Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Rafael Salvá Balaguer (1904 - ??) - Paisaje
Til salgs200 kr
Beskrivelse
Signert av kunstneren nederst
God bevaringstilstand
Verket presenteres uinnrammet
Arbeidsmål: 55 cm høyde x 46 cm bredde.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Rafael Salvá Balaguer erklærte seg slik i 1970. En maler av geografisk landskapsforming, med direkte oppfatning, oppmerksom på naturens mest fargerike sykluser for bedre å få paletten hans som "plein air"-maler til å vibrere.
Da han ennå ikke var klar over det, var hans kall i ferd med å utvikle seg i de tidlige dagene av hans Mallorca på begynnelsen av århundret, hvor han ble født den siste dagen i april 1904. Denne øya med strålende middelhavslys, fullt forankret i visse tradisjonelle livsstiler, som begynte å vise tegn på økonomisk bedring med sin begynnende fottøyindustri.
Fra en veldig ung alder hadde Rafael vist en god disposisjon for å ta bilder, slik at hans beste distraksjon var å ha en blyant og papir som følgesvenner å leke og skape med. Selv i dag (1984) husker han møblene, hjørnene og verdsatte gjenstandene i huset hans som ble tegnet av hans barnslige hånd, alltid på jakt etter forskjellige visjoner og perspektiver som øvde ham i å forstå temaene, hvis komme og gå tjente ham som han selv forklarer "for ikke å miste omrisset av tegningen".
Sammen med familien skulle han senere flytte til Vallesan-byen Sabadell, hvor han ville oppleve en helt annen virkelighet. Den av en industrialisert kjerne, der han gjennom tiden på Industriskolen for kunst og håndverk ville komme i kontakt med det kollektive ønsket om å male og lære om landskap.
Der fikk han, fra 1925, sin første kunnskap om maleri, hovedsakelig i klassene undervist av Joan Vila Cinca og Joan Vilatobá. Kort tid etter, og som et resultat av at verkene hans virket stadig bedre konstruert, fikk han et stipend fra Sabadell bystyre som tillot ham å flytte igjen for en tid til øya Mallorca.
Fra fusjonen mellom følelse og kunstnerisk forberedelse kan det sies at i dette nye oppholdet på hjemstedet dukket opp maleren Rafael Salvá. Han sier selv at maleriene av grenda La Calobra og Torrente de Pareys, laget midt i naturen, er født med en ro som passer for all refleksjon, foran et Middelhav rikt på farger og finesser, ikke mindre stimulert av hans kontakter med den tyske maleren Erwin Huber, også med Anglada Camarasa og Mir. Alt dette - sa han - oppmuntret ham til å "lage malerier av en viss verdi, siden jeg følte meg kvalifisert til å gå inn i et teknisk miljø som jeg hadde dominert siden den gang... Jeg ønsket at maleriet mitt skulle gjøre kjent alle typer natur med alle dens intensiteter ." .
Da han kom tilbake til Catalonia, hadde lunten av landskapsmaleri med navn og årstid blitt tent i ham.
Fra 1929, datoen for hans første utstilling ved Academy of Fine Arts i Sabadell, til 1936 i Sala Barcino på den sentrale Paseo de Gracia i Barcelona, kunne hans arbeid følges med stor regelmessighet i Sabadell og Barcelona, hvor pressen roste den i 1932. for hans arbeid. Kritikere tar flere betraktninger av landskapene hans, denne gangen samler de fra Vallés og Mallorca. For noen "fremstår de raskt påpekt med ærlige og brede penselstrøk som flyter over av farger", for andre kan man se "påvirkningen fra Mir, spesielt fra hans tidlige periode, en mening som bekrefter den konkrete utviklingen til Rafael Salvá innenfor denne innfødte landskapslinjen til katalansk kunst, impregnert med en fantastisk kolorisme.
I 1933 deltok Salvá i Barcelonas vårutstilling om landskapsmalerier, sammen med de som hadde vært hans lærere og andre fremtredende representanter for denne sjangeren som Bosch i Cañáis, Joan Colom, Meifrén, Olivé Font, Vila Puig, Vilatobá, Mir. .. Og arbeidet hans nådde Madrid i 1935. I Barcelona ble resonansen den oppnådde stadig større. Avisene Diario de Barcelona, La Publicidad, La Noche, Diari de Sabadell, El Noticiero,... dedikerer plass til mallorcanernes arbeid, og verdsetter det for dets rene utvalg av blå og lilla, for dens fantastiske farge og for oppnå noen få antrekk hver gang mer balansert. En kjent katalaner, Pau Casais, besøker utstillingen sin i Sala Barcino og skriver til ham i sin autograf "Jeg besøkte utstillingen på torgene og beundret den utsøkte følsomheten i lysets harmonier." Og Alfredo Opisso portretterer ham i en tegning når han stiller ut i Sabadell.
