Spesialkonsulent
Gjerdrum kommune
- Frist 06.10.2024
- Ansettelsesform Fast
Brenner du for arkivfaget? Da er det deg vi søker!
Gjerdrum kommune inngår et vertskommunesamarbeid med Hurdal og Nannestad kommune fra 1. januar 2025. Gjerdrum kommune vil drifte arkivtjenestene i de tre kommune. Gjennom vertskommunesamarbeidet vil du jobbe i et dedikert fagmiljø med fem ansatte, som har høy faglig kompetanse innen arkiv.
Gjerdrum kommune anskaffet KI i arkivtjenesten våren 2024. Det jobbes med å utvikle tjenesten ytterligere med flere KI løsninger, som bidrar til å frigjøre kapasitet til å utføre kjerneoppgaver innen arkivtjenesten. Vi jobber med mange spennende utviklingsprosjekt som bidrar til bedre dokumentfangst og innbyggerkommunikasjon.
Vi søker en engasjert og dyktig spesialkonsulent med solid kunnskap om digitalisering. Vi ønsker deg som har kunnskap, ferdigheter og evner til å ha en sentral rolle i å forvalte og digitalisere kommunenes arkivmateriale, for at det skal være lett tilgjengelig for ansatte og innbyggere i kommunen.
Høres dette spennende ut, så ønsker vi å høre fra deg.
Arbeidsoppgaver
- Ansvar for daglig arkivarbeid, inkludert mottak, registrering, klassifisering og oppbevaring av dokumenter i henhold til gjeldende lover og forskrifter
- Digitalisering av eksisterende arkivmateriale og implementering av elektroniske arkivløsninger
- Sikre god dokumenthåndtering og arkivfunksjon i tråd med kommunenes digitaliseringsstrategier
- Veiledning og opplæring av ansatte i arkivrelaterte spørsmål og bruk av digitale arkivsystemer
- Bidra i digitaliseringsprosjekter
- Bidra til kontinuerlig forbedring av rutiner og arbeidsprosesser innenfor arkiv- og dokumenthåndtering
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning innen arkivvitenskap, informasjonsforvaltning eller lignende. Lang og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- God erfaring fra arkivarbeid, digitalisering og elektronisk dokumentforvaltning i hovedsak fra offentlig forvaltning
- Kjennskap til relevante lover og forskrifter, som arkivloven, offentlighetsloven og personopplysningsloven
- Ha kjennskap til NOARK-standarden
- Gode IT-kunnskaper, inkludert erfaring med arkivsystemer og automatisering av arbeidsprosesser, utvikling og kvalitetssikring av integrasjoner
- Deponering og formidling av digitale arkiver
- Kjennskap til Acos WebSak er en fordel
Personlige egenskaper
- Du er strukturert, nøyaktig og effektiv
- Du har god forståelse for arkivets rolle i offentlig forvaltning
- Du har gode samarbeidsevner og kommuniserer tydelig
- Du har en proaktiv holdning til digitalisering og utvikling av arbeidsprosesser
- Du er løsningsorientert og har stor arbeidskapasitet
- Du trives med å jobbe i team og selvstendig
- Du bidrar aktivt til arbeidsmiljøet
Vi tilbyr
- En spennende og utfordrende stilling i et vertskommunesamarbeid
- Gode muligheter for faglig utvikling og kompetanseheving gjennom robuste fagmiljø
- Fleksibel arbeidstid og gode pensjons- og forsikringsordninger
- Et inkluderende og hyggelig arbeidsmiljø med hyggelige kollegaer
Alle kvalifiserte kandidater oppfordres til å søke stilling uavhengig av kjønn, alder, funksjonsevne eller etnisk bakgrunn. Kopier av attester og vitnemål må lastes opp digitalt med søknaden. Gjerdrum kommune praktiserer meroffentlighet ved tilsetninger. Dersom det etter kommunens vurdering ikke foreligger særskilt grunn for å bli unntatt offentlighet, vil søknaden bli offentliggjort. Søkeren blir orientert og får muligheten til eventuelt å trekke søknaden sin før offentliggjøring jf. offentleglova §25.
Om arbeidsgiveren
Vi ser etter ledere og medarbeidere som er framtidsretta, rause, entusiastiske og modige. Vi tenker helhet, ser muligheter og handler sammen. Les mer om kommunen på våre hjemmesider.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Gjerivegen 1, 2022 Gjerdrum
- Bransje: Arkiv og bibliotek, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Arkivar og bibliotekar
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
arkivtjenester, dokumentbehandling, administrasjon
Annonseinformasjon
- FINN-kode 370358882
- Sist endret