Bildegalleri
BMC Roadmachine 02 ONE, size 56 (ny pris)
Beskrivelse av varen
Tilstand: Godt brukt - Synlig brukt
Sykkeltype: Landevei
Sykling i Norge handler om å koble hvitstripet landevei med den gamle grusveien gjennom skogen. Sykling i Norge handler om lange overgangssesonger på hver side av sommeren, med masse rusk, rask og nedfall i veien. Sykling i Norge handler om ustabilt vær, plutselige skyll som gjør asfalten svart og blank, sånn at du må bremse ned før den skarpe høyresvingen. Det handler om å komme seg ut av byen på brostein, over fortauskanter, gjennom verdens beste sykkelinfrastruktur, litt veiarbeid, bak bussen gjennom boligstrøk, kanskje en snarvei over stien, før du ruller ut i den grønne dalen – men pass deg for de dype sporene i den gamle asfalten som er herjet av tæle!
Til dette trenger du en sykkel som BMCs Roadmachine. En kvikk racer med delikat styring, robust nok til å takle skiftende underlag, med dekk og dekkbredde som holder deg oppe når regnet spruter, og komfort nok til å gi deg en magisk opplevelse på kryss av fylkesgrensene.
Ikke bare det, BMCs Roadmachine er en moderne klassiker innen sykkeldesign, fordi den kombinerer det beste fra både komfort- og konkurransesykler, og er kjent for sin allsidighet og ytelse, og selvsagt sitt aerodynamiske, minimalistiske og elegante design, som faktisk er norsk! Det er BMCs norske hoveddesigner Torgny Fjeldskaar som står bak BMCs ikoniske sykler, inkludert Roadmachine. Selv om modellen til salgs her er fra 2020, så lages den og selges i så og si eksakt samme versjon i dag, for eksempel hos Birk Sport, der en tilsvarende Roadmachine ligger ute (på salg!) til kr 59.400!
Uansett, om Roadmachine brukes ofte begrepet «Endurance» og til og med «blandevei». Jeg har brukt den primært som landeveissykkel, til og med rittsykkel – og det har vært gøy å sette seg på denne hver eneste tur, sykkelfølelsen er fantastisk! – men etter hvert har jeg også brukt den på Ring 4 og grusveier på fjellet. Det er særlig den sosiale langturen, der man kanskje vil improvisere litt med ruten etter hvert som dagen skrider frem, at denne sykkelen har fungert ypperlig, særlig i Oslo-områder, hvor kombinasjonsmuligetene av landevei og marka er så mange.
Litt om dette eksemplaret. Den er kjøpt på Oslo Sportslager sommeren 2020, kvittering medfølger. Jeg er andre eier. Kjøpte den i nabolaget i oktober 2022 fra en selger som ikke fikk brukt den nok og lagret den innendørs. Strava forteller meg at jeg har tilbakelagt 660 mil på denne sykkelen siden den gang. Jeg har behandlet den pent, med innendørs lagring i boligen og vask etter så og si hver tur ved behov. Den har vært på service for standard sjekk hos sykkelverkstedet Candy Mountain Cyclery på St. Hanshaugen ved inngangen til hver vårsesong, der nødvendige justeringer og bytter på bremser, gir og kjede har blitt utført. .
Jeg har aldri veltet eller hatt andre uhell med sykkelen. Likevel har den noe bruksmerker som kommer etter noen år med aktiv bruk. Noe av dette, som flassing av lakk på grunn av overrørsbag, kan nok fikses med litt behandling. Ellers er den moden for ny styretape.
Hvorfor selger jeg? Ren og skjær forfengelighet – jeg har lyst på en ny sykkel med et mer lokalt og «custom shop»-forankret narrativ, som ikke nødvendigvis betyr en bedre sykkel, men en mer identitetsgivende en, såpass innrømmer jeg.
Min forrige sykkel var Canyon Endurace CF, og jeg opplevde Roadmachine som et steg opp fra denne når det gjelder forholdet mellom vibrasjonsdemping, stivhet og ytelse. Rett og slett en bedre sykkel.
Sykkelen kan sees, prøves og hentes sentralt i Oslo. Følgende ekstragreier medfølger: flaskeholdere, Shimano ultegra pedaler, praktisk og elegant toptubebag i sort materiale. Lader til di2 elektriske gir.
Størrelse Large 56, som ifølge BMCs size chart passer rytterhøyde fra 177cm til 186cm. Jeg er 184 og har alltid følt at jeg sitter godt på denne.
For tiden er sykkelen satt opp med «slammet» (senket) styrerør, for en mer aggressiv sittestilling. Dette er en preferansesak, og har lite uttelling hos den jevne mosjonssyklist.
Er du nysgjerrig på landeveissykling og ønsker en allsidig high end sykkel til en god bruktpris som innstegsmodell, er dette et godt valg, men den bør da settes opp med «default» styreposisjon. Den har alt du trenger for å henge med langs veien og over fjellet: skivebremser og elektriske gir, aerodynamisk design og lett karbonmateriale.
TEKNISK BESKRIVELSE
FRAME BMC Roadmachine, PF86 bottom bracket, flat mount, 12x142mm thru-axle, premium carbon, TCC Endurance
FORK BMC Roadmachine premium carbon, TCC Endurance, flat mount, 12x100mm thru-axle
STEM BMC RSM01, with computer and camera mount
HANDLEBAR BMC RAB 02, ergo top shape, compact bend
FRONT BRAKE Shimano Ultegra Di2 R8070, SM-RT800 rotors (160mm)
REAR BRAKE Shimano Ultegra Di2 R8070, SM-RT800 rotors (140mm)
BRAKE LEVERS Shimano Ultegra Di2 R8070, hydraulic
FRONT DERAILLEUR Shimano Ultegra Di2 R8050
REAR DERAILLEUR Shimano Ultegra Di2 R8050, 11-speed
SHIFT LEVERS Shimano Ultegra Di2 R8070, hydraulic
CASSETTE Shimano Ultegra R8000, 11-32T
CRANKSET Shimano Ultegra R8000, 50-34T
CHAIN Shimano Ultegra
WHEELSET DT Swiss E 1800 Spline disc 32, thru-axle, clincher
TYRES Vittoria Rubino, 28mm, clincher
SADDLE Fizik Aliante
SEATPOST BMC Roadmachine D-shape carbon, 15mm offset
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 5.11.2024, 17:53 ・ FINN-kode: 375047730