Rådgiver
Lillestrøm kommune
- Frist 15.10.2024
- Ansettelsesform Fast
Rådgiver
Rådgiver i politisk sekretariat
Virksomhetsstyring, Lillestrøm kommune
Lillestrøm kommune er Norges 9. største kommune med 95.000 innbyggere. Vi har nå en ledig rådgiverstilling i politisk sekretariat, som er en liten faggruppe med fem ansatte i kommunalområde virksomhetsstyring i Organisasjon og nyskaping. Som rådgiver får du en sentral rolle i skjæringsfeltet mellom politikk og administrasjon. Sekretariatet har sekretæransvar for politiske utvalg, formannskap og kommunestyre. Faggruppen har også ansvar for stortings-, kommunestyre- og fylkestingsvalg. Videre har sekretariatet medansvar for prosesser knyttet til oppfølging av politiske vedtak, og ansvar for at valg av meddommere, forliksråd, folkevalgte organer m.m. følger lover og forskrifter.
Fra nyttår trenger vi en erfaren, serviceinnstilt og utviklingsorientert rådgiver.
Blir du med på utviklingen?
Arbeidsoppgaver
- bidra med støtte og veiledning overfor folkevalgte, bl.a. innen kommunal- og forvaltningsrett
- legge til rette for god flyt i politiske saker mellom administrasjon og politikk. (Vi bruker P360 som sak-/arkivsystem og Digdem som møtesystem for de folkevalgte.)
- bistå med forbedring av systemer for vedtaksoppfølging og virksomhetsstyring
- bidra til at formelle prosesser følger lovverk og politiske føringer
- bidra med planlegging og gjennomføring av stortings-, kommunestyre- og fylkestingsvalg, sist med over 72.000 i manntallet og 250 involverte
- utrede/skrive veiledere, retningslinjer og politiske saker, behandle fritakssøknader fra folkevalgte, vurdere habilitetsspørsmål, m.m.
- svare ut henvendelser fra folkevalgte, administrasjon og innbyggere
- sikre god internkontroll ved utarbeiding og oppdatering av rutiner
- bidra til fagutvikling og effektivisering av arbeidsprosesser
- være utvalgssekretær for hovedutvalg for miljø og samfunn og enkelte møter i formannskap og kommunestyre
- være oppdatert på lovverk og bidra til kunnskapsoverføring
Noe kveldsarbeid i forbindelse med møter og valg må påregnes. Planlagte kveldsmøter inngår i en kalenderplan og utløser kveldstillegg.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning på bachelor- eller masternivå
- Det er ønskelig med 5 års erfaring fra offentlig forvaltning, fortrinnsvis kommune/fylkeskommune
- Erfaring med å skrive og behandle saker etter bl.a. kommuneloven, offentlighetsloven, forvaltningsloven, valgloven, domstolloven, tvisteloven m.m. er en fordel
- God digital kompetanse og evne til raskt å lære nye fagsystemer
- Evne til å arbeide både operasjonelt innenfor eget fagområde (drift/rutine) og bidra strategisk til kontinuerlig forbedring innen virksomhetsstyring (utvikling)
- Forståelse for politisk styring og rollefordelingen mellom politikk og administrasjon
- Du må ha god skriftlig og muntlig fremstillingsevne i norsk
- Dokumenterte resultater fra kvalitets, endrings- og/eller utviklingsarbeid innen relevant fagområde er en fordel
Personlige egenskaper
- Initiativrik, med gjennomføringskraft og stå-på-vilje
- Effektiv, ryddig og med stor arbeidskapasitet
- Gode samarbeidsevner og evne til å bygge relasjoner
- Service- og løsningsorientert
- Trives med høyt tempo
- Evne til å følge opp parallelle oppgaver, store som små.
Vi tilbyr
- En viktig rolle som tilrettelegger for lokaldemokratiet
- Selvstendige og utfordrende arbeidsoppgaver i kombinasjon med noe rutinearbeid
- Muligheter for fag-/kompetanseutvikling
- Fleksibel arbeidstid med aktivitetsbaserte arbeidsplasser og mulighet for delvis hjemmekontor
- Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring på fritid
- Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer
- Lønn etter hovedtariffavtalens bestemmelser
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning.
Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge.
Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet
Om arbeidsgiveren
Lillestrøm er Norges niende største kommune. Vi har ca. 95.000 innbyggere, og en beliggenhet midt mellom Oslo og Gardermoen på Nedre Romerike. Vi baserer vår virksomhet på FNs bærekraftsmål, med fokus på klima og miljø. Verdiene våre er Tillit - Inkludering - Nyskaping. Besøk oss på https://www.lillestrom.kommune.no/
- Sektor: Offentlig
- Sted: Jonas Lies gate 18, 2000 Lillestrøm
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 373387555
- Sist endret