Bildegalleri
Roland D-50 med flight case ,og mange oppgraderinger , selges
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen blir sendt til deg, og du har 24 timer på deg til å inspisere den før pengene overføres til selger.
Beskrivelse av varen
Tilstand: Pent brukt - I god stand
Pensjonist prøver og reduserer lageret , som ikke brukes : Selges nå til langt under selvkost.
Meget pen D - 50 Roland Synth. som har den har siste opp gradering med ny aftertouch fra Plasma musikk i England , og den har hatt ny servise med rensing av kontakter med nytt slide
potensimeter på aftertouch og fått nytt micro chip av siste type .10 , og den er et flott eksemplar som bildene viser og som er i topp stand , med kraftig flight case ..
Erstatnings etterberøringssensor for Roland D-50
Se om oppgradering fra Plasma , hva han sier :
Publisert 14. juli 2023
og kunne formidle følelse til lyden etter at tangentene er spilt, kan forvandle en forestilling til noe ganske unikt og nesten magisk. Faktisk var Roland definitivt inne på noe da aftertouch begynte å dukke opp på synthesizerne på midten av åttitallet. I dag har mange klassiske synthesizere aftertouch-strips som enten ikke fungerer eller er en skygge av hva de pleide å være. Nesten førti år senere har min moderne FSR-baserte erstatnings etterberøringssensor for Roland D-50 betydelig mer dynamisk rekkevidde og er uendelig mye mer pålitelig enn andregenerasjons svingere som Roland opprinnelig brukte i D-50 og transcenderer instrumentet til en annen dimensjon.
AT-D-50 FSR erstatning etter berøringssensor for Roland D-50.
Etter mine AT-JX-8P-, AT-JX-10- og AT-AJ-2-prosjekter, og som lovet, begynner utviklingen av min AT-D-50-erstatnings-etterberøringssensor for Roland D-50 i dag! Jeg er så spent. 😀
Som i utgangspunktet raffinerte versjoner av typen karbonsporsensorer som Roland opprinnelig brukte, men som leverer mye mer dynamisk rekkevidde i tillegg til andre fordeler, er FSR-er perfekte for denne typen bruk. Faktisk bruker moderne aftertouch-sensorer og til og med noen trommeputer FSR-er. Prinsippet er det samme, men det resistive polymermaterialet har en moderne sammensetning og produksjonsprosessen gjør FSR-er betydelig mer robuste og pålitelige enn tidligere trykksensorer.
Hvordan FSR-er fungerer
Tverrsnitt av en kraftfølsom motstand (FSR) som illustrerer hvordan de fungerer.
Så i går kveld hentet jeg instrumentet som kommer til å være det første som har installert AT-D-50-erstatningssensoren for Roland D-50. Den er i nydelig stand og fortjener virkelig noe spesielt.
Donor for AT-D-50 erstatning etter berøringssensor for Roland D-50
Her er marsvinet til min AT-D-50. Et nesten uberørt eksempel på denne klassiske synthen.
Før jeg åpnet denne D-50, tenkte jeg å gjøre meg kjent med aftertouch-buffer-/forsterkerkretsen. Wow, litt mer involvert enn tidligere synthesizere og Roland begynte å bruke SMD-passiver. Det blir gøy!
En annen interessant sak er selvfølgelig at hvis jeg husker rett, var D-50 den første Roland Synthesizer som hadde alt, inkludert tastaturchassiset, festet på innsiden av toppdekselet. Skru av bunndekselet og du er inne og det er ingenting boltet til den.
Roland D-50 med ny opp-ned-montering
Roland D-50 med den nye 'opp-ned'-enheten. I forhold til å bygge halvparten av synthen på et trestykke og deretter koblet til den andre halvdelen, som ble bygget inn i metall/plast, sparte denne tilnærmingen mye produksjonstid i 1987.
Dette aspektet av prosjektet ga noen utfordringer som fikk meg til å vurdere at AT-D-50 kan være mitt første FSR-baserte erstatnings-ettertouch-system som ville bli levert i settform. Her er hvorfor...
Omtrent hvert tastatur som har aftertouch og som jeg har jobbet med, har et lite hakk skåret inn i tastatursiden av hver endekant, like under tastelinjen, som gir mulighet for en feilmargin i lengden på sensoren . Jeg drar full nytte av dette hakket, for uansett hvor hardt jeg prøver, kan jeg ikke takle ekstreme monterings-/konstruksjonstoleranser i en maskin som er nesten førti år gammel.
