Bildegalleri
(1/1)
Scuola napoletana (XVII) - San Pietro penitente
Til salgs3 500 kr
Beskrivelse
Napolitansk skole, 1600-tallet
angrende Sankt Peter
Olje på lerret, 120 x 98 cm
Med ramme, 144 x 122 cm
Det aktuelle verket, en olje på lerret som skildrer den angrende Sankt Peter, kan for stilistiske og ikonografiske karakteristikker tilskrives hånden til en kunstner fra den napolitanske skolen på 1600-tallet, for å bli satt inn i tradisjonen til Caravaggio og bidraget fra alle de store mestrene som ble hans arvinger.
I dette maleriet beveger realisme og karavaggisme seg sammen med klassisistiske instanser, og skaper løsninger som ser ut til å gå parallelt. Maleren, som demonstrerer med dette lerretet at han fullt ut har lært leksen fra Caravaggio, og er sterkt påvirket av kunstnere som tilegnet seg hans kunstneriske nyvinninger som Jusepe de Ribera kjent som lo Spagnoletto, Francesco og Cesare Fracanzano, eller til og med Giuseppe Marullo, uttrykker i dette emnet, som går igjen i napolitansk produksjon fra 1600-tallet, all dets kvalitet og den veldig sterke emosjonelle ladningen som ligger i hans arbeid. Sankt Peters omvendelse, et øyeblikk med stor følelsesmessig innvirkning og dyp religiøs betydning, finner sted kort tid etter arrestasjonen av Kristus, som fortalt av de synoptiske evangeliene. Jesus forutså kort tid før apostlenes desorientering og svarte til Peter, som var indignert over disse ordene, at han samme natt ville fornekte ham tre ganger, før hanen galer. Etter Mesterens arrestasjon ble Peter anerkjent som en disippel, men nektet det tre ganger, før han hørte en hane gale og deretter angre og gråt bittert.
Kunstneren bestemmer seg her for å fange hovedpersonen i et øyeblikk av store følelser og anger, med øynene fylt av tårer som all skyldfølelse som led for sviket han nettopp har begått skinner gjennom. Helgenens hender strammer seg av anger, mens blikket hans formidler anger og samtidig sødme og takknemlighet, som øynene til en som til tross for det onde som er begått, har følt seg tilgitt.
Møtet med Ribera fremheves fremfor alt i det ikonografiske valget om å representere Sankt Peter i halvlang, litt trekvart visning, med blå tunika og oransje kappe preget av store draperier og sterke chiaroscuro-kontraster. Smerteuttrykket i ansiktet, voldsomt truffet av et varmt lys (i motsetning til mørket som ruver over resten av kroppen), understrekes av intensiteten i blikket, samt av de dype rynkene som furer pannen . Det kromatiske stoffet, skapt gjennom brede og raske penselstrøk, skaper et portrett som er alt annet enn idealisert, med en så konkret kraft at det får selve billedmaterialet til å vibrere.
Den høye billedkvaliteten manifesteres fullt ut i enkelte detaljer, som de knutede hendene, av sjelden skjønnhet, hvor stor oppmerksomhet har blitt viet til gjengivelsen av negler og utstående årer, i skjegget skapt med prisverdig mestring og i det dype naturalistiske framsyn forbeholdt fysiognomiske detaljer.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke være en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjøpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for å få eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra forespørselen, derfor vil maleriet bli sendt så snart vi har dokumentet.
angrende Sankt Peter
Olje på lerret, 120 x 98 cm
Med ramme, 144 x 122 cm
Det aktuelle verket, en olje på lerret som skildrer den angrende Sankt Peter, kan for stilistiske og ikonografiske karakteristikker tilskrives hånden til en kunstner fra den napolitanske skolen på 1600-tallet, for å bli satt inn i tradisjonen til Caravaggio og bidraget fra alle de store mestrene som ble hans arvinger.
I dette maleriet beveger realisme og karavaggisme seg sammen med klassisistiske instanser, og skaper løsninger som ser ut til å gå parallelt. Maleren, som demonstrerer med dette lerretet at han fullt ut har lært leksen fra Caravaggio, og er sterkt påvirket av kunstnere som tilegnet seg hans kunstneriske nyvinninger som Jusepe de Ribera kjent som lo Spagnoletto, Francesco og Cesare Fracanzano, eller til og med Giuseppe Marullo, uttrykker i dette emnet, som går igjen i napolitansk produksjon fra 1600-tallet, all dets kvalitet og den veldig sterke emosjonelle ladningen som ligger i hans arbeid. Sankt Peters omvendelse, et øyeblikk med stor følelsesmessig innvirkning og dyp religiøs betydning, finner sted kort tid etter arrestasjonen av Kristus, som fortalt av de synoptiske evangeliene. Jesus forutså kort tid før apostlenes desorientering og svarte til Peter, som var indignert over disse ordene, at han samme natt ville fornekte ham tre ganger, før hanen galer. Etter Mesterens arrestasjon ble Peter anerkjent som en disippel, men nektet det tre ganger, før han hørte en hane gale og deretter angre og gråt bittert.
Kunstneren bestemmer seg her for å fange hovedpersonen i et øyeblikk av store følelser og anger, med øynene fylt av tårer som all skyldfølelse som led for sviket han nettopp har begått skinner gjennom. Helgenens hender strammer seg av anger, mens blikket hans formidler anger og samtidig sødme og takknemlighet, som øynene til en som til tross for det onde som er begått, har følt seg tilgitt.
Møtet med Ribera fremheves fremfor alt i det ikonografiske valget om å representere Sankt Peter i halvlang, litt trekvart visning, med blå tunika og oransje kappe preget av store draperier og sterke chiaroscuro-kontraster. Smerteuttrykket i ansiktet, voldsomt truffet av et varmt lys (i motsetning til mørket som ruver over resten av kroppen), understrekes av intensiteten i blikket, samt av de dype rynkene som furer pannen . Det kromatiske stoffet, skapt gjennom brede og raske penselstrøk, skaper et portrett som er alt annet enn idealisert, med en så konkret kraft at det får selve billedmaterialet til å vibrere.
Den høye billedkvaliteten manifesteres fullt ut i enkelte detaljer, som de knutede hendene, av sjelden skjønnhet, hvor stor oppmerksomhet har blitt viet til gjengivelsen av negler og utstående årer, i skjegget skapt med prisverdig mestring og i det dype naturalistiske framsyn forbeholdt fysiognomiske detaljer.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke være en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjøpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for å få eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra forespørselen, derfor vil maleriet bli sendt så snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 374616378 |
---|---|
Sist endret | 10.10.2024, 06:16 |