Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Antonio Muñoz Degrain (1840-1924) - Don Quijote en casa de los duques
Til salgs2 500 kr
Beskrivelse
Verket er signert nederst
Arbeidet presenteres innrammet
Tilstanden på arbeidet er god
Arbeidsmål: 45 cm høyde x 66 cm bredde
Rammemål: 60 cm høyde x 90 cm bredde
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::: ::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Antonio Muñoz Degrain, sønn av en urmaker, begynte å studere arkitektur i sin ungdom, etter farens beslutning, som han snart forlot til fordel for maling. En student ved San Carlos Academy of Fine Arts fra han var 12 år gammel, var en disippel av maleren Rafael Montesinos, selv om opplæringen hans var, som han selv forkynte, i hovedsak selvlært. Der var han en følgesvenn av Francisco Domingo Marqués, som skulle fotografere ham år senere i studioet hans.
En kunstner med en heftig og opphøyet karakter, i 1856 bestemte han seg for å reise til fots til Italia, med knapt noen penger, uten å være sikker på at han endelig ville nå målet.
Som de fleste spanske malere i sin tid, deltok han jevnlig i National Exhibition of Fine Arts fra 1862 til 1915, og hans suksesser i disse konkurransene ville avgjørende prege malerens kunstneriske karriere. Faktisk, i tillegg til å motta en hederlig omtale i 1862 og en tredje medalje i 1864 for sitt maleri 'Utsikt over Murta-dalen (Alcira)', oppnådde han andre priser i 1867 for sitt 'Landscape of the Brown as the fog dissipates' ( Prado P04518) og i 1871 for 'The Prayer' (Prado P06668).
Han ble kalt i 1870 for å dekorere Cervantes-teatret i Malaga, og bosatte seg i den andalusiske hovedstaden, som han alltid betraktet som sin adopterte by. Der skulle han gifte seg og bli utnevnt til supernumerær professor ved Royal Academy of Fine Arts i San Telmo i 1879, og år senere skulle han være lærer for en hel generasjon kunstnere, blant dem den svært unge Picasso, som alltid ville vise ham sin hengivenhet og respekt.
Den første medaljen oppnådd av Muñoz Degrain i 1881, med maleriet med tittelen 'Othello and Desdemona' (Museo do Chiado, Lisboa) ga ham en pensjon fra regjeringen for å endelig ta den ønskede turen til Roma, og besøke flere byer i Toscana og Venezia.
Det er i Italia hvor han laget sitt store maleri 'The Lovers of Teruel' (Prado P04521), et mesterverk av hele produksjonen hans og en av hoveddelene av spansk maleri på hele 1800-tallet. En scene midt mellom den litterære sjangeren og det store historiemaleriet, ble det sendt av maleren fra Roma til kunstutstillingen i 1884, der han vant den første medaljen.
Fra da av ga hans voksende prestisje ham en rekke utmerkelser og offentlige belønninger. Ridder av ordenene til Isabel la Católica, Carlos III og Alfonso Madrid, en institusjon som han vil bli utnevnt til medlem året etter og direktør siden 1901, en stilling som han trakk seg fra i 1912, og var også president for Círculo de Bellas Artes av Madrid. Han presenterte maleriene sine til internasjonale utstillinger med like stor suksess, som Universal Exhibitions in Philadelphia (1976), München (1883) og Chicago (1893).
En kunstner med ekstremt fruktbar produksjon og sjenerøs generøsitet, ga han på sin alderdom svært viktige donasjoner av verkene sine til museene i Valencia og Malaga, hans to mest elskede byer, samt 19 malerier med temaer fra Don Quixote til nasjonalbiblioteket av Madrid, døende i Malaga 12. oktober 1924 (Díez J. L. i: Masters of Valencian painting in the Prado Museum, 1997, s. 121).
Arbeidet presenteres innrammet
Tilstanden på arbeidet er god
Arbeidsmål: 45 cm høyde x 66 cm bredde
Rammemål: 60 cm høyde x 90 cm bredde
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::: ::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Antonio Muñoz Degrain, sønn av en urmaker, begynte å studere arkitektur i sin ungdom, etter farens beslutning, som han snart forlot til fordel for maling. En student ved San Carlos Academy of Fine Arts fra han var 12 år gammel, var en disippel av maleren Rafael Montesinos, selv om opplæringen hans var, som han selv forkynte, i hovedsak selvlært. Der var han en følgesvenn av Francisco Domingo Marqués, som skulle fotografere ham år senere i studioet hans.
En kunstner med en heftig og opphøyet karakter, i 1856 bestemte han seg for å reise til fots til Italia, med knapt noen penger, uten å være sikker på at han endelig ville nå målet.
Som de fleste spanske malere i sin tid, deltok han jevnlig i National Exhibition of Fine Arts fra 1862 til 1915, og hans suksesser i disse konkurransene ville avgjørende prege malerens kunstneriske karriere. Faktisk, i tillegg til å motta en hederlig omtale i 1862 og en tredje medalje i 1864 for sitt maleri 'Utsikt over Murta-dalen (Alcira)', oppnådde han andre priser i 1867 for sitt 'Landscape of the Brown as the fog dissipates' ( Prado P04518) og i 1871 for 'The Prayer' (Prado P06668).
Han ble kalt i 1870 for å dekorere Cervantes-teatret i Malaga, og bosatte seg i den andalusiske hovedstaden, som han alltid betraktet som sin adopterte by. Der skulle han gifte seg og bli utnevnt til supernumerær professor ved Royal Academy of Fine Arts i San Telmo i 1879, og år senere skulle han være lærer for en hel generasjon kunstnere, blant dem den svært unge Picasso, som alltid ville vise ham sin hengivenhet og respekt.
Den første medaljen oppnådd av Muñoz Degrain i 1881, med maleriet med tittelen 'Othello and Desdemona' (Museo do Chiado, Lisboa) ga ham en pensjon fra regjeringen for å endelig ta den ønskede turen til Roma, og besøke flere byer i Toscana og Venezia.
Det er i Italia hvor han laget sitt store maleri 'The Lovers of Teruel' (Prado P04521), et mesterverk av hele produksjonen hans og en av hoveddelene av spansk maleri på hele 1800-tallet. En scene midt mellom den litterære sjangeren og det store historiemaleriet, ble det sendt av maleren fra Roma til kunstutstillingen i 1884, der han vant den første medaljen.
Fra da av ga hans voksende prestisje ham en rekke utmerkelser og offentlige belønninger. Ridder av ordenene til Isabel la Católica, Carlos III og Alfonso Madrid, en institusjon som han vil bli utnevnt til medlem året etter og direktør siden 1901, en stilling som han trakk seg fra i 1912, og var også president for Círculo de Bellas Artes av Madrid. Han presenterte maleriene sine til internasjonale utstillinger med like stor suksess, som Universal Exhibitions in Philadelphia (1976), München (1883) og Chicago (1893).
En kunstner med ekstremt fruktbar produksjon og sjenerøs generøsitet, ga han på sin alderdom svært viktige donasjoner av verkene sine til museene i Valencia og Malaga, hans to mest elskede byer, samt 19 malerier med temaer fra Don Quixote til nasjonalbiblioteket av Madrid, døende i Malaga 12. oktober 1924 (Díez J. L. i: Masters of Valencian painting in the Prado Museum, 1997, s. 121).
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374614317 |
---|---|
Sist endret | 10.10.2024, 14:03 |