Rådgiver i kontrollinjen, pass og ID avsnittet
Agder politidistrikt
- Frist 17.09.2024
- Ansettelsesform Fast
Rådgiver
Politiets ID-forvaltning har gjennomgått en omfattende oppgradering av tjenestene. Dette har medført store endringer i både den tekniske og juridiske prosessen rundt utstedelsen av reise og ID- dokumenter. Lanseringen av nye pass og nasjonale ID-kort høsten 2020, gjør at sikkerheten i ID-forvaltningen i Norge regnes blant de beste i verden.
I Agder er pass og ID avsnittet lokalisert i Arendal, Farsund og Kristiansand, og produserer anslagsvis 65 000 ID- dokumenter årlig. I Kristiansand har vi åpent 6 dager i uken, inkl. 4 kvelder.
Vi har nå behov for en ny kollega og søker etter en saksbehandler i kontrollinjen med hovedoppgaver innen opplæring av nyansatte i kontrollinjen. Stillingen innebærer også saksbehandler av mer kompliserte saker, og vi krever derfor at du har lang relevant erfaring, fortrinnsvis med saksbehandling av norske pass og ID- kort. Stillingen innebærer videre at du er kontaktperson og superbruker for en del av systemene vi bruker, og du må derfor ha gode IT- kunnskaper. Du må kunne trives i et hektisk og kundeorientert fagmiljø, hvor evnen til å ta til seg ny kunnskap er viktig.
Det er viktig at vår nye medarbeider er samfunnsengasjerte og har en god forståelse av Politiets rolle i forvaltningen. Er du i tillegg selvstendig, serviceinnstilt, og engasjert, kan du være den vi leter etter.
Vi stiller krav til at våre kandidater gjennomfører og består Politidirektoratets opplæringsprogram for kontrollinjen Pass og ID- kort.
Stillingen er i all hovedsak på dagtid, men enkelte kvelder og lørdager må påregnes.
Vi ser frem til å lese søknaden fra deg.
Arbeidsoppgaver
- Bidra med faglig opplæring av nyansatte i kontrollinjen, samt lage og oppdatere opplæringsplan.
- Bistå øvrige kollegaer med faglige og tekniske oppdateringer og avklaringer.
- Jobbe med fagutvikling, informasjonsdeling og kompetanseheving internt og eksternt.
- Være superbruker i div. saksbehandlingssystemer.
- Saksbehandling og saksforberedelse i mer kompliserte saker.
- Gjennomføre forvaltningsintervjuer og avklaringssamtaler ved behov.
- Være en bidragsyter i pass- og ID-kort avsnittets kriminalitetsforebyggende arbeid.
- Veilede publikum og motta søknader i kontrollinjen, herunder utføre ID-kontroll, både av person og dokument.
- Andre oppgaver etter behov.
Stillingen er primært på dagtid, men enkelte kveld- og lørdagsvakter kan forekomme.
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning på minimum bachelornivå innenfor juridiske eller samfunnsvitenskapelige fag, eller ledelse. Lang og relevant erfaring kan i særskilte tilfeller kompensere for utdanningskravet.
- Lang relevant erfaring, fortrinnsvis fra arbeid med norske pass og ID-kort.
- Svært gode kommunikasjonsevner på norsk, og gode kommunikasjonsevner på engelsk.
- Gode IT- kunnskaper.
Ønskelig:
- Kjennskap og evne til å finne fram til og forstå lovverk, retningslinjer mv.
- Erfaring med kundebehandling/service.
- Erfaring med saksbehandling, fortrinnsvis fra forvaltning.
- Førerrett klasse B
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Har evne til å ta selvstendige vurderinger, tar initiativ og jobber systematisk og strukturert
- Være løsningsorientert, engasjert, observant og faglig nysgjerrig
- Har stor arbeidskapasitet og evne til å jobbe effektivt og med flere oppgaver samtidig
- Har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner og møter innbyggere og kollegaer på en positiv og serviceinnstilt måte.
Personlig egnethet og motivasjon for stillingen vil bli tillagt stor vekt
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som rådgiver (stillingskode 1434) fra kr. 615 700 - 667.700,- brutto per år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Lønnsplassering etter kvalifikasjoner. Som følge av pågående lønnsforhandlinger kan annen lønn bli vurdert.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, sommertid, trening i arbeidstiden o.l.)
Agder politidistrikt er en IA-bedrift og er tilknyttet en moderne bedriftshelsetjeneste
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Om arbeidsgiveren
Agder politidistrikt er ett av 12 politidistrikter i Norge. Vi dekker hele Agder, bortsett fra Sirdal kommune. Vi har ansvaret for 24 kommuner der det bor nærmere 310.000 mennesker. Agder politidistrikt ledes av politimester Kjerstin Askholt og visepolitimester Morten Sjustøl.
Agder politidistrikt har omtrent 730 ansatte, og er nå organisert med 10 politistasjonsdistrikt som inneholder 15 politistasjoner. Politistasjonsdistriktene ligger under tre geografiske driftsenheter (Vestre Agder driftsenhet, Midtre Agder driftsenhet og Østre Agder driftsenhet).
I tillegg til geografiske driftsenheter har politidistriktet fire funksjonelle driftsenheter (felles enhet for påtale, felles enhet for operativ tjeneste, felles enhet for etterretning, forebygging og etterforskning, felles enhet for utlending, forvaltning og sivil rettspleie). I tillegg kommer PST og tre lederstøttestaber (kommunikasjon, virksomhetsstyring og HR/HMS).
- Sektor: Offentlig
- Sted: Tollbodgata 45, 4614 Kristiansand S
- Bransje: Offentlig administrasjon, Politi og sikkerhet
- Stillingsfunksjon: Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Opplæring, Saksbehandling, Avklaringssamtaler, Veiledning, Kundebehandling
meta.heading
- FINN-kode 369122600
- Sist endret