Hans estetiske formål blir konsolidert i en bestemt kolorisme, brukt for å assimilere og uttrykke hans opplevelse av naturen med størst mulig følelse og friskhet. Maleriene hans har en atmosfærisk renhet som han oppnår med "ranger av brunfarge, blåaktig, oliven og grå i nøkkelen til C...", som han fanger de øyeblikkene på dagen da lyset fremstår som mest mystisk for oss.
Borgerkrigen kuttet hans oppadgående progresjon i knoppen, og selv om han på 1940-tallet stilte ut på Syra Galleries, ville det ikke være før på slutten av 1960-tallet da Rafael Salvá startet sin plastiske karriere på nytt. Pinacoteca viser deretter landskap av de katalanske pre-Pyreneene, Sant Genis dels Agudells, Montseny og Valles. Ángel Marsá vil ta imot deg med denne overstrømmende velkomsten "den oppnår kromatiske effekter av kraftige resonanser, intens blues, blendende greener, brennende vermillions og varme siennas, i en lett symfoni av risikable og vanskelige kontraster som imidlertid alltid er klokt enige om. En god utstilling av dette "en svært begavet maler som har vært fraværende fra våre kunstgallerier i mange år."
Siden den gang har hans reintegrering i den kunstneriske verden vært nådeløs. Hans turer gjennom Breda, Hostalric, Camprodón, Sant Llorenç de Morunys, Alt Berguedá, Pedraforca (hans "Contrallum de Pedraforca" ble kjøpt opp av Museum of Modern Art i Barcelona), vil vekke, den ene etter den andre, nye landskapsfølelser som utforsker de narrative mulighetene for dets "overdådige og flytende penselstrøk", "godt avtalte områder" og "finesse av utførelse". Helt til tonene ble dypere og mer raffinerte, i en kromatisk overflod og overflod av sterke visuelle effekter, resultatet av det utrettelige søket som får ham til å manifestere seg "i kunsten tar fullstendig perfeksjon aldri slutt", men "så lenge naturen er et speil av den menneskelige følelsen, kunsten vil seire".
God bevaringstilstand
Verket presenteres uinnrammet
Arbeidsmål: 55 cm høyde x 46 cm bredde.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Rafael Salvá Balaguer erklærte seg slik i 1970. En maler av geografisk landskapsforming, med direkte oppfatning, oppmerksom på naturens mest fargerike sykluser for bedre å få paletten hans som "plein air"-maler til å vibrere.
Da han ennå ikke var klar over det, var hans kall i ferd med å utvikle seg i de tidlige dagene av hans Mallorca på begynnelsen av århundret, hvor han ble født den siste dagen i april 1904. Denne øya med strålende middelhavslys, fullt forankret i visse tradisjonelle livsstiler, som begynte å vise tegn på økonomisk bedring med sin begynnende fottøyindustri.
Fra en veldig ung alder hadde Rafael vist en god disposisjon for å ta bilder, slik at hans beste distraksjon var å ha en blyant og papir som følgesvenner å leke og skape med. Selv i dag (1984) husker han møblene, hjørnene og verdsatte gjenstandene i huset hans som ble tegnet av hans barnslige hånd, alltid på jakt etter forskjellige visjoner og perspektiver som øvde ham i å forstå temaene, hvis komme og gå tjente ham som han selv forklarer "for ikke å miste omrisset av tegningen".
Sammen med familien skulle han senere flytte til Vallesan-byen Sabadell, hvor han ville oppleve en helt annen virkelighet. Den av en industrialisert kjerne, der han gjennom tiden på Industriskolen for kunst og håndverk ville komme i kontakt med det kollektive ønsket om å male og lære om landskap.
Der fikk han, fra 1925, sin første kunnskap om maleri, hovedsakelig i klassene undervist av Joan Vila Cinca og Joan Vilatobá. Kort tid etter, og som et resultat av at verkene hans virket stadig bedre konstruert, fikk han et stipend fra Sabadell bystyre som tillot ham å flytte igjen for en tid til øya Mallorca.
