Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
De Agostini - Leketøy 5x Modelle Deutscher Kriegsschiffe
Til salgs50 kr
Beskrivelse
Liten samling av tyske krigsskip, målestokk 1:25.
4 stk med tilhørende hefte, ett uten.
1) Hangarskip "Graf Zeppelin"
Graf Zeppelin var et hangarskip bygget for den tyske marinen som forble uferdig og aldri kom i tjeneste. Den ble oppkalt etter luftskipspioneren Ferdinand von Zeppelin. Graf Zeppelin var hovedskipet i Graf Zeppelin-klassen med to enheter og var det eneste tyske hangarskipet til dags dato. Byggingen varte med avbrudd fra desember 1936 til februar 1943, da den endelig ble stoppet – selv om den allerede var langt fremskreden. På slutten av krigen ble skipet, som nå var delvis sløyd, kastet. Det ble reist av Sovjetunionen etter krigen og til slutt senket under rivingstester i 1947.
2) Slagskipet "Gneisenau"
Gneisenau var et slagskip fra den tyske marinen. Den andre og siste enheten i Scharnhorst-klassen ble oppkalt etter den prøyssiske feltmarskalken August Neidhardt von Gneisenau (1760–1831).
Etter konstruksjonsforsinkelser ble hun satt i drift foran søsterskipet Scharnhorst i 1938 og deltok i noen marineoperasjoner under andre verdenskrig, hvor hun ble skadet flere ganger. Gneisenau ble hardt skadet av en bombe natt til 26. til 27. februar 1942 i flytebryggen til Deutsche Works Kiel [1] og ble deretter tatt ut av drift, med bevæpningen utvidet og brukt som kystartilleri. (Tårn “Bruno” kom til Fjell festning som sjøkystbatteri 11/504.) I mars 1945 ble hun senket som blokkskip i selve havneinnløpet til Gotenhafen.
3) Tung cruiser "Blücher"
Blücher var en tung krysser i Admiral Hipper-klassen fra den tyske marinen under andre verdenskrig. Den ble oppkalt etter den prøyssiske feltmarskalken Blücher. Under hennes første bruk under det tyske angrepet på Norge i 1940 ble skipet senket av norske kystforsvarsstyrker i Oslofjorden bare noen måneder etter idriftsettelse.
4) Slagskipet "Tirpitz"
Tirpitz var et slagskip fra den tyske marinen som ble brukt under andre verdenskrig. Hun tilhørte Bismarck-klassen og ble oppkalt etter den tyske marinens statssekretær og storadmiral Alfred von Tirpitz. På grunn av mindre designforbedringer er Tirpitz litt tyngre enn søsterskipet Bismarck og er fortsatt det største slagskipet som noen gang er ferdigstilt i Europa.
Tirpitz foretok få aktive operasjoner. I det meste av sin tjeneste var hun stasjonert i Norge etter det såkalte tilstedeværelsesflåtekonseptet. Bare gjennom sin tilstedeværelse truet og forstyrret hun nordhavskonvoiene som fraktet hjelpeforsyninger fra de vestallierte til Murmansk. Om nødvendig bør det bidra til å avvise en alliert invasjon av dette området. Av denne grunn ble hun snart kalt Nordens ensomme dronning. Hun deltok imidlertid aldri i aktive kampoperasjoner mot fiendtlige skip; Den eneste bruken av deres tunge artilleri var i Operasjon Sicilia i september 1943 mot en norsk radio- og værstasjon.
Ved hennes køyeplass ble Tirpitz angrepet flere ganger av kommandosoldater og fra luften. Den 15. september 1944 ble hun så hardt skadet at hun ikke lenger var brukbar til marineoperasjoner og ble ankret opp som et flytende kystbatteri sørvest på Tromsøya. Der ble Tirpitz til slutt kantret av et luftangrep fra Royal Air Force 12. november 1944. Vraket ble delvis resirkulert av tyskerne, kannibalisert av britene etter krigens slutt i 1945 og, etter mislykkede bergingsforsøk fra 1947 til 1950-tallet, skrotet på stedet av et norsk bergingsselskap. Restene tjener som et mål for dykkere; De har vært under monumentvern siden 2014.
5) Ironcled "Admiral Graf Spee" - uten hefte
Admiral Graf Spee var en jernkledd i Deutschland-klassen som ble brukt av den tyske marinen under den spanske borgerkrigen og i begynnelsen av andre verdenskrig.
Skipets eneste bruk i andre verdenskrig var en privatreise i Sør-Atlanteren som en del av handelskrigen, der ni 50 000 BRT handelsskip ble senket uten tap av liv. Utenfor Uruguay ble Spee skadet i kamp mot tre britiske kryssere 13. desember 1939. Skipet anløp Montevideo for å gjenopprette sin fulle sjødyktighet. I mellomtiden blokkerte britiske krigsskip munningen til Río de la Plata. Regjeringen i Uruguay insisterte på at skipet skulle forlate innen 72 timer, noe som gjorde reparasjoner umulig. Siden kommandant Hans Langsdorff mente seg selv i en håpløs situasjon – delvis på grunn av falsk informasjon – og anså som et gjennombruddsforsøk for å være sjanseløs, fikk han skipet senket av sitt eget mannskap i Río de la Plata utenfor Montevideo 17. desember. 1939. Han tok sitt eget liv ved å skyte seg selv tre dager senere – 20. desember 1939 – i Buenos Aires.
Meget detaljert fremstilling av krigsskipene.
