Bildegalleri
(1/1)
Pittore Caravaggesco (XVII) - Agar confortata da un angelo
Til salgs2 800 kr
Beskrivelse
CARAVAGGESCO MALER (XVII)
(Aktiv i Roma i andre halvdel av 1600-tallet)
Hagar trøstet av en engel
Olje på lerret, cm. 49 x 57,5
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Maleriet, upublisert og kommer fra en siciliansk samling, illustrerer scenen til Hagar trøstet av en engel i ørkenen. Hagar, beskrevet frontalt og fullfigur i forgrunnen til høyre, får selskap i ørkenen av engelen sendt av Gud. Historien om slaven Hagar, Abrahams medhustru, er fortalt i 1. Mosebok (1. Mos. 16, 1). -16; 21, 8-21). Sara, som ikke var i stand til å bli gravid med barn fra Abraham, ba ham om å slutte seg til hennes egyptiske slave slik at hun kunne garantere hennes etterkommere. Etter å ha blitt gravid av patriarken, fødte Hagar en gutt som hun kalte Ismael. Da Sara, i en svært høy alder, også ble gravid, i frykt for at Ismael kunne hevde retten til førstefødselsretten på sønnen Isak, ba hun Abraham om å fjerne Hagar og avvise Ismael. Mor og sønn, tapt i Paran-ørkenen og nær ved å dø av tørst, ble reddet av Gud som sendte en engel for å lede Hagar mot en kilde.
Denne fortellingen, som allerede er utbredt i maleriet av Caravaggistenes verk fra 1600, er her representert med en landskapsbakgrunn i mørke nyanser som figurene dukker opp fra: til høyre den nevnte Hagar, mens i midten englene i dybden og omgitt av mørke skyer. Det lille lerretet, laget med sjenerøse og deigaktige penselstrøk, full av drivkraft og full av et strengt lys som trenger inn i ansiktets og kroppens hudfarge, som ligger sittende og allerede presenterer dødens livlige farge i ansiktet.
Selv om det er påvirket av små restaureringer og oksidering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en Caravaggio-aktig og naturalistisk karakter som antyder attribusjonen til en kunstner som oppholdt seg i Roma i andre halvdel av det syttende århundre. Bildet av verket er faktisk inspirert av den sterke naturalistiske karakteren og den rå realismen i Merisis verk, og kan derfor tilskrives en maler fra den andre kretsen av kunstnere som fulgte Caravaggio i Roma, som Artemisia Gentileschi, Ruttilio Manetti og Francesco Rustici. For dette siste ser maleriet ut til å hente inspirasjon fra de berømte verkene malt av Il Rustichino (Siena, 1592 – 1626), der den nådeløse, grundige undersøkelsen av hender og ansikt bringer tankene til en gyldig maler innen Siena-mesteren.
Uavhengig av attribusjonsproblemene uttrykker verket en god billedkvalitet, selv om det ikke støttes av sin bevaringstilstand og livlige tegning, full av varm lysstyrke og farger. Av denne grunn finner ideen om en naturforsker aktiv i det sentrale Italia en delbar attributiv hypotese, som antyder en kunstner som hadde kontakt med verkene til forfatterne nevnt ovenfor og som observerte eksemplene på karavaggisme på moten i Roma spredt av malerne av tidlig naturalisme som Gherardo delle Notti, Orazio e Gentileschi og Artemisia Gentileschi.
For sistnevnte utstråler lesingen av maleriet en dyp menneskelighet som kommuniserer til betrakteren et budskap om kraftig moralsk styrke, uten å hengi seg til dekorativ formalisme: en nesten mørk bakgrunn som en figur skiller seg ut fra, skapt med en sjenerøs, fet og deigaktig penselstrøk , full av et strengt lys som trenger gjennom foldene på kjolen og lyser opp ansikts- og kroppsfargen.
Francesco Rustici kjent som Rustichino (Siena, 1592-1625), var en sienesisk manneristmaler, hvis arbeid er sterkt inspirert av Caravaggios naturalisme og interesse for luministiske effekter, godt dokumentert i olje på lerretsmalerier som Lucrezias død (1610 c. , Firenze, Uffizi), hvor maleriet vårt henter inspirasjon. Han var hovedsakelig aktiv i Siena, hvor han produserte en rekke lerreter med hellige og mytologiske temaer og fresker kapellet San Giovanni Battista i katedralen og i Firenze.
