Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Abel Lauvray (1870-1950) - Vue sous les arbres, Villeneuve-les-Avignons
Til salgs400 kr
Beskrivelse
Abel LAUVRAY (1870-1950)
Utsikt under trærne, Villeneuve-les-Avignons
Olje på lerret
Størrelse: 27 x 35 cm
Signert nede til høyre
Maleri i meget god stand.
Opprinnelse:
- Yves Jaubert Gallery
- Salg Atelier Lauvray, Ader, 2009
Maleri oppført og gjengitt i katalogen raisonné av arbeidet til Abel Lauvray under nummer: 574 side 181.
Selges med faktura og ekthetsbevis
Rask og forsiktig frakt med forsikring.
Abel Lauvray ble født i 1870 til en familie av rike normanniske notarer, og alt virket bestemt for denne "arvelige" funksjonen hvis skjebnen ikke hadde bestemt noe annet. I denne omstendigheten tok skjebnen ansiktet til en ung romantisk og nyskapende maler, mye kritisert av journalister og kunstelskere i Europa: Claude Monet. For å kunne plassere denne epoken som er fødselen av impresjonismen på riktig måte, må vi huske at det andre imperiet nettopp har falt og den tredje republikken ble født. Stemningen er forandring. En liten gruppe malere: MONET, CEZANNE, DEGAS, RENOIR, GUILLAUMIN og PISSARRO har problemer med å støtte klassisismens åk. De har en annen oppfatning av farge og lys og dessverre! med dårlige midler prøver de å gjøre det kjent. Lille Abel LAUVRAY var ni år gammel, da en av dem, Claude MONET, kom for å bosette seg i Vétheuil, i et lite hus, noen få meter fra LAUVRAY-eiendommen, en vakker 1700-tallsbolig, som var deres favorittopphold. "Master of Impressionism" kom ofte for å sette opp staffeliet sitt foran "LAUVRAY"-terrassen, hvorfra det er et vakkert perspektiv av den praktfulle 1200-tallskirken som er stoltheten til denne vakre byen, som ligger i åsene stor løkke av Seinen og plassert der som en juvel i et etui. MONETs passasje til Vétheuil tilsvarer den mørkeste perioden i livet hans. Han kan ikke selge verkene sine og faller i stor fattigdom. Han mister sin kone Camille og må dekke behovene til sine to barn: Jean og Michel. Familien LAUVRAY forble ikke likegyldig til skjebnen til sin nye nabo. Hun lånte ham penger og bestilte portrettet av hans yngste sønn André. MONET ble ikke glemt, og da han kom tilbake i 1893 for å male sin berømte serie med 70 malerier av Vétheuil på verkstedbåten hans, var hans første besøk for vennene hans. Unge Abel hadde den store gleden av å være i stand til å følge Mesteren og se under hans smidige fingre, disse fantastiske landskapene som ble født, forvandlet der, på et lerret av noen strøk med magiske børster, som utstråler et lys i flere toner som bare én visste hvordan de skulle oppfatte og returnere profetene fra den nye skolen: impresjonistene. Abel LAUVRAY ble vunnet, han hadde tro, han ville være maler og ingenting, ikke engang etter å ha studert jus i Paris, en konsesjon til familien, meldte han seg inn på Cormon Academy of Painting og alltid etter råd fra MONET, begynte å male selv. (?) MONET etter å ha gitt ham sitt båtverksted, reiste LAUVRAY på sin side Seinen fra Vétheuil til Mantes og utrettelig brakte han hjem en stor mengde lerreter som er anslått til rundt 1500 og som representerer hans 60 år med aktive billedliv. Når man leser disse linjene, kan man tro at denne maleren var en tilhenger, om ikke en kopimaskin, av MONET og impresjonistene, vennene hans. Dette er ikke tilfelle, som Claude ROGER MARX erkjenner: Selv når LAUVRAY behandler emner som er identiske med MONET, sitter han på stedet sistnevnte hadde valgt og maler samtidig, uansett hvor nær han ofte er fra den han er. har valgt som sin herre, viser han et ganske annet temperament. Pierre CABANNE bekrefter dette i et av sine forord: "Ingen