtter og oppmuntrer teamet til gode relasjoner preget av tillit og godt samarbeid for å nå felles mål. som Kommuniserer godt og engasjerer de du prater med Formidler poenger tydelig i både grupper og på tomannshånd,
- er en god rollemodell som håndterer utfordringer og beholder fokus og ro i krevende situasjoner og med høy arbeidsbelastning.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse vårt samfunnsoppdrag. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For at du skal bli vurdert som søker i disse gruppene (bli positivt særbehandlet), må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt fungerende avdelingsdirektør Kurt Breistrand på tlf. 915 35 427 for en trivelig og uforpliktende samtale.
Om arbeidsgiveren
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.
- Nettverk: Facebook, LinkedIn, X
- Sektor: Offentlig
- Sted: Sorgenfriveien 11, 7031 Trondheim
- Bransje: Offentlig administrasjon, Transport og logistikk
- Stillingsfunksjon: HR, personal og rekruttering, Ledelse
Nøkkelord
dispensasjon, transport, personalansvar, logistikk
Jobb i et fagområde i kontinuerlig utvikling som løser transportnæringens behov! Foto: RedANT (1/3)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 368308865
- Sist endret