Seniorrådgiver, prosess og metode
Skatteetaten
- Frist 22.09.2024
- Ansettelsesform Fast
Vil du videreutvikle våre prosesser og metoder for data og analyse?
Vi søker ansvarlig for prosess og metode – data og analyse!
Skatteetaten er en av landets mest innovative virksomheter, og vi er stolte av å være blant de fremste miljøene i landet på en lang rekke områder innen dataanalyse, adferdsøkonomi og kunstig intelligens. Dette er en posisjon vi har et tydelig mål om å styrke, og vi søker derfor kollegaer som vil være en del av vårt sentrale team med faglig ansvar for analyse og data science.
Om rollen
Skatteetatens analyseteam består av over hundre analytikere og data scientister som daglig utfører analyser som forbedrer produkter og tjenester på tvers av hele etaten. Skatteetaten har i løpet av den siste tiden anskaffet en skybasert data- og analyseplattform, og er i ferd med å innføre data mesh. Dette gir nye muligheter og rammer for analysearbeidet i etaten, som vi håper du vil være med på å utvikle.
Vi styrker nå laget med to nye kolleger, som vil få et særlig ansvar for analyse og prosessutvikling. Som en av våre nye prosess- og metodeansvarlige vil du bidra til at etatens samlede analyse- og data science-miljø skal jobbe mer enhetlig og effektivt.
Hva går jobben ut på?
- Ansvar for å etablere og forvalte hensiktsmessige faglige rammeverk og prosesser for analyse
- Opprettholde jevnlig kontakt med etatens andre fagmiljøer, bl.a. juridisk, sikkerhet og datastyring, for å sikre etterlevelse av deres krav i rammeverk og prosesser
- Prosessdriver: Sikre fremdrift og være pådriver for prosesser, inkludert møteledelse og fasilitering av arbeidsmøter som workshops, sprinter mm.
- Kompetanseutvikling: Identifisere behov samt utvikle og gjennomføre planer for å øke kompetansen til etatens analytikere og data scientister
- Opplæring: Organisere og sikre gjennomføring av relevante kurs, workshops og opplæringsprogrammer med særlig vekt på Databricks og Power BI, men også innen analytiske metoder og arbeidsprosesser
- Fremtidskompetanse: Ha oversikt over de viktigste trendene og utvikling innen analyse og data science, og bidra med å tilpasse våre prosesser og tilnærming for å møte nye teknologiske og faglige muligheter
- Lede og drive kontinuerlig forbedring av analyseprosesser for å sikre en mer smidig, effektiv og resultatorientert arbeidsmetodikk for analyse
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- Utdanning på masternivå innen økonomiske, analytiske eller tekniske fag. Utenlandske grader må være godkjent av NOKUT/HK-dir. Relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- Dokumentert erfaring fra etablering av faglige rammeverk og prosesser, helst innen analyse/data science
- Erfaring med prosjekt- og endringsledelse
- Erfaring fra arbeid med kompetanseutvikling er ønskelig
- God skriftlig og muntlig formidlingsevne på norsk og engelsk
I tillegg ser vi gjerne at du har erfaring fra smidige utviklingsprosesser, interessentoppfølging samt tilpasning av prosesser for å møte organisasjonens behov.
Hva ser vi etter hos deg?
- Systematisk og strukturert
- Gode evner til å bygge relasjoner i en stor organisasjon
- Sterke kommunikasjonsegenskaper
- Svært gode samarbeidsevner
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som seniorrådgiver, med en årslønn mellom 745 000 og 895 100 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine.
Arbeidssted er Oslo eller Skien. Andre lokasjoner kan vurderes.
Verdt å merke seg før du søker
Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Derfor ber vi deg om å levere en god og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen du søker på. Du trenger altså ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev.
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Om arbeidsgiveren
Velg en jobb der du får utfordret deg selv, ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, seks divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: 7 500 engasjerte ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Du får selvsagt beskjed om utfallet.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Fredrik Selmers vei 4, 0663 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Analyse, Rådgivning, Utvikler (generell)
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Analyse, Prosessutvikling, Metode, Endringsledelse, Kompetanseutvikling
Annonseinformasjon
- FINN-kode 368462709
- Sist endret