Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Kato N - K11405 - Tog enhet (1) - SBB RAe II "Gottardo" - SBB
Til salgs200 kr
Beskrivelse
Togsettet ble aldri brukt og er derfor nytt.
Togsettet er testet og alle funksjoner fungerer.
Kjørevognene og motorvognen er forberedt for montering av en Kato-dekoder (se bildemanual)
Lokomotivets front-/endebelysning skifter fra hvit til rød avhengig av kjøreretningen (se bilder).
Hver vogn er utstyrt med et fungerende interiør (se bilder), interiøret i spisevognen er utstyrt med fungerende bordlamper (se foto 20241006_154743).
Bildene er en del av beskrivelsen av objektet og veileder teksten.
Objektet vil være godt pakket og sendes forsikret.
Historie (fra Wikipedia):
I mars 1958 bestemte SBB seg for å ta på seg utviklingen av togsett som kunne brukes i hele det elektrifiserte Europa. I november 1958 leverte MFO og SIG et modifisert design med prosjektnavnet TEE II. Etter at SBB hadde kommet til enighet med Frankrike og Italia om rutetabellen, fikk MFO og SIG i februar 1959 i oppdrag å bygge fire togsett for internasjonal tjeneste, noe som ga SBB scoop på multisystemtog. Tre togsett var nødvendig for å betjene de planlagte TEE-tjenestene på Simplon- og Gotthard-rutene. Det fjerde togsettet fungerte som reserve.
Toget setter
Bryteren fra det ene systemet til det andre kunne styres av operatøren ved hjelp av en trykknapp i kabinen. En koblingsrulle i maskinbilen sørget for riktig innstilling av det elektriske anlegget og sørget for at riktig strømavtaker ble hevet. Produsentene gjennomførte omfattende tester over hele Europa hvor det viste seg å være et problem å opprettholde trekkraft under alle kraftsystemer. Et annet problem var 1500V strømavtakeren. Fordi de kontaktledningsfrie bruene også måtte tas i Nederland, måtte det vertikale trykket begrenses uten at dette gikk på bekostning av strømforsyningen.
Designet sørget for et tog med en spisevogn i sentrum flankert av en maskinvogn på den ene siden og en mellomvogn på den andre. Begge ender bestod av en salongvogn med styrestilling. Kjøkkenet til spisevognen ble plassert i motorvognen slik at det kunne bygges inn en bar i spisevognen i tillegg til restauranten. Kraften til maskinvognen ble fra første stund designet for et seksvogntog. Tre togsett var klare akkurat i tide for tjeneste fra 1. juli 1961:
RAe 1051 28. april 1961
RAe 1052 21. juni 1961
RAe 1054 29. juni 1961
1053 var ikke klar til å kjøre før 16. september 1961, så de første månedene måtte kjøres uten reserve. I 1967 ble et femte sett, 1055, bygget med seks vogner, de andre togsettene ble også utvidet med en vogn i 1968/1969.
Togsettet er testet og alle funksjoner fungerer.
Kjørevognene og motorvognen er forberedt for montering av en Kato-dekoder (se bildemanual)
Lokomotivets front-/endebelysning skifter fra hvit til rød avhengig av kjøreretningen (se bilder).
Hver vogn er utstyrt med et fungerende interiør (se bilder), interiøret i spisevognen er utstyrt med fungerende bordlamper (se foto 20241006_154743).
Bildene er en del av beskrivelsen av objektet og veileder teksten.
Objektet vil være godt pakket og sendes forsikret.
Historie (fra Wikipedia):
I mars 1958 bestemte SBB seg for å ta på seg utviklingen av togsett som kunne brukes i hele det elektrifiserte Europa. I november 1958 leverte MFO og SIG et modifisert design med prosjektnavnet TEE II. Etter at SBB hadde kommet til enighet med Frankrike og Italia om rutetabellen, fikk MFO og SIG i februar 1959 i oppdrag å bygge fire togsett for internasjonal tjeneste, noe som ga SBB scoop på multisystemtog. Tre togsett var nødvendig for å betjene de planlagte TEE-tjenestene på Simplon- og Gotthard-rutene. Det fjerde togsettet fungerte som reserve.
Toget setter
Bryteren fra det ene systemet til det andre kunne styres av operatøren ved hjelp av en trykknapp i kabinen. En koblingsrulle i maskinbilen sørget for riktig innstilling av det elektriske anlegget og sørget for at riktig strømavtaker ble hevet. Produsentene gjennomførte omfattende tester over hele Europa hvor det viste seg å være et problem å opprettholde trekkraft under alle kraftsystemer. Et annet problem var 1500V strømavtakeren. Fordi de kontaktledningsfrie bruene også måtte tas i Nederland, måtte det vertikale trykket begrenses uten at dette gikk på bekostning av strømforsyningen.
Designet sørget for et tog med en spisevogn i sentrum flankert av en maskinvogn på den ene siden og en mellomvogn på den andre. Begge ender bestod av en salongvogn med styrestilling. Kjøkkenet til spisevognen ble plassert i motorvognen slik at det kunne bygges inn en bar i spisevognen i tillegg til restauranten. Kraften til maskinvognen ble fra første stund designet for et seksvogntog. Tre togsett var klare akkurat i tide for tjeneste fra 1. juli 1961:
RAe 1051 28. april 1961
RAe 1052 21. juni 1961
RAe 1054 29. juni 1961
1053 var ikke klar til å kjøre før 16. september 1961, så de første månedene måtte kjøres uten reserve. I 1967 ble et femte sett, 1055, bygget med seks vogner, de andre togsettene ble også utvidet med en vogn i 1968/1969.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 375090541 |
---|---|
Sist endret | 19.10.2024, 14:45 |