Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Salvador Dalí (after) - "La Madone de Port Lligat" 1950 - 2000-tallet
Til salgs420 kr
Beskrivelse
Forfatter: Etter Salvador Dalí (1904-1989)
Tittel: "La Madone de Port Lligat" 1950
Trykkstørrelse: 80 x 60 cm.
Offsettrykk laget på tykt 230g papir av høy kvalitet. Viser en levende og skarp bildekvalitet.
Opphavsrett: 2004, Salvador Dalí. Fondation Gala-Salvador Dalí, av SIAE- Trykt i Italia.
Maestri della Pittura. Ny på ramme.
Sendes i et stivt rør via sertifisert ekspresspost.
Det er mulig å samle mer enn ett objekt, fra samme auksjon, i samme forsendelse.
\r
Salvador Dalís "Madonna of Portlligat" (1950) er et av kunstnerens mest ikoniske verk, full av elementer som gjenspeiler hans kunstneriske, filosofiske og åndelige visjon. Dette maleriet er en nyfortolkning av det tradisjonelle bildet av Jomfru Maria og Jesusbarnet, men med Dalís karakteristiske surrealistiske stil, som blander religiøse elementer med hans egne symboler.
\r
1. Referanse til Gala: Madonnaen er et portrett av hans kone og muse, Gala. For Dalí representerte Gala åndelig perfeksjon og hans inspirasjonskilde. Skikkelsen hennes dukker ofte opp i verkene hans, og i dette maleriet inntar hun rollen som Jomfru Maria, en sentral skikkelse i kristendommen.
\r
2. Dekonstruksjon og flytende strukturer: I maleriet er både Jomfruen og Barnet delt inn i flytende seksjoner, et særtrekk ved Dalís surrealisme. Denne fragmenteringen av figurene antyder en mystisk nedbrytning og et syn på verden ikke bare som fysisk, men også som åndelig. De tomme rommene i figurene kan representere ideen om transcendens, om foreningen mellom himmel og jord.
\r
3. Portlligat, et tilbakevendende sted: Bakgrunnslandskapet er Portlligat, den lille landsbyen på Costa Brava hvor Dalí bodde og jobbet i mange år. Dette stedet fremstår i mange av verkene hans som et symbol på hans tilknytning til naturen og hjemlandet. For Dalí var Portlligat et hellig sted, nesten som et personlig paradis, og det er derfor han valgte dette stedet for et så symbolsk religiøst bilde som Madonnaen.
\r
4. Religiøs og mystisk dimensjon: Dalí, spesielt i denne perioden av livet hans, ble stadig mer interessert i katolisisme og kjernefysikk. Gjennom sine malerier søkte han å forene disse to tilsynelatende motstridende disiplinene. I Madonna of Portlligat utforsker han bildet av jomfruen fra et perspektiv som kombinerer religion, vitenskap og surrealisme.
\r
5. 1949- og 1950-versjoner: Dalí skapte to versjoner av Madonna of Portlligat , en i 1949 og en annen i 1950. Selv om begge deler samme tema, er den andre versjonen (den fra 1950) mer kompleks og detaljert, med mer forseggjorte elementer som Jomfruens bord delt inn i rom og utseendet til mer flytende gjenstander. 1949-versjonen er plassert på Marubeni-museet i Tokyo, mens 1950-versjonen oppbevares på Haggerty Museum i Milwaukee.
\r
Dette maleriet viser Dalís genialitet, og blander dyktig hans religiøse hengivenhet med hans fascinasjon for vitenskap og surrealisme, og skaper et verk fullt av mening og symbolikk.
\r
Tittel: "La Madone de Port Lligat" 1950
Trykkstørrelse: 80 x 60 cm.
Offsettrykk laget på tykt 230g papir av høy kvalitet. Viser en levende og skarp bildekvalitet.
Opphavsrett: 2004, Salvador Dalí. Fondation Gala-Salvador Dalí, av SIAE- Trykt i Italia.
Maestri della Pittura. Ny på ramme.
Sendes i et stivt rør via sertifisert ekspresspost.
Det er mulig å samle mer enn ett objekt, fra samme auksjon, i samme forsendelse.
\r
Salvador Dalís "Madonna of Portlligat" (1950) er et av kunstnerens mest ikoniske verk, full av elementer som gjenspeiler hans kunstneriske, filosofiske og åndelige visjon. Dette maleriet er en nyfortolkning av det tradisjonelle bildet av Jomfru Maria og Jesusbarnet, men med Dalís karakteristiske surrealistiske stil, som blander religiøse elementer med hans egne symboler.
\r
1. Referanse til Gala: Madonnaen er et portrett av hans kone og muse, Gala. For Dalí representerte Gala åndelig perfeksjon og hans inspirasjonskilde. Skikkelsen hennes dukker ofte opp i verkene hans, og i dette maleriet inntar hun rollen som Jomfru Maria, en sentral skikkelse i kristendommen.
\r
2. Dekonstruksjon og flytende strukturer: I maleriet er både Jomfruen og Barnet delt inn i flytende seksjoner, et særtrekk ved Dalís surrealisme. Denne fragmenteringen av figurene antyder en mystisk nedbrytning og et syn på verden ikke bare som fysisk, men også som åndelig. De tomme rommene i figurene kan representere ideen om transcendens, om foreningen mellom himmel og jord.
\r
3. Portlligat, et tilbakevendende sted: Bakgrunnslandskapet er Portlligat, den lille landsbyen på Costa Brava hvor Dalí bodde og jobbet i mange år. Dette stedet fremstår i mange av verkene hans som et symbol på hans tilknytning til naturen og hjemlandet. For Dalí var Portlligat et hellig sted, nesten som et personlig paradis, og det er derfor han valgte dette stedet for et så symbolsk religiøst bilde som Madonnaen.
\r
4. Religiøs og mystisk dimensjon: Dalí, spesielt i denne perioden av livet hans, ble stadig mer interessert i katolisisme og kjernefysikk. Gjennom sine malerier søkte han å forene disse to tilsynelatende motstridende disiplinene. I Madonna of Portlligat utforsker han bildet av jomfruen fra et perspektiv som kombinerer religion, vitenskap og surrealisme.
\r
5. 1949- og 1950-versjoner: Dalí skapte to versjoner av Madonna of Portlligat , en i 1949 og en annen i 1950. Selv om begge deler samme tema, er den andre versjonen (den fra 1950) mer kompleks og detaljert, med mer forseggjorte elementer som Jomfruens bord delt inn i rom og utseendet til mer flytende gjenstander. 1949-versjonen er plassert på Marubeni-museet i Tokyo, mens 1950-versjonen oppbevares på Haggerty Museum i Milwaukee.
\r
Dette maleriet viser Dalís genialitet, og blander dyktig hans religiøse hengivenhet med hans fascinasjon for vitenskap og surrealisme, og skaper et verk fullt av mening og symbolikk.
\r
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374644954 |
---|---|
Sist endret | 12.10.2024, 19:48 |