
Veileder grupperettet tiltak, 100% fast stilling
Bergen kommune
- Frist 24.9.2024
Veileder grupperettet tiltak, 100% fast stilling
NAV Årstad betjener en bydel med om lag 42 000 innbyggere og ca. 1400 kommunale tjenestemottakere. Vi er ca 250 ansatte, hvorav ca 130 betjener bydelen Årstad, mens resten dekker mer byomfattende tjenester. Av de 130 er 93 ansatt i den kommunale sosialtjenesten.
For å styrke den arbeidsrettede oppfølgingen av brukerne skal det opprettes en fast stilling som veileder for gruppetiltak. Stillingen plasseres i avdeling for Arbeid og kvalifisering.
Arbeidsoppgaver
NAV Årstad ønsker å styrke oppfølgingen av brukere som står utenfor utdannings- og arbeidsliv ved å opprette et grupperettet tiltak som supplement til individuell oppfølging. Vi søker derfor etter en veileder med interesse for å veilede grupper av brukere, lede gruppeprosesser og skape en lærings- og endringsarena for deltakerne.
Arbeidsoppgavene vil være å delta i planlegging og drift av gruppetiltak, oppfølging av brukere individuelt og i grupper, kartlegging, innsøking til ulike kvalifiserings- og behandlingstiltak, samt saksbehandling etter sosialtjenesteloven etc. Hovedmålet med tiltaket er å hjelpe arbeidsledige sosialhjelpsmottakere i arbeid, eventuelt hjelpe deltakere til å få rett trygdeytelse. I tillegg har vi mål om trening i sosiale ferdigheter, normer og regler i samfunnet og kjennskap til muligheter vedrørende skolegang og arbeidsliv.
Stikkord for våre arbeidsmetoder: Omsorg, anerkjennelse, forventninger, krav, grensesetting, tillit, tro på ressurser, positiv tenking og fokus, undervisning, stolthet, fast struktur, veiledning, humor, tett på, fellesskap, uformelle og formelle samtaler og observasjon.
Kvalifikasjoner
Bachelor i sosialt arbeid eller barnevernspedagog.
Særlig relevant arbeidserfaring kan kompensere om en også har en annen relevant bachelorgrad.
- Ønskelig med erfaring fra arbeid med grupper av brukere, kartlegging, og arbeidsrettet og/eller behandlingsrettet oppfølging
- Ønskelig med kjennskap til forvaltningsarbeid, saksbehandlingssystemer i NAV, samt generell god kompetanse på IT
- Ønskelig med erfaring fra arbeid i NAV / sosialtjenesten og saksbehandling etter sosialtjenesteloven.
- God kunnskap om relasjonsbygging
- Gode norskkunnskaper – muntlig og skriftlig
Personlige egenskaper
- Ansvarsbevisst
- Strukturert
- Evne til å arbeide målrettet med arbeidsoppgaver
- Evne til å være kreativ og ta initiativ
- Kunne jobbe selvstendig og i team
- Ha gode kommunikasjonsevner
- Må trives i et aktivt og travelt miljø
- Gode samarbeidsevner
- Bidra til et positivt arbeidsmiljø
- Endringsvillig
- Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet
Vi tilbyr
- Lønn etter gjeldende avtaleverk i Bergen kommune- Engasjerte kollegaer med et høyt faglig nivå
- Godt arbeidsmiljø
- Spennende og meningsfylte oppgaver
- En arbeidsplass som har inkluderende arbeidslivsavtale (IA)
- Fleksibel arbeidstid
Om arbeidsgiveren
- Sted: 5009 Bergen
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Omsorg og sosialt arbeid, Sosionom
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Sosialt arbeid, sosionom, grupperettet tiltak, oppfølgingsarbeid, veiledning
Annonseinformasjon
- FINN-kode 369952822
- Sist endret