Lisensrådgiver
Statens vegvesen
- Frist 21.10.2024
- Ansettelsesform Fast
Kan du bli vår neste stjerne som lisensrådgiver?
Drives du av å skape verdi gjennom smarte IT-løsninger? Da kan vi ha den perfekte muligheten for deg! Som vår nye lisensrådgiver vil du spille en avgjørende rolle i å maksimere bruken av våre lisensbaserte IT-løsninger og bidra til at vi når vårt fulle potensial.
I denne spennende stillingen får du ansvar for å lede Software Asset Management (SAM) og proaktivt jobbe med å finne de beste løsningene for våre 400 IT-systemer. Gjennom nært samarbeid med både ansatte og ledelse vil du sikre for at vi leverer kostnadseffektive, fremtidsrettede digitale tjenester.
Bli med oss på reisen mot en mer digitalisert og innovativ fremtid, og la oss sammen skape en betydelig forskjell!
Arbeidsoppgaver
IT-divisjonen har et mål om å sikre «Styrt og effektiv bruk av leverandørmarkedet» og rollen som lisensrådgiver vil være svært sentral for å oppnå dette målet.
Lisensområdet er også i vekst og arbeidsoppgavene vil endres i takt med utviklingen. Det kan blant annet åpne seg en spennende mulighet for å etablere et dedikert lisensteam, hvor du potensielt kan få rollen som teamleder og forme teamets fremtidige retning.
Arbeidsoppgavene dine vil inkludere:
- Gi råd for valg av optimal lisensmodell
- Vedlikeholde etatens rammeavtale for programvare, lisenser og tilhørende tjenester, og utføre anskaffelser i henhold til denne
- Bistå etatens fagmiljøer i anskaffelsesprosessen
- Gi støtte og opplæring knyttet til lisensområdet for nye systemeiere og IT-systemforvaltere
- Utføre lisensrapportering og analyse for egen lisensportefølje, samt rapportere om programvarelisenser og lisenskostnader til seksjonsledere og systemeiere
- Kontrollere at juridiske lisensvilkår etterleves og dokumenteres i egen portefølje
- Kartlegge kostnadsbesparelser og optimalisere lisensbruk i egen lisensportefølje, samt evaluere definert lisensmodell mot faktisk behov før en fornyelsesprosess.
Selv om du vil jobbe med et bredt spekter av oppgaver innenfor lisensområdet, er det ikke et krav at du har erfaring med alle typer oppgaver fra før.
Kompetansekrav
Du må ha
- Relevant høyere utdanning fra høyskole/universitet, min. 3 år. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning.
- Erfaring med arbeid med lisenser, fra kunde- og/eller leverandørsiden
- Erfaring med bruk av verktøy for lisensadministrasjon
- Høy kompetanse på Excel
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Vi legger vekt på at du
- har erfaring med offentlige anskaffelser
- er strukturert, analytisk og systematisk med evne til å håndtere ulike problemstillinger
- er proaktiv og sørger for å fremme forslag til hvordan lisensområdet kan forbedres
- er tillitsskapende og god på å samarbeide med ulike fagmiljøer
- er flink til å fokusere på detaljer, samtidig som du også ser helhetlig på utfordringer og løsninger
- er tilpasningsdyktig og rask til å omstille deg til nye arbeidsoppgaver og endringer.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt imot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt avdelingsdirektør Magnus Bolstad Holm på telefon 47393446 for en trivelig og uforpliktende samtale.
Er du interessert i en omvendt referansesjekk fra våre ansatte?
I vår rekrutteringsprosess oppfordrer vi kandidater til å bruke omvendt referansesjekk, der de kan ringe våre ansatte for innsikt; kontakt vår medarbeider på avdelingen, Ole Henrik Lidi på tlf. 41556046 for å høre om hans erfaringer hos oss.
Om arbeidsgiveren
Statens vegvesen leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Doktor Hansteins gate 9, 3044 Drammen
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: IT, IT - programvare, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: IT-sikkerhet
(1/6)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 374241781
- Sist endret