Bildegalleri
(1/1)
Scuola inglese (XIX) - Ritratto di gentiluomo
Til salgs1 000 kr
Beskrivelse
Engelsk kunstner fra 1800-tallet
Portrett av en gentleman
Olje på lerret, 76,5 x 64 cm
Det aktuelle maleriet som skildrer en herre fra andre halvdel av det nittende århundre, som vi kan gjette ut fra stilen på klærne han har på seg (en svart jakke og vest, en hvit skjorte med høy krage pakket inn i et svart skjerf og en sløyfe av samme farge ), kan mest sannsynlig spores tilbake til miljøene til det nye engelske borgerskapet, nærmere bestemt London.
Representert i trekvart sett med blikket festet på betrakteren, kan den faktisk på grunn av stilistiske og kompositoriske tilhørigheter sammenlignes med verkene til noen av de store London-portrettistene på det nittende århundre.
Faktisk, fra andre halvdel av 1600-tallet, var portretttypologien den sjangeren som passet best til middelklassens ambisjoner, da den var fordelaktig både fra et økonomisk synspunkt og for dens inkludering i hjemmemiljøene nytt borgerskap. Blant de mest kjente og ettertraktede portretttegnerne i London finner vi Sir Joshua Reynolds (1723-1792), som hevdet at selv om menneskefiguren, et dyr eller til og med en gjenstand ikke var edle subjekter, kunne de oppnå verdighet, kommunisere en følelse og produsere følelser på samme måte som et maleri av et historisk eller mytologisk emne. Arbeidene hans er nå holdt i forskjellige private samlinger, så vel som på National Gallery og National Portrait Gallery i London, i Wallace-samlingen og andre britiske gallerier.
Thomas Gainsborough (1727-1788) var også en kjent portrett- og landskapsmaler i England. Portrettene hans viser en ekstraordinær enkel komposisjon og smidighet ved berøring, fargene hans, i kontrast til de ugjennomsiktige tonene brukt av Reynolds, som han konkurrerte med om de mest prestisjefylte oppdragene i byen, er klare og glitrende, impastoen veldig tynn og overraskende dybder, så mye at penselstrøkene hans, korte og diagonale, var et "middel for uendelig kunstnerisk mulighet" (A. Popham, 1923).
Videre kan vi ikke unngå å fremheve et ekko av maleriet til Francesco Hayez (1791-1882), sin tids tolker, samvittighetsforsker av sannhet og mester i historiemaleri og portrett, et felt der han eksperimenterte med nye og til og med vågale løsninger at de ga liv til verk som Portrettet av Alessandro Manzoni (1841), nå i Brera, Selvportrettet (1848), også i Pinacoteca Braidense, Portrettet av sangeren Matilde Juva Branca (Milan, Gallery of Modern Art ) og den til Gian Giacomo Poldi Pezzoli, i Milanes museum med samme navn.
For malerier kjøpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for å få eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra forespørselen, derfor vil maleriet bli sendt så snart vi har dokumentet.
Portrett av en gentleman
Olje på lerret, 76,5 x 64 cm
Det aktuelle maleriet som skildrer en herre fra andre halvdel av det nittende århundre, som vi kan gjette ut fra stilen på klærne han har på seg (en svart jakke og vest, en hvit skjorte med høy krage pakket inn i et svart skjerf og en sløyfe av samme farge ), kan mest sannsynlig spores tilbake til miljøene til det nye engelske borgerskapet, nærmere bestemt London.
Representert i trekvart sett med blikket festet på betrakteren, kan den faktisk på grunn av stilistiske og kompositoriske tilhørigheter sammenlignes med verkene til noen av de store London-portrettistene på det nittende århundre.
Faktisk, fra andre halvdel av 1600-tallet, var portretttypologien den sjangeren som passet best til middelklassens ambisjoner, da den var fordelaktig både fra et økonomisk synspunkt og for dens inkludering i hjemmemiljøene nytt borgerskap. Blant de mest kjente og ettertraktede portretttegnerne i London finner vi Sir Joshua Reynolds (1723-1792), som hevdet at selv om menneskefiguren, et dyr eller til og med en gjenstand ikke var edle subjekter, kunne de oppnå verdighet, kommunisere en følelse og produsere følelser på samme måte som et maleri av et historisk eller mytologisk emne. Arbeidene hans er nå holdt i forskjellige private samlinger, så vel som på National Gallery og National Portrait Gallery i London, i Wallace-samlingen og andre britiske gallerier.
Thomas Gainsborough (1727-1788) var også en kjent portrett- og landskapsmaler i England. Portrettene hans viser en ekstraordinær enkel komposisjon og smidighet ved berøring, fargene hans, i kontrast til de ugjennomsiktige tonene brukt av Reynolds, som han konkurrerte med om de mest prestisjefylte oppdragene i byen, er klare og glitrende, impastoen veldig tynn og overraskende dybder, så mye at penselstrøkene hans, korte og diagonale, var et "middel for uendelig kunstnerisk mulighet" (A. Popham, 1923).
Videre kan vi ikke unngå å fremheve et ekko av maleriet til Francesco Hayez (1791-1882), sin tids tolker, samvittighetsforsker av sannhet og mester i historiemaleri og portrett, et felt der han eksperimenterte med nye og til og med vågale løsninger at de ga liv til verk som Portrettet av Alessandro Manzoni (1841), nå i Brera, Selvportrettet (1848), også i Pinacoteca Braidense, Portrettet av sangeren Matilde Juva Branca (Milan, Gallery of Modern Art ) og den til Gian Giacomo Poldi Pezzoli, i Milanes museum med samme navn.
For malerier kjøpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for å få eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra forespørselen, derfor vil maleriet bli sendt så snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 375521848 |
---|---|
Sist endret | 15.10.2024, 03:14 |