Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Jacopo Palma il Giovane (1548 – 1628), Workshop of - San Girolamo nel deserto
Til salgs6 000 kr
Beskrivelse
JACOPO PALMA THE YOUNG [verksted]
(Venezia, 1548/1550 – 1628)
Saint Hieronymus i ørkenen
Olje på lerret, cm. 85,2 x 107,8 piksler
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Dette upubliserte maleriet viser den hellige Hieronymus i ørkenen, en kirkedoktor som levde mellom det 4. og 5. århundre, i henhold til den typiske ikonografien som ser ham udødeliggjort som en eremitt for å dedikere seg til oversettelsen av Bibelen fra gresk til latin. Helgenen plasserte faktisk den nevnte bibelen i sentrum av livet sitt: han oversatte den til det latinske språket, kommenterte den i sine verk, og fremfor alt forpliktet han seg til å leve den konkret i sin lange jordiske eksistens, til tross for velkjent vanskelig og brennende karakter mottatt fra naturen. Han studerte leksikon, men førte til askese, trakk han seg tilbake til ørkenen nær Antiokia og levde i bot. Etter å ha blitt prest så lenge han beholdt sin uavhengighet som munk, begynte han en intens litterær virksomhet. I Roma samarbeidet han med pave Damasus, og etter hans død vendte han tilbake til Jerusalem hvor han deltok i en rekke kontroverser for troen, og grunnla klosteret der han døde ikke langt fra Fødselskirken. Av en brennende karakter, spesielt i hans forfatterskap, var han ikke en mystiker og provoserte konsensus eller kontrovers, og kritiserte laster og hykleri. Han var en utrettelig forfatter, stor lærd og utmerket oversetter, og var ansvarlig for Bibelens latinske Vulgata, som han la til kommentarer som fortsatt er like viktige i dag som de om profetenes bøker.
Den eldre helgenen er avbildet halvnaken, med en kropp som veldefinerte muskler skiller seg ut fra, lent med albuen på et slags alter hugget inn i fjellet, og konsentrert i skrift. Blikket, intenst ettertenksomt, vendes mot den åpne boken, hans kanoniske ikonografiske attributt, og refererer til den fruktbare aktiviteten til en bibelforsker og teolog. De vanlige egenskapene omgir ham: den temmede løven, krusifikset, hodeskallen og skriveredskapene.
Denne flotte juvelen - olje på lerret - ble skapt innenfor billedkulturen i Nord-Italia, spesielt venetiansk. Representasjonen stammer faktisk fra en spredt komposisjon av Jacopo Palma den yngre (Venezia, 1548 – 1628), kjent for oss gjennom en buringravering laget av den tyske gravøren Hendrik Goltzius (1558-1616) i 1596. Figuren til den hellige Girolamo kommer ofte tilbake i maleriene til den venetianske maleren, hvorav mange har gått tapt.
Interessant at det er en versjon helt lik den som er foreslått av oss, men i denne står helgenen motsatt vei. Det er en liten olje på kobber som er bevart i Crociani civic art gallery i Montepulciano. En annen versjon - lik vår - tilskrevet Palma il Giovane av Baldini (1963), som sporet den i forekomstene til Episcopal Curia of Reggio Emilia, og forbinder den med Don Gerolamo Corradinis testamentariske skjøte (6. mars 1655); hvor Corradini i dette dokumentet donerte maleriet til kirken S. Domenico. Det som er sikkert er at verket på slutten av 1700-tallet ikke lenger forekommer i kirkeskildringene. For noen år siden ble maleriet overført til Pineto, men det er å håpe at det kommer tilbake til Reggio (Baldini, 1974).
Utførelsen av dette verket kan derfor betraktes som riktig som ideen om en venetiansk smak i komposisjonen og i trekkene til Jacopo Palma den yngre (Venezia, 1548/1550 – 14. oktober 1628), og ikke til å ta feil av. ved å omskrive dette maleriet blant verkene hovedsakelig inspirert av produksjonen av den venetianske mesteren, begrenset - ved stil og skriveegenskaper - til en datering fra slutten av det sekstende århundre og begynnelsen av det syttende århundre med resultater som fremkaller tilskrivelsen til skole til Palma il Giovane, som var i nær kontakt med mesterens verksted, sannsynligvis en elev eller talentfull maler nær Palma, uten å utelukke det direkte samarbeidet til den samme.
Maleriene til Palma den yngre avslører i hvilken grad kunstneren arvet den store måten fra det venetianske sekstende århundre, så mye at Palma kan betraktes som den siste store eksponenten for den venetianske høyrenessansen, og selv om tradisjonen siden har blitt kalt inn i spørsmål, antas han tradisjonelt å ha vært en elev av Titian. I løpet av slutten av 1950- og begynnelsen av 1960-tallet jobbet Palma i det sentrale Italia, hovedsakelig Roma, før han returnerte til Venezia hvor han ble igjen. Etter Tintorettos død i 1594, likte han over tre tiår som byens ledende maler.
Lerretet kan nært sammenlignes med flere verk innenfor korpuset til den nevnte malerens skole: der de formelle likhetene, i komposisjonssettingen, i fargeløsningene, i figurens fysiognomi og kroppsholdning, fortjener å understrekes fremfor alt .
Når det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten fremstår som skitten og patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining. Rammen kan ha blitt skiftet på tidspunktet for relining. Målene på det store lerretet er cm. 85,2 x 107,8.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gull- og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET på Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjørt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium må kjøperen vente på at eksportprosedyrene blir behandlet.
ingen.
