Spesialrådgiver - Ansvarlig for Data Governance
Kreftforeningen
- Frist 15.9.2024
- Ansettelsesform Fast
Data for good. Er du med på å knekke vekstkurven til kreft?
Ved vårt hovedkontor i Oslo er det en ny stilling som Spesialrådgiver/ Ansvarlig for data governance i avdeling for Data og innsikt.
I Kreftforeningen jobber det ca. 200 ansatte som hver eneste dag går på jobb med ett felles mål – nemlig å komme enda et skritt nærmere vår visjon: «et liv uten kreft». Tre av fire overlever kreft, men antall kreftrammede øker jevnt over tid. Ved utgangen av 2021 var det 316.145 menn og kvinner i Norge som har hatt kreft eller som lever med kreft. Det er over 100.000 flere enn for 10 år siden.
Denne vekstkurven er vår største utfordring i framtiden, og vi i Kreftforeningen skal gjøre alt som står i vår makt for å knekke den. Vi skal fortsette å bruke alle våre tradisjonelle virkemidler: informasjonskampanjer, myndighetspåvirkning, tildeling av midler til forskning og levering av omsorgstilbud. Men – vi skal også gjøre en hel del på andre måter enn før, og det er her du kommer inn i bildet!
Data og kunstig intelligens skal hjelpe oss å møte våre givere, medlemmer og alle kreftsyke på deres premisser. Vi skal møte de med informasjon og tjenester de trenger, når de trenger dem. Vi skal bruke datainnsikt for å styrke kreftpasientenes stemme, følge opp myndighetenes engasjement i kreftsaken, kommunenes evne til å levere omsorgstjenester og helsevernets evne til å behandle kreft og senskader. Vi skal bli enda bedre til å måle effekten av arbeidet vårt.
Vi har allerede over 250 000 støttespillere som gir oss gaver hvert år, men vår ambisjon er å øke antallet kraftig framover. Vi samler og analyserer store mengder data fra trafikken på våre sosiale medier, websider og nettbutikk. Via egne undersøkelser samler vi regelmessig inn informasjon om pasientenes behov og ønsker, og om hvordan den norske befolkningen ser på oss. Vi har tilgang til masse offentlige data om kreftsaken.
Nå bygger vi vår dataplattform og er klare til å øke farten. Ordning og reda i våre data blir en sentral suksessfaktor for å kunne jobbe datadrevet. Klør du i fingrene etter å gjøre en forskjell for kreftsaken? Da bør du lese videre.
Hva går jobben ut på?
Du blir en del av avdelingen Data og innsikt som er i sterk vekst. Vi satser på utvikling av et lite, men fremragende data- og analysemiljø. Som avdeling skal vi tilrettelegge for at organisasjonen får dypere innsikt i data, tar bedre beslutninger og kan innovere i hyppigere tempo. Vi vil samarbeide tett med interne fag- og analysemiljøer. Gjennom partnerskap med store norske eller internasjonale aktører har vi unike muligheter til å utvikle vår datakompetanse og bruke avanserte analyseteknikker.
I din rolle som Ansvarlig for data governance vil du være med å etablere en datadrevet praksis i Kreftforeningen, slik at data utnyttes aktivt, effektivt og ansvarlig, og legger til rette for datadrevne beslutninger.
I praksis vil du:
- Være ansvarlig for å utarbeide og operasjonalisere strategi, rammer og prinsipper for datastyring i Kreftforeningen.
- Være med å forvalte verdien av dataene, informasjonsmodellene og datastrategiene gjennom utarbeidelse av styringsdokumenter for data i samsvar med personverndirektivet, bedriftens sikkerhetspolicy for interne og eksterne bruksområder.
- Være ansvarlig for å utforme din egen rolle i samarbeid med resten av datateamet
- Være ansvarlig for opplæring av og samarbeide med dataeiere, nye dataverter (data-steward) og andre interessenter. Blant annet ved å etablere, arrangere og lede møter i Dataforum med dataverter.
Hva bør du ha av erfaring?
- Du har 2-5 års erfaring fra tilsvarende stilling og har gjerne vært med på å utvikle praksisen.
- Du har erfaring med datastyring, herunder forvaltning av forretningsmessige og tekniske metadata, datakvalitetskrav og -målinger, datalivssyklus og datarisiko. Gjerne også jobbet med test-data.
- Erfaring med data governance-verktøy som Colibra eller Purview vil være et pluss.
- Det er fint om du har erfaring med endringsledelse, fra rolle- og prosessdesign til kommunikasjon og opplæring.
- Erfaring med å definere, prioritere og drive nye initiativer er viktig å ha med seg. Erfaring med prosjektledelse kan være et pluss.
Hva er viktig for å lykkes i rollen?
- Ordning og reda gjør det lettere å få fart og være fleksibel. Du bør like å ha struktur og gode rutiner på arbeidet ditt. .
- Du er komfortabel med å ta beslutninger, og evner å håndtere problemer både proaktivt og reaktivt med pondus.
- Selvledelse blir viktig i en nyopprettet rolle. Du har en indre driv for å utvikle ny praksis og trives spesielt godt når du kan utforme din egen rolle.
- Det er viktig at du er tydelig og lyttende i din kommunikasjon med andre.
- Du er uredd og komfortabel med å kommunisere med alle nivåer i foreningen.
- Det er fint at du er selvstendig, men det meste vil du løse ved å være en god lagspiller og en tillitsfull rådgiver.
- I en verden full av utfordringer, fokuserer vi på å få frem løsninger, sette i gang, lære og eventuelt korrigere underveis. Vi håper at du deler tilnærmingen.
- Norsk er vårt arbeidsspråk.
Noen av godene våre:
- Ordentlig ordnete forhold: Full lønn under sykdom og foreldrepermisjon, pensjonsordning i Statens pensjonskasse, trening i arbeidstiden osv. for å nevne noe.
- Fleksibel arbeidstidsordning og muligheter for hjemmekontor. Om du jobber hjemme eller på kontoret er opp til deg, leder og dataanalyse-teamet.
- Mens vi snakker om arbeidstid; vi har sommertid, fri julaften og nyttårsaften, kortere dager i julen og siste dagen før påskeferien.
- Et skikkelig godt arbeidsmiljø – så godt at vi er sertifisert som et Great Place to work.
- Tobakksfri arbeidstid – det vil si at ingen snuser eller røyker i arbeidstiden hos oss.
- En kantine som er så god at den fortjener en plass på denne listen!
Har du spørsmål om stillingen, kan du gjerne ta kontakt med direktør for Data og innsikt: Magali Børsum på tlf. 99 38 35 59.
I tråd med personopplysningsloven ber vi om at alle søknader registreres via vårt rekrutteringssystem samt at det ikke deles sensitive personopplysninger i søknaden. Søknader pr. post eller e-post vil ikke bli vurdert eller besvart.Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater via vår samarbeidspartner Semac AS, www.semac.no
- Nettverk: Facebook
- Sektor: Organisasjoner
- Sted: Kongens gate 6, 0153 Oslo
- Bransje: Ideelle organisasjoner, Organisasjoner
- Stillingsfunksjon: Analyse, Forretningsutvikling og strategi, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Data governance, Datastyring, Analyse, Data, Endringsledelse
meta.heading
- FINN-kode 368438933
- Sist endret