Mens D-50 og lignende konstruerte synthesizere også har dette hakket, er det ganske lite og ting kan være trangt.
Etterberøringssensorhakk i D-50 veske igjen
Legg merke til hakket som er skåret inn på innsiden av venstre endekinn. Det er en på den andre siden også. De gjør at overflødig etterberøringssensor kan skyves pent ut av veien. Sensorene mine er litt bredere enn originalen, så jeg må konstruere ting veldig nøyaktig siden jeg ikke kan bruke dette, og jeg forventer definitivt ikke at kundene skal gjøre dette større!
Ideen om å måtte levere et av mine aftertouch-systemer kun i settform appellerte ikke til meg i det hele tatt. Mange av mine kunder har en god grad av kompetanse innen elektronikk, men problemene her var virkelig mekaniske. Jeg ønsket ikke å legge unødvendig press på de som allerede har en potensielt utfordrende installasjonsjobb foran seg, og derfor hadde jeg ikke noe annet valg enn å holde ut og finne løsninger på problemene.
Vel, det tok meg et par uker, men jeg kom dit til slutt. Så snart jeg fikk beskjed om den nye etterberøringssensoren min for Roland D-50, kom det utrolig nok en D-50 inn som gjorde at jeg kunne bekrefte målingene og installasjonsprosedyren.
I likhet med mine andre FSR-baserte aftertouch-sensorer, består min AT-D-50-erstatningssensor for Roland D-50 av to kraftfølsomme motstander. Terminalene til hver sensor er passivt koblet til et lite FSR Aftertouch Interface (FAI) PCB som følger med AT-D-50.
FAI D-50 FSR aftertouch grensesnitt PCB
FSR Aftertouch Interface (FAI) PCB kombinerer utgangene til hver FSRDu har utviklet en FSR-basert aftertouch-sensor for én synth (faktisk tre), og du tror det ville være lett å slå opp en FSR-basert aftertouch-sensor for en annen. Hmmm... ikke helt. Hver synthesizer har sine egne utfordringer, og jeg er så glad for at jeg holdt ut med dette prosjektet. Jeg er glad for at AT-D-50 ikke bare fungerer strålende, men nå er et system som kan installeres av alle med litt tålmodighet og teknisk kompetanse.
Med en overflod av følsomhet og svært høy dynamisk rekkevidde gir min erstatnings etterberøringssensor for Roland D-50 virkelig denne klassiske synthesizeren en helt ny giv. Det er som å plutselig ha hastighetsfølsomhet! 😀 Det ekstra uttrykket er bare magisk.
Moderne FSR-er er svært pålitelige, og det er ikke uvanlig å se spesifikasjoner som siterer tall som "mer enn 10 000 000 aktiveringer". Som forseglede enheter er FSR-er sårbare for forurensninger og oksidasjonsproblemer som de gamle karbonsporsensorene. Det er da ingen overraskelse at moderne instrumenter som har aftertouch, bruker FSR-er. Som tidligere nevnt, har FSR-er et mye større dynamisk område enn sine karbonspor-motstykker, noe som gjør dem ideelle for moderne trommeputer.
Noen ganger blir jeg bedt om å gi lydprøver, men jeg har trukket meg fra å gjøre det. Aftertouch er ikke en lyd, det er et resultat av en følelse. Du "hører" ikke aftertouch. Du hører effekten av aftertouch. Så å legge ut en lydfil uten referanse til hvordan synthesizeren ble spilt, virker bare litt meningsløst for meg. Det jeg kan fortelle deg er at tilbakemeldingene jeg har fått fra brukere som har installert mine FSR-systemer er ydmykende og inspirerende. For et par tre Engelske hundrelapper er det virkelig verdt et forsøk.
08.01.2024 AfterTouch testet på Roland 00 kortet : 4-3 Bassin Street Blues , her hører du at den virker 100% den vrenger ned tonen 1 oktav , men ikke alle plasser man kan høre det like godt som her , dette er en egnet testplass .
https://www.youtube.com/watch?v=zfMkR3JHAWo
https://www.youtube.com/watch?v=3sXdYXYI_ZI
https://www.youtube.com/watch?v=3sXdYXYI_ZI&t=2s
Kan sendes i Posten eller Finn Fiks ferdig , veier 21 kg med flight case
Dimensions
Roland D-50
61 keys
W:974mm(38.375in) D:332mm(13.0625in) H:94mm(3.6875in)
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 17.10.2024, 16:13 ・ FINN-kode: 375020322