indoktrinerte ham, han forble fri, elsket å uttrykke tingene rundt seg, men som han fant det passende, etter sin egen fornøyelse?". LAUVRAY var fri for savn og derfor uavhengig. Han eide flere eiendommer. I Mantes arvet han også en overdådig villa i parken hvor verkstedet hans lå, en nøyaktig kopi av Claude MONETs verksted i Giverny. Dessverre, ved frigjøringen, ble denne villaen rekvirert av general ROHMELs stab, verkstedet ødelagt og rundt 500 malerier brant. Han reiste også mye og flere malerier vitner om landskapet hans i Venezia, Syracuse, Athen osv.? så mye at arbeidet hans er topografisk ganske variert. Gérald SCHURR, analyserer LAUVRAYs arbeid som følger: "Hvis den dampende og dirrende kvaliteten til lyset virkelig ligner ham på Mesteren av "Vannliljene", fjerner hans nervøse og solid raffinerte berøring ham fra det, forblir hans oppfatning mer klassisk i sammensetning, i ordningen av massene. Han utmerker seg i halvtoner, i den modulerte belysningen av usikre timer, fra daggry til skumring: en slags kammermusikk som kan sammenlignes med visse harmonier av Camille PISSARRO; eksemplet med MONET og også det med "Barbizonnais" bader landskapene hans med en tone av tyngdekraften. Med årene blir berøringen lettere og lettere, impastoen forsvinner gradvis til flytende berøringer ? Oppsummert er (?) LAUVRAY et "malervitne til sin tid". Berørt av Barbizon-skolen, ervervet av impresjonisme, likegyldig til kubisme og surrealisme, tiltrukket av ekspresjonismen på slutten av livet til grensen av det abstrakte, forblir hans arbeid uniform. Landskapene hans er en dybdestudie av lys, hvis refleksjoner kan finnes i vannet i Seinen og Rhône. Himmelen med strålende og flyktige skyer, som gledet MONET, er bemerkelsesverdig. LAUVRAY er en mester full av delikatesse, sjarm og finesse. Livets sødme, roen, stillheten dukker opp fra dets forente landskap.
Utsikt under trærne, Villeneuve-les-Avignons
Olje på lerret
Størrelse: 27 x 35 cm
Signert nede til høyre
Maleri i meget god stand.
Opprinnelse:
- Yves Jaubert Gallery
- Salg Atelier Lauvray, Ader, 2009
Maleri oppført og gjengitt i katalogen raisonné av arbeidet til Abel Lauvray under nummer: 574 side 181.
Selges med faktura og ekthetsbevis
Rask og forsiktig frakt med forsikring.
Abel Lauvray ble født i 1870 til en familie av rike normanniske notarer, og alt virket bestemt for denne "arvelige" funksjonen hvis skjebnen ikke hadde bestemt noe annet. I denne omstendigheten tok skjebnen ansiktet til en ung romantisk og nyskapende maler, mye kritisert av journalister og kunstelskere i Europa: Claude Monet. For å kunne plassere denne epoken som er fødselen av impresjonismen på riktig måte, må vi huske at det andre imperiet nettopp har falt og den tredje republikken ble født. Stemningen er forandring. En liten gruppe malere: MONET, CEZANNE, DEGAS, RENOIR, GUILLAUMIN og PISSARRO har problemer med å støtte klassisismens åk. De har en annen oppfatning av farge og lys og dessverre! med dårlige midler prøver de å gjøre det kjent. Lille Abel LAUVRAY var ni år gammel, da en av dem, Claude MONET, kom for å bosette seg i Vétheuil, i et lite hus, noen få meter fra LAUVRAY-eiendommen, en vakker 1700-tallsbolig, som var deres favorittopphold. "Master of Impressionism" kom ofte for å sette opp staffeliet sitt foran "LAUVRAY"-terrassen, hvorfra det er et vakkert perspektiv av den praktfulle 1200-tallskirken som er stoltheten til denne vakre byen, som ligger i åsene stor løkke av Seinen og plassert der som en juvel i et etui. MONETs passasje til Vétheuil tilsvarer den mørkeste perioden i livet hans. Han kan ikke selge verkene sine og faller i stor fattigdom. Han mister sin kone Camille og må