Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Voltolino Fontani (1920-1976) - Campagna al tramonto
Til salgs250 kr
Beskrivelse
Voltolino Fontani
Tittel: Landsbygd ved solnedgang
År: 1957
Autentisk maleri, preget av eksepsjonelle farger.
Olje på kryssfiner, cm. 32x41,7
Selges uten ramme
Signert og datert nede til venstre
På baksiden: "Voltolino Fontani/Countryside at sunset"
Forsikret og sporet frakt.
Bibliografi:
I 1932 gikk Voltolino Fontani, tolv år gammel og derfor veldig ung, på studioet til den nå eldre Livorno-skulptøren Ermenegildo Bois i noen måneder, og fra og med 1936 gikk han, igjen i Livorno, på "Art School" regissert av Beppe Guzzi, der Plinio Nomellini underviste og som også så maleren Mario Nigro blant sine elever. Hovedverket i hans ungdomstid (1937-1941) er et stort lerret "The Song of the Lost Years", for tiden i en privat samling i Firenze. Mellom 1941 og 1947 utviklet han et figurativt/ekspresjonistisk maleri. Han deltok aktivt i den heftige kulturdebatten som utviklet seg i Livorno etter krigen; i 1945 var han blant grunnleggerne av G.A.M. ("Gruppo Artistico Moderno") sammen med Mario Nigro, Mario Ferretti, Guido Favati, Giancarlo Cocchia, Jean Mario Berti, Ferdinando Chevrier og andre.
Den 3. september 1948 utarbeidet han sammen med maleren Angelo Sirio Pellegrini, maleren og poeten Marcello Landi, maleren Aldo Neri og maleren og filologen Guido Favati det "estetiske kunstneriske manifestet" av eaismen (Atomic Era ism), som gikk foran den påfølgende "Nuclear Art" på 1950-tallet, som tidligere og tydeligere erklærte behovet for tilstedeværelsen av en menneskelig eller humaniserbar kontekst i kunsten, som også klart kunne skilles ut eller i det minste intuituitbar innenfor hvert enkelt maleri eller dikt. Kunstnerne foreslo å bidra til på denne måten å utdrive faren for atomødeleggelse som de levde i på den tiden.
Han grunnla "Amedeo Modigliani Art School" i Livorno i 1947 og ledet "Amedeo Modigliani Art School" til slutten av 1957, skolen som kunstnerne Ferdinando Chevrier og Osvaldo Bimbi dukket opp fra.
Etter perioden knyttet til eaisme og atommaleri (1948-1959) dedikerte han seg til utdypingen av det uformelle, mellom 1959 og 1969; deretter, frem til 1976, var det "drømmeperioden", der de teoretiske tilfellene som ble forklart i eaismen ble tatt til sine ekstreme konsekvenser.
Han deltok i noen av de viktigste italienske maleriprisene, inkludert Golfo della Spezia-malerprisen i 1951, og deltok i VII National Art Quadrennial i Roma i 1955, samt den påfølgende
1959-utgaven.
Det store lerretet er bevart i kirken San Giovanni Gualberto, i Valle Benedetta (Livorno).
"Oversettelse av Kristus".
Landskapet, satt sammen av fantasi og hukommelse, har krysset alle perioder av denne maleren som en kunstnerisk produksjon.
Han spilte piano og komponerte poesi, kort sagt var han mangefasettert og protean: to adjektiver han elsket spesielt.
I 1996 oppkalte Livorno kommune en gate etter ham.
Tittel: Landsbygd ved solnedgang
År: 1957
Autentisk maleri, preget av eksepsjonelle farger.
Olje på kryssfiner, cm. 32x41,7
Selges uten ramme
Signert og datert nede til venstre
På baksiden: "Voltolino Fontani/Countryside at sunset"
Forsikret og sporet frakt.
Bibliografi:
I 1932 gikk Voltolino Fontani, tolv år gammel og derfor veldig ung, på studioet til den nå eldre Livorno-skulptøren Ermenegildo Bois i noen måneder, og fra og med 1936 gikk han, igjen i Livorno, på "Art School" regissert av Beppe Guzzi, der Plinio Nomellini underviste og som også så maleren Mario Nigro blant sine elever. Hovedverket i hans ungdomstid (1937-1941) er et stort lerret "The Song of the Lost Years", for tiden i en privat samling i Firenze. Mellom 1941 og 1947 utviklet han et figurativt/ekspresjonistisk maleri. Han deltok aktivt i den heftige kulturdebatten som utviklet seg i Livorno etter krigen; i 1945 var han blant grunnleggerne av G.A.M. ("Gruppo Artistico Moderno") sammen med Mario Nigro, Mario Ferretti, Guido Favati, Giancarlo Cocchia, Jean Mario Berti, Ferdinando Chevrier og andre.
Den 3. september 1948 utarbeidet han sammen med maleren Angelo Sirio Pellegrini, maleren og poeten Marcello Landi, maleren Aldo Neri og maleren og filologen Guido Favati det "estetiske kunstneriske manifestet" av eaismen (Atomic Era ism), som gikk foran den påfølgende "Nuclear Art" på 1950-tallet, som tidligere og tydeligere erklærte behovet for tilstedeværelsen av en menneskelig eller humaniserbar kontekst i kunsten, som også klart kunne skilles ut eller i det minste intuituitbar innenfor hvert enkelt maleri eller dikt. Kunstnerne foreslo å bidra til på denne måten å utdrive faren for atomødeleggelse som de levde i på den tiden.
Han grunnla "Amedeo Modigliani Art School" i Livorno i 1947 og ledet "Amedeo Modigliani Art School" til slutten av 1957, skolen som kunstnerne Ferdinando Chevrier og Osvaldo Bimbi dukket opp fra.
Etter perioden knyttet til eaisme og atommaleri (1948-1959) dedikerte han seg til utdypingen av det uformelle, mellom 1959 og 1969; deretter, frem til 1976, var det "drømmeperioden", der de teoretiske tilfellene som ble forklart i eaismen ble tatt til sine ekstreme konsekvenser.
Han deltok i noen av de viktigste italienske maleriprisene, inkludert Golfo della Spezia-malerprisen i 1951, og deltok i VII National Art Quadrennial i Roma i 1955, samt den påfølgende
1959-utgaven.
Det store lerretet er bevart i kirken San Giovanni Gualberto, i Valle Benedetta (Livorno).
"Oversettelse av Kristus".
Landskapet, satt sammen av fantasi og hukommelse, har krysset alle perioder av denne maleren som en kunstnerisk produksjon.
Han spilte piano og komponerte poesi, kort sagt var han mangefasettert og protean: to adjektiver han elsket spesielt.
I 1996 oppkalte Livorno kommune en gate etter ham.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 375520964 |
---|---|
Sist endret | 15.10.2024, 03:07 |