Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Francesco Trevisani (1656–1746) - San Francesco
Til salgs8 000 kr
Beskrivelse
En student i Venezia først av Antonio Zanchi og deretter av Giuseppe Heintz, ankom han til Roma, hvor karrieren utviklet seg fullt ut, i 1678. Hans mentor var den venetianske kardinal Pietro Ottoboni, nevø av Alexander VIII, en av de viktigste beskytterne av øyeblikket han jobbet for i Roma. I hovedstaden ble han en av de viktigste kunstnerne som fortsatte i kjølvannet av Carlo Maratta, som det fremgår av freskene i kapellet Santa Chiara i San Silvestro i Capite og i de tre maleriene med Stories of the Passion of Christ i kapellet til krusifikset til samme kirke (1696 - 1697), i tegneseriene for mosaikkene til dåpskapellet i Peterskirken (hvor han etterfulgte Baciccio i 1709), i ovalen med profeten Baruch for St. Johannes Lateran (rundt 1718), i altertavlen med St. Giuseppes død i Sacripante-kapellet i Sant'Ignazio, i den med St. Franciskus ekstase i San Francescos aller helligste Stigmata-kirke og i høytiden av Cleopatra i Spada Gallery.
Han hadde ikke mange forhold til den venetianske billedverdenen, bortsett fra at han malte Kristi dåp for Burano rundt 1724-26 og sendte altertavlen av Miracle of Saint Anthony til Scuola Grande di San Rocco i 1734.
Også av Trevisani er altertavlen, som viser Madonnaen og barnet med Saint Anthony, på hovedalteret til Basilica of Our Lady and Saint Anthony i Mafra i Portugal.
Karakteristisk for Trevisanis maleri er den sløve sentimentalismen, med patosen fra 1600-tallet som fortoner seg til elegi. Det er ingen tilfeldighet at kunstneren (som også var en poet) var en del av Academy of Arcadia, en karakteristikk som skinner fullt gjennom i dette maleriet som, til tross for at det presenterer, i stedet for signaturen, bokstaven T på første side av Gospel, fullt ut respekterer det billedånden.
Arbeidsobjekt fra tidligere auksjoner og av uvurderlig verdi for komposisjonsbalansen, klarheten og kromatisk lysstyrke som gjør intonasjonen av scenen teatralsk, men elegant med den hellige som vender blikket mot himmelen og uttrykker en følelse av dyp ro i 'sjelen.
Det er muligheten til å se og bedømme arbeidet hans live eller rettere sagt en liten del av det siden det ikke er det
det er lett å følge maleriene hans spredt over kirkene, de private samlingene som han var siste del av, galleriene i Roma og Italia (Siena, Lucca, Perugia, Arezzo, Firenze, Urbino, Forlì, Torino) samt ulike gallerier i Europa (Madrid, Stockholm, Budapest, Leningrad, Kassel, Pommersfelden, Wiesentheid) og dette både på grunn av avstandene og til tider størrelsen på lerretene (til tross for transporten til utstillinger utenfor
nettstedet).
Verket vil bli sendt pyntet med en forgylt ramme fra en senere periode i god stand og som, til tross for at det må restaureres, med sin lyse kontrasterende lysstyrke ytterligere fremhever den bleke åpenheten i Saint Francis' ansikt.
Transporten vil foregå med en safe, en trekasse med polstring inni for å hindre eventuelle skader på verket under transport.
Han hadde ikke mange forhold til den venetianske billedverdenen, bortsett fra at han malte Kristi dåp for Burano rundt 1724-26 og sendte altertavlen av Miracle of Saint Anthony til Scuola Grande di San Rocco i 1734.
Også av Trevisani er altertavlen, som viser Madonnaen og barnet med Saint Anthony, på hovedalteret til Basilica of Our Lady and Saint Anthony i Mafra i Portugal.
Karakteristisk for Trevisanis maleri er den sløve sentimentalismen, med patosen fra 1600-tallet som fortoner seg til elegi. Det er ingen tilfeldighet at kunstneren (som også var en poet) var en del av Academy of Arcadia, en karakteristikk som skinner fullt gjennom i dette maleriet som, til tross for at det presenterer, i stedet for signaturen, bokstaven T på første side av Gospel, fullt ut respekterer det billedånden.
Arbeidsobjekt fra tidligere auksjoner og av uvurderlig verdi for komposisjonsbalansen, klarheten og kromatisk lysstyrke som gjør intonasjonen av scenen teatralsk, men elegant med den hellige som vender blikket mot himmelen og uttrykker en følelse av dyp ro i 'sjelen.
Det er muligheten til å se og bedømme arbeidet hans live eller rettere sagt en liten del av det siden det ikke er det
det er lett å følge maleriene hans spredt over kirkene, de private samlingene som han var siste del av, galleriene i Roma og Italia (Siena, Lucca, Perugia, Arezzo, Firenze, Urbino, Forlì, Torino) samt ulike gallerier i Europa (Madrid, Stockholm, Budapest, Leningrad, Kassel, Pommersfelden, Wiesentheid) og dette både på grunn av avstandene og til tider størrelsen på lerretene (til tross for transporten til utstillinger utenfor
nettstedet).
Verket vil bli sendt pyntet med en forgylt ramme fra en senere periode i god stand og som, til tross for at det må restaureres, med sin lyse kontrasterende lysstyrke ytterligere fremhever den bleke åpenheten i Saint Francis' ansikt.
Transporten vil foregå med en safe, en trekasse med polstring inni for å hindre eventuelle skader på verket under transport.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374616385 |
---|---|
Sist endret | 13.10.2024, 16:33 |