Dessverre uten original emballasje.
God stand
4 stk med tilhørende hefte, ett uten.
1) Hangarskip "Graf Zeppelin"
Graf Zeppelin var et hangarskip bygget for den tyske marinen som forble uferdig og aldri kom i tjeneste. Den ble oppkalt etter luftskipspioneren Ferdinand von Zeppelin. Graf Zeppelin var hovedskipet i Graf Zeppelin-klassen med to enheter og var det eneste tyske hangarskipet til dags dato. Byggingen varte med avbrudd fra desember 1936 til februar 1943, da den endelig ble stoppet – selv om den allerede var langt fremskreden. På slutten av krigen ble skipet, som nå var delvis sløyd, kastet. Det ble reist av Sovjetunionen etter krigen og til slutt senket under rivingstester i 1947.
2) Slagskipet "Gneisenau"
Gneisenau var et slagskip fra den tyske marinen. Den andre og siste enheten i Scharnhorst-klassen ble oppkalt etter den prøyssiske feltmarskalken August Neidhardt von Gneisenau (1760–1831).
Etter konstruksjonsforsinkelser ble hun satt i drift foran søsterskipet Scharnhorst i 1938 og deltok i noen marineoperasjoner under andre verdenskrig, hvor hun ble skadet flere ganger. Gneisenau ble hardt skadet av en bombe natt til 26. til 27. februar 1942 i flytebryggen til Deutsche Works Kiel [1] og ble deretter tatt ut av drift, med bevæpningen utvidet og brukt som kystartilleri. (Tårn “Bruno” kom til Fjell festning som sjøkystbatteri 11/504.) I mars 1945 ble hun senket som blokkskip i selve havneinnløpet til Gotenhafen.
3) Tung cruiser "Blücher"
Blücher var en tung krysser i Admiral Hipper-klassen fra den tyske marinen under andre verdenskrig. Den ble oppkalt etter den prøyssiske feltmarskalken Blücher. Under hennes første bruk under det tyske angrepet på Norge i 1940 ble skipet senket av norske kystforsvarsstyrker i Oslofjorden bare noen måneder etter idriftsettelse.
4) Slagskipet "Tirpitz"
Tirpitz var et slagskip fra den tyske marinen som ble brukt under andre verdenskrig. Hun tilhørte Bismarck-klassen og ble oppkalt etter den tyske marinens statssekretær og storadmiral Alfred von Tirpitz. På grunn av mindre designforbedringer er Tirpitz litt tyngre enn søsterskipet Bismarck og er fortsatt det største slagskipet som noen gang er ferdigstilt i Europa.
Tirpitz foretok få aktive operasjoner. I det meste av sin tjeneste var hun stasjonert i Norge etter det såkalte tilstedeværelsesflåtekonseptet. Bare gjennom sin tilstedeværelse truet og forstyrret hun nordhavskonvoiene som fraktet hjelpeforsyninger fra de vestallierte til Murmansk. Om nødvendig bør det bidra til å avvise en alliert invasjon av dette området. Av denne grunn ble hun snart kalt Nordens ensomme dronning. Hun deltok imidlertid aldri i aktive kampoperasjoner mot fiendtlige skip; Den eneste bruken av deres tunge artilleri var i Operasjon Sicilia i september 1943 mot en norsk radio- og værstasjon.
Ved hennes køyeplass ble Tirpitz angrepet flere ganger av kommandosoldater og fra luften. Den 15. september 1944 ble hun så hardt skadet at hun ikke lenger var brukbar til marineoperasjoner og ble ankret opp som et flytende kystbatteri sørvest på Tromsøya. Der ble Tirpitz til slutt kantret av et luftangrep fra Royal Air Force 12. november 1944. Vraket ble delvis resirkulert av tyskerne, kannibalisert av britene etter krigens slutt i 1945 og, etter mislykkede bergingsforsøk fra 1947 til 1950-tallet, skrotet på stedet av et norsk bergingsselskap. Restene tjener som et mål for dykkere; De har vært under monumentvern siden 2014.
5) Ironcled "Admiral Graf Spee" - uten hefte
Admiral Graf Spee var en jernkledd i Deutschland-klassen som ble brukt av den tyske marinen under den spanske borgerkrigen og i begynnelsen av andre verdenskrig.
Skipets eneste bruk i andre verdenskrig var en privatreise i Sør-Atlanteren som en del av handelskrigen, der ni 50 000 BRT handelsskip ble senket uten tap av liv. Utenfor Uruguay ble Spee skadet i kamp mot tre britiske kryssere 13. desember 1939. Skipet anløp Montevideo for å gjenopprette sin fulle sjødyktighet. I mellomtiden blokkerte britiske krigsskip munningen til Río de la Plata. Regjeringen i Uruguay insisterte på at skipet skulle forlate innen 72 timer, noe som gjorde reparasjoner umulig. Siden kommandant Hans Langsdorff mente seg selv i en håpløs situasjon – delvis på grunn av falsk informasjon – og anså som et gjennombruddsforsøk for å være sjanseløs, fikk han skipet senket av sitt eget mannskap i Río de la Plata utenfor Montevideo 17. desember. 1939. Han tok sitt eget liv ved å skyte seg selv tre dager senere – 20. desember 1939 – i Buenos Aires.
Meget detaljert fremstilling av krigsskipene.
Dessverre uten original emballasje.
God stand
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374926628 |
---|---|
Sist endret | 18.10.2024, 13:42 |