Når det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har patina, og helhetsbildet avleses godt under en lett og blank lakk. Synlig, maleriet viser slitasje, tap av farge, små billedtilføyelser og skrubbsår. Ved undersøkelse med Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslører ytterligere restaureringer, men på grunn av det er det ikke mulig å utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet er foret. Tilstandsrapporten levert av oss er ment å være nøyaktig og omhyggelig, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttømmende siden den ikke ble utført i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk støtte. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Målene på lerretet er cm. 49 x 57,5. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET på Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium må kjøperen vente på at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Aktiv i Roma i andre halvdel av 1600-tallet)
Hagar trøstet av en engel
Olje på lerret, cm. 49 x 57,5
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Maleriet, upublisert og kommer fra en siciliansk samling, illustrerer scenen til Hagar trøstet av en engel i ørkenen. Hagar, beskrevet frontalt og fullfigur i forgrunnen til høyre, får selskap i ørkenen av engelen sendt av Gud. Historien om slaven Hagar, Abrahams medhustru, er fortalt i 1. Mosebok (1. Mos. 16, 1). -16; 21, 8-21). Sara, som ikke var i stand til å bli gravid med barn fra Abraham, ba ham om å slutte seg til hennes egyptiske slave slik at hun kunne garantere hennes etterkommere. Etter å ha blitt gravid av patriarken, fødte Hagar en gutt som hun kalte Ismael. Da Sara, i en svært høy alder, også ble gravid, i frykt for at Ismael kunne hevde retten til førstefødselsretten på sønnen Isak, ba hun Abraham om å fjerne Hagar og avvise Ismael. Mor og sønn, tapt i Paran-ørkenen og nær ved å dø av tørst, ble reddet av Gud som sendte en engel for å lede Hagar mot en kilde.
Denne fortellingen, som allerede er utbredt i maleriet av Caravaggistenes verk fra 1600, er her representert med en landskapsbakgrunn i mørke nyanser som figurene dukker opp fra: til høyre den nevnte Hagar, mens i midten englene i dybden og omgitt av mørke skyer. Det lille lerretet, laget med sjenerøse og deigaktige penselstrøk, full av drivkraft og full av et strengt lys som trenger inn i ansiktets og kroppens hudfarge, som ligger sittende og allerede presenterer dødens livlige farge i ansiktet.
Selv om det er påvirket av små restaureringer og oksidering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en Caravaggio-aktig og naturalistisk karakter som antyder attribusjonen til en kunstner som oppholdt seg i Roma i andre halvdel av det syttende århundre. Bildet av verket er faktisk inspirert av den sterke naturalistiske karakteren og den rå realismen i Merisis verk, og kan derfor tilskrives en maler fra den andre kretsen av kunstnere som fulgte Caravaggio i Roma, som Artemisia Gentileschi, Ruttilio Manetti og Francesco Rustici. For dette siste ser maleriet ut til å hente inspirasjon fra de berømte verkene malt av Il Rustichino (Siena, 1592 – 1626), der den nådeløse, grundige undersøkelsen av hender og ansikt bringer tankene til en gyldig maler innen Siena-mesteren.
Uavhengig av attribusjonsproblemene uttrykker verket en god billedkvalitet, selv om det ikke støttes av sin bevaringstilstand og livlige tegning, full av varm lysstyrke og farger. Av denne grunn finner ideen om en naturforsker aktiv i det sentrale Italia en delbar attributiv hypotese, som antyder en kunstner som hadde kontakt med verkene til forfatterne nevnt ovenfor og som observerte eksemplene på karavaggisme på moten i Roma spredt av malerne av tidlig naturalisme som Gherardo delle Notti, Orazio e Gentileschi og Artemisia Gentileschi.
For sistnevnte utstråler lesingen av maleriet en dyp menneskelighet som kommuniserer til betrakteren et budskap om kraftig moralsk styrke, uten å hengi seg til dekorativ formalisme: en nesten mørk bakgrunn som en figur skiller seg ut fra, skapt med en sjenerøs, fet og deigaktig penselstrøk , full av et strengt lys som trenger gjennom foldene på kjolen og lyser opp ansikts- og kroppsfargen.
Francesco Rustici kjent som Rustichino (Siena, 1592-1625), var en sienesisk manneristmaler, hvis arbeid er sterkt inspirert av Caravaggios naturalisme og interesse for luministiske effekter, godt dokumentert i olje på lerretsmalerier som Lucrezias død (1610 c. , Firenze, Uffizi), hvor maleriet vårt henter inspirasjon. Han var hovedsakelig aktiv i Siena, hvor han produserte en rekke lerreter med hellige og mytologiske temaer og fresker kapellet San Giovanni Battista i katedralen og i Firenze.
Når det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har patina, og helhetsbildet avleses godt under en lett og blank lakk. Synlig, maleriet viser slitasje, tap av farge, små billedtilføyelser og skrubbsår. Ved undersøkelse med Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslører ytterligere restaureringer, men på grunn av det er det ikke mulig å utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet er foret. Tilstandsrapporten levert av oss er ment å være nøyaktig og omhyggelig, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttømmende siden den ikke ble utført i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk støtte. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Målene på lerretet er cm. 49 x 57,5. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET på Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium må kjøperen vente på at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 374616034 |
---|---|
Sist endret | 10.10.2024, 14:18 |