Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Pieter de Grebber (1600-1652) - Mary Magdalene
Til salgs6 000 kr
Beskrivelse
Dette maleriet, med sitt bemerkelsesverdige utførelsesnivå, passer absolutt inn i Pieter de Grebbers oeuvre. Dens avvæpnende naturalisme, det glatte, nesten silkeaktige utseendet på overflaten, med sine fine diagonale penselstrøk, er alle karakteristiske trekk ved kunstneren.
Pieter de Grebber var sammen med Salomon de Bray en pioner innen nederlandsk klassisisme i Haarlem. Begge malerne var elever av Hendrik Goltzius, som regnes som grunnleggeren av denne skolen. Selv om De Grebber aldri dro til Italia, reiste Goltzius dit i 1590, hvor han må ha møtt de siste nyvinningene Annibale Carracci hadde introdusert i Roma mot slutten av århundret. Kunstnerens far, Frans Pietersz. de Grebber, var en maler og kunsthandler, som fungerte som Rubens' agent i forhandlinger med Sir Dudley Carleton, engelsk ambassadør i Haag. De Grebber fulgte sin far til Antwerpen i 1618, hvor han kan ha møtt Rubens og hvis klassiske kunst absolutt var en faktor i dannelsen av stilen hans. De Grebber ble hyllet som en viktig maler, spesielt av historier, i beskrivelsen av Haarlem av Samuel Ampzing (1628) og Petrus Scriverius (1648) og i Philips Angels avhandling om maleri fra 1642. I 1649 publiserte kunstneren sine egne Eleven Rules of Art på en enkelt bredside.
De Grebber var en høyt ansett maler som mottok oppdrag fra Stadtholder Frederick Hendrik og var blant kunstnerne som var tiltalt for å dekorere Oranjezaal i Huis ten Bosch i Haag med monumentale malerier. Imidlertid er størstedelen av hans oeuvre, omtrent 70 verk i alt, religiøs i sin natur. Etter å ha vokst opp i den katolske troen, opprettholdt De Grebber nære bånd med fremtredende medlemmer av kirken i Haarlem, for hvem han malte altertavler for de såkalte skjulte kirkene, eller 'huiskerken', så vel som for katolske kirker i Flandern.
Pieter de Grebber var sammen med Salomon de Bray en pioner innen nederlandsk klassisisme i Haarlem. Begge malerne var elever av Hendrik Goltzius, som regnes som grunnleggeren av denne skolen. Selv om De Grebber aldri dro til Italia, reiste Goltzius dit i 1590, hvor han må ha møtt de siste nyvinningene Annibale Carracci hadde introdusert i Roma mot slutten av århundret. Kunstnerens far, Frans Pietersz. de Grebber, var en maler og kunsthandler, som fungerte som Rubens' agent i forhandlinger med Sir Dudley Carleton, engelsk ambassadør i Haag. De Grebber fulgte sin far til Antwerpen i 1618, hvor han kan ha møtt Rubens og hvis klassiske kunst absolutt var en faktor i dannelsen av stilen hans. De Grebber ble hyllet som en viktig maler, spesielt av historier, i beskrivelsen av Haarlem av Samuel Ampzing (1628) og Petrus Scriverius (1648) og i Philips Angels avhandling om maleri fra 1642. I 1649 publiserte kunstneren sine egne Eleven Rules of Art på en enkelt bredside.
De Grebber var en høyt ansett maler som mottok oppdrag fra Stadtholder Frederick Hendrik og var blant kunstnerne som var tiltalt for å dekorere Oranjezaal i Huis ten Bosch i Haag med monumentale malerier. Imidlertid er størstedelen av hans oeuvre, omtrent 70 verk i alt, religiøs i sin natur. Etter å ha vokst opp i den katolske troen, opprettholdt De Grebber nære bånd med fremtredende medlemmer av kirken i Haarlem, for hvem han malte altertavler for de såkalte skjulte kirkene, eller 'huiskerken', så vel som for katolske kirker i Flandern.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374615942 |
---|---|
Sist endret | 13.10.2024, 16:31 |