(Venezia, 1548/1550 – 1628)
Saint Hieronymus i ørkenen
Olje på lerret, cm. 85,2 x 107,8 piksler
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Dette upubliserte maleriet viser den hellige Hieronymus i ørkenen, en kirkedoktor som levde mellom det 4. og 5. århundre, i henhold til den typiske ikonografien som ser ham udødeliggjort som en eremitt for å dedikere seg til oversettelsen av Bibelen fra gresk til latin. Helgenen plasserte faktisk den nevnte bibelen i sentrum av livet sitt: han oversatte den til det latinske språket, kommenterte den i sine verk, og fremfor alt forpliktet han seg til å leve den konkret i sin lange jordiske eksistens, til tross for velkjent vanskelig og brennende karakter mottatt fra naturen. Han studerte leksikon, men førte til askese, trakk han seg tilbake til ørkenen nær Antiokia og levde i bot. Etter å ha blitt prest så lenge han beholdt sin uavhengighet som munk, begynte han en intens litterær virksomhet. I Roma samarbeidet han med pave Damasus, og etter hans død vendte han tilbake til Jerusalem hvor han deltok i en rekke kontroverser for troen, og grunnla klosteret der han døde ikke langt fra Fødselskirken. Av en brennende karakter, spesielt i hans forfatterskap, var han ikke en mystiker og provoserte konsensus eller kontrovers, og kritiserte laster og hykleri. Han var en utrettelig forfatter, stor lærd og utmerket oversetter, og var ansvarlig for Bibelens latinske Vulgata, som han la til kommentarer som fortsatt er like viktige i dag som de om profetenes bøker.
Den eldre helgenen er avbildet halvnaken, med en kropp som veldefinerte muskler skiller seg ut fra, lent med albuen på et slags alter hugget inn i fjellet, og konsentrert i skrift. Blikket, intenst ettertenksomt, vendes mot den åpne boken, hans kanoniske ikonografiske attributt, og refererer til den fruktbare aktiviteten til en bibelforsker og teolog. De vanlige egenskapene omgir ham: den temmede løven, krusifikset, hodeskallen og skriveredskapene.
Denne flotte juvelen - olje på lerret - ble skapt innenfor billedkulturen i Nord-Italia, spesielt venetiansk. Representasjonen stammer faktisk fra en spredt komposisjon av Jacopo Palma den yngre (Venezia, 1548 – 1628), kjent for oss gjennom en buringravering laget av den tyske gravøren Hendrik Goltzius (1558-1616) i 1596. Figuren til den hellige Girolamo kommer ofte tilbake i maleriene til den venetianske maleren, hvorav mange har gått tapt.
Interessant at det er en versjon helt lik den som er foreslått av oss, men i denne står helgenen motsatt vei. Det er en liten olje på kobber som er bevart i Crociani civic art gallery i Montepulciano. En annen versjon - lik vår - tilskrevet Palma il Giovane av Baldini (1963), som sporet den i forekomstene til Episcopal Curia of Reggio Emilia, og forbinder den med Don Gerolamo Corradinis testamentariske skjøte (6. mars 1655); hvor Corradini i dette dokumentet donerte maleriet til kirken S. Domenico. Det som er sikkert er at verket på slutten av 1700-tallet ikke lenger forekommer i kirkeskildringene. For noen år siden ble maleriet overført til Pineto, men det er å håpe at det kommer tilbake til Reggio (Baldini, 1974).
Utførelsen av dette verket kan derfor betraktes som riktig som ideen om en venetiansk smak i komposisjonen og i trekkene til Jacopo Palma den yngre (Venezia, 1548/1550 – 14. oktober 1628), og ikke til å ta feil av. ved å omskrive dette maleriet blant verkene hovedsakelig inspirert av produksjonen av den venetianske mesteren, begrenset - ved stil og skriveegenskaper - til en datering fra slutten av det sekstende århundre og begynnelsen av det syttende århundre med resultater som fremkaller tilskrivelsen til skole til Palma il Giovane, som var i nær kontakt med mesterens verksted, sannsynligvis en elev eller talentfull maler nær Palma, uten å utelukke det direkte samarbeidet til den samme.
Maleriene til Palma den yngre avslører i hvilken grad kunstneren arvet den store måten fra det venetianske sekstende århundre, så mye at Palma kan betraktes som den siste store eksponenten for den venetianske høyrenessansen, og selv om tradisjonen siden har blitt kalt inn i spørsmål, antas han tradisjonelt å ha vært en elev av Titian. I løpet av slutten av 1950- og begynnelsen av 1960-tallet jobbet Palma i det sentrale Italia, hovedsakelig Roma, før han returnerte til Venezia hvor han ble igjen. Etter Tintorettos død i 1594, likte han over tre tiår som byens ledende maler.
Lerretet kan nært sammenlignes med flere verk innenfor korpuset til den nevnte malerens skole: der de formelle likhetene, i komposisjonssettingen, i fargeløsningene, i figurens fysiognomi og kroppsholdning, fortjener å understrekes fremfor alt .
Når det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten fremstår som skitten og patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining. Rammen kan ha blitt skiftet på tidspunktet for relining. Målene på det store lerretet er cm. 85,2 x 107,8.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gull- og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET på Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjørt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium må kjøperen vente på at eksportprosedyrene blir behandlet.
ingen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374615889 |
---|---|
Sist endret | 13.10.2024, 16:36 |