Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Märklin H0 - 37250 - Damplokomotiv (1) - Brannløs - DB
Til salgs125 kr
Beskrivelse
Märklin H0 - 37250 - Damplokomotiv - DB.
Firmanummer: Arbeid 1
Brannløst DB-damplokomotiv i sort liv fra Era III har høyeffektsmotor (5*DCM) og Märklin FX-dekoder med 3-punkts lykt som endres med kjøreretningen.
Historie:
Brannløse lokomotiver er damplokomotiver hvis kjeler ikke fyres med brensel, men er fylt med damp fra en ekstern kilde (stasjon). Det er derfor ingen "brann" i lokomotivet, noe som betyr at det ikke er noen eksplosjonsfare i nærvær av eksplosiv gass, noe som kan skje hos store kullforedlingsbedrifter. Disse lokomotivene brukes fortrinnsvis på fabrikk- og industribaner, hvor dampen som skal etterfylles til lokomotivet praktisk talt eksisterer som et biprodukt. Energiforsyningen til lokomotivet består av en vannmasse oppvarmet over kokepunktet på 100 Celsius. I Henschels koblede D-maskiner var vannvolumet 20 m3 og damptrykket 20 bar. Disse maskinene var rimelige å kjøpe og økonomiske å bruke i daglig rangeringspraksis. Derfor har for eksempel denne typen trekkraft blitt brukt med suksess i det store kraftverket til Mannheim GKM frem til i dag. En svært viktig grunn for kjøp på steder hvor det er fare for eksplosjon, f.eks. gasselskaper, kullgruver osv., hvor dette brannløse lokomotivet kan yte utmerkede tjenester.
Lengde over bufferne 12,8 cm
Lokomotivet er i meget god stand, er testet og fungerer.
Bilder er en del av beskrivelsen.
Firmanummer: Arbeid 1
Brannløst DB-damplokomotiv i sort liv fra Era III har høyeffektsmotor (5*DCM) og Märklin FX-dekoder med 3-punkts lykt som endres med kjøreretningen.
Historie:
Brannløse lokomotiver er damplokomotiver hvis kjeler ikke fyres med brensel, men er fylt med damp fra en ekstern kilde (stasjon). Det er derfor ingen "brann" i lokomotivet, noe som betyr at det ikke er noen eksplosjonsfare i nærvær av eksplosiv gass, noe som kan skje hos store kullforedlingsbedrifter. Disse lokomotivene brukes fortrinnsvis på fabrikk- og industribaner, hvor dampen som skal etterfylles til lokomotivet praktisk talt eksisterer som et biprodukt. Energiforsyningen til lokomotivet består av en vannmasse oppvarmet over kokepunktet på 100 Celsius. I Henschels koblede D-maskiner var vannvolumet 20 m3 og damptrykket 20 bar. Disse maskinene var rimelige å kjøpe og økonomiske å bruke i daglig rangeringspraksis. Derfor har for eksempel denne typen trekkraft blitt brukt med suksess i det store kraftverket til Mannheim GKM frem til i dag. En svært viktig grunn for kjøp på steder hvor det er fare for eksplosjon, f.eks. gasselskaper, kullgruver osv., hvor dette brannløse lokomotivet kan yte utmerkede tjenester.
Lengde over bufferne 12,8 cm
Lokomotivet er i meget god stand, er testet og fungerer.
Bilder er en del av beskrivelsen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374572128 |
---|---|
Sist endret | 10.10.2024, 08:41 |