dekke behovene til sine to barn: Jean og Michel. Familien LAUVRAY forble ikke likegyldig til skjebnen til sin nye nabo. Hun lånte ham penger og bestilte portrettet av hans yngste sønn André. MONET ble ikke glemt, og da han kom tilbake i 1893 for å male sin berømte serie med 70 malerier av Vétheuil på verkstedbåten hans, var hans første besøk for vennene hans. Unge Abel hadde den store gleden av å være i stand til å følge Mesteren og se under hans smidige fingre, disse fantastiske landskapene som ble født, forvandlet der, på et lerret av noen strøk med magiske børster, som utstråler et lys i flere toner som bare én visste hvordan de skulle oppfatte og returnere profetene fra den nye skolen: impresjonistene. Abel LAUVRAY ble vunnet, han hadde tro, han ville være maler og ingenting, ikke engang etter å ha studert jus i Paris, en konsesjon til familien, meldte han seg inn på Cormon Academy of Painting og alltid etter råd fra MONET, begynte å male selv. (?) MONET etter å ha gitt ham sitt båtverksted, reiste LAUVRAY på sin side Seinen fra Vétheuil til Mantes og utrettelig brakte han hjem en stor mengde lerreter som er anslått til rundt 1500 og som representerer hans 60 år med aktive billedliv. Når man leser disse linjene, kan man tro at denne maleren var en tilhenger, om ikke en kopimaskin, av MONET og impresjonistene, vennene hans. Dette er ikke tilfelle, som Claude ROGER MARX erkjenner: Selv når LAUVRAY behandler emner som er identiske med MONET, sitter han på stedet sistnevnte hadde valgt og maler samtidig, uansett hvor nær han ofte er fra den han er. har valgt som sin herre, viser han et ganske annet temperament. Pierre CABANNE bekrefter dette i et av sine forord: "Ingen indoktrinerte ham, han forble fri, elsket å uttrykke tingene rundt seg, men som han fant det passende, etter sin egen fornøyelse?". LAUVRAY var fri for savn og derfor uavhengig. Han eide flere eiendommer. I Mantes arvet han også en overdådig villa i parken hvor verkstedet hans lå, en nøyaktig kopi av Claude MONETs verksted i Giverny. Dessverre, ved frigjøringen, ble denne villaen rekvirert av general ROHMELs stab, verkstedet ødelagt og rundt 500 malerier brant. Han reiste også mye og flere malerier vitner om landskapet hans i Venezia, Syracuse, Athen osv.? så mye at arbeidet hans er topografisk ganske variert. Gérald SCHURR, analyserer LAUVRAYs arbeid som følger: "Hvis den dampende og dirrende kvaliteten til lyset virkelig ligner ham på Mesteren av "Vannliljene", fjerner hans nervøse og solid raffinerte berøring ham fra det, forblir hans oppfatning mer klassisk i sammensetning, i ordningen av massene. Han utmerker seg i halvtoner, i den modulerte belysningen av usikre timer, fra daggry til skumring: en slags kammermusikk som kan sammenlignes med visse harmonier av Camille PISSARRO; eksemplet med MONET og også det med "Barbizonnais" bader landskapene hans med en tone av tyngdekraften. Med årene blir berøringen lettere og lettere, impastoen forsvinner gradvis til flytende berøringer ? Oppsummert er (?) LAUVRAY et "malervitne til sin tid". Berørt av Barbizon-skolen, ervervet av impresjonisme, likegyldig til kubisme og surrealisme, tiltrukket av ekspresjonismen på slutten av livet til grensen av det abstrakte, forblir hans arbeid uniform. Landskapene hans er en dybdestudie av lys, hvis refleksjoner kan finnes i vannet i Seinen og Rhône. Himmelen med strålende og flyktige skyer, som gledet MONET, er bemerkelsesverdig. LAUVRAY er en mester full av delikatesse, sjarm og finesse. Livets sødme, roen, stillheten dukker opp fra dets forente landskap.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 375524285 |
---|---|
Sist endret | 20.10.2024, 19:31 |