Fra fusjonen mellom følelse og kunstnerisk forberedelse kan det sies at i dette nye oppholdet på hjemstedet dukket opp maleren Rafael Salvá. Han sier selv at maleriene av grenda La Calobra og Torrente de Pareys, laget midt i naturen, er født med en ro som passer for all refleksjon, foran et Middelhav rikt på farger og finesser, ikke mindre stimulert av hans kontakter med den tyske maleren Erwin Huber, også med Anglada Camarasa og Mir. Alt dette - sa han - oppmuntret ham til å "lage malerier av en viss verdi, siden jeg følte meg kvalifisert til å gå inn i et teknisk miljø som jeg hadde dominert siden den gang... Jeg ønsket at maleriet mitt skulle gjøre kjent alle typer natur med alle dens intensiteter ." .
Da han kom tilbake til Catalonia, hadde lunten av landskapsmaleri med navn og årstid blitt tent i ham.
Fra 1929, datoen for hans første utstilling ved Academy of Fine Arts i Sabadell, til 1936 i Sala Barcino på den sentrale Paseo de Gracia i Barcelona, kunne hans arbeid følges med stor regelmessighet i Sabadell og Barcelona, hvor pressen roste den i 1932. for hans arbeid. Kritikere tar flere betraktninger av landskapene hans, denne gangen samler de fra Vallés og Mallorca. For noen "fremstår de raskt påpekt med ærlige og brede penselstrøk som flyter over av farger", for andre kan man se "påvirkningen fra Mir, spesielt fra hans tidlige periode, en mening som bekrefter den konkrete utviklingen til Rafael Salvá innenfor denne innfødte landskapslinjen til katalansk kunst, impregnert med en fantastisk kolorisme.
I 1933 deltok Salvá i Barcelonas vårutstilling om landskapsmalerier, sammen med de som hadde vært hans lærere og andre fremtredende representanter for denne sjangeren som Bosch i Cañáis, Joan Colom, Meifrén, Olivé Font, Vila Puig, Vilatobá, Mir. .. Og arbeidet hans nådde Madrid i 1935. I Barcelona ble resonansen den oppnådde stadig større. Avisene Diario de Barcelona, La Publicidad, La Noche, Diari de Sabadell, El Noticiero,... dedikerer plass til mallorcanernes arbeid, og verdsetter det for dets rene utvalg av blå og lilla, for dens fantastiske farge og for oppnå noen få antrekk hver gang mer balansert. En kjent katalaner, Pau Casais, besøker utstillingen sin i Sala Barcino og skriver til ham i sin autograf "Jeg besøkte utstillingen på torgene og beundret den utsøkte følsomheten i lysets harmonier." Og Alfredo Opisso portretterer ham i en tegning når han stiller ut i Sabadell.
Hans estetiske formål blir konsolidert i en bestemt kolorisme, brukt for å assimilere og uttrykke hans opplevelse av naturen med størst mulig følelse og friskhet. Maleriene hans har en atmosfærisk renhet som han oppnår med "ranger av brunfarge, blåaktig, oliven og grå i nøkkelen til C...", som han fanger de øyeblikkene på dagen da lyset fremstår som mest mystisk for oss.
Borgerkrigen kuttet hans oppadgående progresjon i knoppen, og selv om han på 1940-tallet stilte ut på Syra Galleries, ville det ikke være før på slutten av 1960-tallet da Rafael Salvá startet sin plastiske karriere på nytt. Pinacoteca viser deretter landskap av de katalanske pre-Pyreneene, Sant Genis dels Agudells, Montseny og Valles. Ángel Marsá vil ta imot deg med denne overstrømmende velkomsten "den oppnår kromatiske effekter av kraftige resonanser, intens blues, blendende greener, brennende vermillions og varme siennas, i en lett symfoni av risikable og vanskelige kontraster som imidlertid alltid er klokt enige om. En god utstilling av dette "en svært begavet maler som har vært fraværende fra våre kunstgallerier i mange år."
Siden den gang har hans reintegrering i den kunstneriske verden vært nådeløs. Hans turer gjennom Breda, Hostalric, Camprodón, Sant Llorenç de Morunys, Alt Berguedá, Pedraforca (hans "Contrallum de Pedraforca" ble kjøpt opp av Museum of Modern Art i Barcelona), vil vekke, den ene etter den andre, nye landskapsfølelser som utforsker de narrative mulighetene for dets "overdådige og flytende penselstrøk", "godt avtalte områder" og "finesse av utførelse". Helt til tonene ble dypere og mer raffinerte, i en kromatisk overflod og overflod av sterke visuelle effekter, resultatet av det utrettelige søket som får ham til å manifestere seg "i kunsten tar fullstendig perfeksjon aldri slutt", men "så lenge naturen er et speil av den menneskelige følelsen, kunsten vil seire".
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374616844 |
---|---|
Sist endret | 13.10.2024, 16:38 |