Rådgiver
Bufetat
- Frist 18.9.2024
- Ansettelsesform Fast
Rådgiver
Ønsker du å bidra i arbeidet med å sikre gode og trygge oppvekstvilkår for barn og unge som blir plassert utenfor hjemmet?
Ved enhet for inntak i Bufetat , region nord, har vi nå ledig to faste 100 prosent stillinger som rådgivere
Kontorsted for stillingene vil være ved en av våre avdelinger i Bodø, Tromsø eller Alta
Enhet for inntak har ansvar for å bistå de kommunale barneverntjenestene i region nord med plassering av barn og unge utenfor hjemmet.
Arbeidsoppgavene er spennende og varierte; råd og veiledning, akuttplasseringer, tiltaksvalg og inntak og oppfølging av barn og unge i barneverninstitusjon, spesialiserte fosterhjem og senter for foreldre og barn. Enheten er organisert i tre spesialiserte avdelinger med regionalt ansvarsområde.
De tre avdelingene er lokalisert i Bodø, Tromsø og Alta.
Som rådgiver i Enhet for inntak får du bli en del av et spennende fagmiljø, som er opptatt av god kvalitet og fagutvikling i enheten. Sammen med kollegaer i hele landsdelen får du være med på å løse det vi mener er verdens viktigste samfunnsoppdrag; vekst og utvikling for barn, unge og familier.
Noe reisevirksomhet må påregnes.
Arbeidsoppgaver
- Gi råd, veiledning og bistand i den enkelte sak etter forespørsel fra kommunalt barnevern.
- Motta og håndtere akutte henvendelser fra barneverntjenester. Inngå i enhetens beredskapsordning for akutt-telefon.
- Foreta tiltaksvalg og utarbeide tilsagn.
- Kjøp av barneverntjenester og sikre at de er ihht. gjeldende avtaler og rutiner.
- Sikre oppfølging og utvikling i aktive saker.
- Ansvar for at saksarbeid i tildelt oppgaveportefølje er godt dokumentert og har god datakvalitet.
- Veiledningsansvar på eget arbeidsområde både internt og eksternt, samt lede viktige møtefora.
- Andre oppgaver må påregnes.
Kvalifikasjoner
- Det kreves minimum treårig utdanning på universitet/høyskolenivå som barnevernspedagog, sosionom eller tilsvarende relevant utdanning.
- Det kreves kunnskap og erfaring fra forvaltning og saksbehandling i kommunal og/eller statlig barneverntjeneste.
- Erfaring fra statlig barnevernsforvaltning vil bli vektlagt.
- Det er nødvendig med god skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
- Det kreves gode ferdigheter innen MS Office.
Det er ønskelig at du har:
- relevant videreutdanning
Enheten er opptatt av å ha tverrfaglig kompetanse, og søkers kompetanse vil bli vektlagt opp mot øvrige ansatte.
Personlige egenskaper
Du :
- er opptatt av barn og unges oppvekstsvilkår
- trives med formidling, både muntlig og skriftlig
- jobber effektivt, er løsningsorientert og pålitelig
- evner å tenke helhetlig og er selvstendig i din oppgaveløsning
- har gode samarbeidsevner, driv og initiativ til å utvikle deg selv og organisasjonen
For oss er det svært viktig hvordan du som person egner deg til jobben. Det vil bli tatt med i den totale vurderingen.
Vi tilbyr
- Stillingene er plassert i statlig lønnsregulativ i stillingskode 1434 som rådgiver, p.t. kr 604 900 - 657 300 pr. år (ltr. 62-67). Avlønning vurderes etter utdanning og erfaring.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, mulighet for tilbud om boliglån til konkurransedyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring.
I tillegg kan vi tilby:
- mulighet for å trene i arbeidstiden inntil en time i uken
- fleksibel arbeidstidsordning innenfor bestemte rammer
- godt faglig miljø med gode støttespillere i arbeidshverdagen
Du får være med på å løfte oss slik at vi kan gi barn og unge og familier et enda bedre tilbud, og det mener vi har en stor verdi i seg selv.
Informasjon til deg som søker
- Inkludering og mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
- Stillingene er for tiden lagt til enhet for inntak. Kontorsted Bodø, Tromsø eller Alta.
- Politiattest må fremlegges ved ansettelse, jf. lov om barnevern § 12-11 andre ledd, og forskrift om politiattest § 7. Denne attesten skal ikke legges med søknaden.
- Du kan be om å ikke bli oppført på den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
- Prøvetid 6 måneder
- Det må oppgis minst to referanser av faglig relevans og av nyere dato
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
Vitnemål og attester med bekreftet stillingsstørrelse og varighet skal lastes opp elektronisk som vedlegg i Webcruiter.
Om arbeidsgiveren
Barne-, ungdoms- og familieetatens fem regioner har som hovedoppgave å drive etatens institusjoner og familievernkontor. I tillegg har regionene ansvar for fosterhjemsrekruttering og oppgaver knyttet til adopsjon. Barn, unge og deres familie skal få riktig hjelp til rett tid uansett hvor de bor i Norge. Bufetat sine fem regioner rapporterer til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som er underlagt Barne- og familiedepartementet.
Bufetat, region nord med administrasjon i Alta omfatter Nordland, Troms og Finnmark, med totalt ca 700 ansatte.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Nordstrandveien 41, 8012 Bodø
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Rådgiver
Annonseinformasjon
- FINN-kode 368458199
- Sist endret