Bildegalleri
(1/1)
René Sautin (1881-1968) - Vaches rouges sur herbes jaunes
Til salgs900 kr
Beskrivelse
René SAUTIN (1881-1968)
Røde kyr på gult gress
Olje på panel
Mål på maleriet: 34 x 41 cm
Monogram nede til venstre
Herkomst: Privat samling, Les Andelys
Utstilling: René Sautin off -utstillingen, Les Andelys, oktober 2018.
Gjengitt i katalogen, side 92.
GRATIS ramme.
Mål med ramme: 41 x 49 cm
Dette maleriet vil bli oppført i katalogen raisonné av kunstnerens arbeid som for tiden utarbeides av Robert og Thierry Tuffier.
Selges med faktura og ekthetsbevis
Rask og forsiktig frakt med forsikring.
René Sautin (1881-1968) ble født i Montfort-sur-Risle i 1881.
Han begynte på kunst i Rouen i malerverkstedet til maleren P. Zacharie, deretter i Paris i Ferrier-verkstedet hvor han fikk råd fra Albert Lebourg, en innfødt i samme landsby. Han sluttet seg deretter til Independents med Signac og Luce.
Han giftet seg med Marthe i 1910, slo seg ned i Les Andelys i 1911 og ble venn med sønnene Pissarro, Signac, Luce, Derain, Guillaumin, Lebasque, Bigot, Gernez som møttes i Les Andelys for å male på bredden av Seinen.
Gjennomsyret av sitt land i Normandie var René Sautin egentlig en landskapsarkitekt. Rundt 1923 forlot han den impresjonistiske stilen for en rolig og begrunnet fauvisme.
Maleren, etter å ha funnet balanse i sine uttrykksmidler fra 1925, nådde sin fylde på 1950-tallet. Han er en av de sjeldne normanniske malerne som beskriver landskapene sine på en så personlig måte gjennom sin kraft, en viss kontrollert vold, sterk følsomhet.
En stolt, særpreget, veldig kultivert mann, led mye av å ikke bli forstått i sin tid, og han angret på denne isolasjonen: "Livet mitt var ofte vanskelig og vanskelig ..."
René Sautin ble født i samme landsby som den berømte maleren Albert Lebourg, i Montfort sur Risle. Men det var i Andelys han tilbrakte mesteparten av livet.
Etter primær- og videregående studier i Montfort sur Risle og Pont-Audemer, vendte René Sautin seg umiddelbart til tegning: Når studiene mine var fullført, med klassisk bakgrunn, gikk jeg inn på Ecole des Beaux-Arts i Rouen i verkstedet til maleren Philippe Zacharie, en fremtredende mester for hvem tegning var et edelt metall. Så dro jeg til Paris hvor jeg tilbrakte et år i Ferrier-verkstedet... og jeg begynte å male med noen gode venner og ved å lytte til rådene fra maleren Albert Lebourg.
René Sautin forlot hovedstaden i 1911 for å bosette seg i Les Andelys sammen med sin kone Marthe.
Den første perioden av arbeidet hans var veldig påvirket av Albert Lebourg, men veldig raskt tiltrakk temperamentet ham ham mot Fauve-maleri med rolige og begrunnede farger. Han sa selv om maleriet sitt: Å male er i hovedsak å spre pastaen og ikke å gni. Derfra maler jeg tykt i full pasta, uten å gni, hver berøring er definitiv. Jeg går aldri tilbake til en tone når nøkkelen er satt. Dette gir stor kraft til maleriet mitt og mye karakter. Hva i helvete ! naturen er bekreftet. Det som gjør en tone vakker er dens vågale og rike farge. Hele malerkunsten ligger i å gjøre eller tolke som man føler, som man ser, alt annet er snobberi. Å male er å ytre temperamentet sitt. Det er en tolkning av hans tanke som vi gir videre til andre.
Perioden under andre verdenskrig gjorde kunstneren dypt opprørt, fordi René Sautin utvilsomt var en ekte elsker av Andelys. Han sluttet aldri å male Seinen, kaiene til Petit-Andely og Ch
teau Gaillard. Han maler veldig ofte på de samme stedene, men hver gang lager han et nytt verk.
Den 8. juni 1940 bombet imidlertid tyskerne byen Andelys. Vi oppdager da en by som er nitti prosent ødelagt. Kirkene ble skånet så vel som noen få hus, men hele sentrum forsvant under beskytningen av eksplosive og brennende bomber.
I løpet av denne perioden mistet kunstnere smaken for maleri. Likevel laget René Sautin en serie akvareller dagen etter bombingene, som om han ønsket å bevare et vitnesbyrd, for fremtidige generasjoner, om den apokalyptiske visjonen om byen.
Fra da av endret arbeidet hans seg. Designet er mer markert, skissert i svart.
På Seinen har lekterne trefarget bolverk. På 1950-tallet fortsatte René Sautin denne trenden med å fremheve tegningen sin. Dessverre mister han gradvis synet. Kunstneren kompenserer for tapet av synet med stadig mer voldsomme og livlige farger. Han sluttet å male definitivt i 1964, fire år før hans død.
Røde kyr på gult gress
Olje på panel
Mål på maleriet: 34 x 41 cm
Monogram nede til venstre
Herkomst: Privat samling, Les Andelys
Utstilling: René Sautin off -utstillingen, Les Andelys, oktober 2018.
Gjengitt i katalogen, side 92.
GRATIS ramme.
Mål med ramme: 41 x 49 cm
Dette maleriet vil bli oppført i katalogen raisonné av kunstnerens arbeid som for tiden utarbeides av Robert og Thierry Tuffier.
Selges med faktura og ekthetsbevis
Rask og forsiktig frakt med forsikring.
René Sautin (1881-1968) ble født i Montfort-sur-Risle i 1881.
Han begynte på kunst i Rouen i malerverkstedet til maleren P. Zacharie, deretter i Paris i Ferrier-verkstedet hvor han fikk råd fra Albert Lebourg, en innfødt i samme landsby. Han sluttet seg deretter til Independents med Signac og Luce.
Han giftet seg med Marthe i 1910, slo seg ned i Les Andelys i 1911 og ble venn med sønnene Pissarro, Signac, Luce, Derain, Guillaumin, Lebasque, Bigot, Gernez som møttes i Les Andelys for å male på bredden av Seinen.
Gjennomsyret av sitt land i Normandie var René Sautin egentlig en landskapsarkitekt. Rundt 1923 forlot han den impresjonistiske stilen for en rolig og begrunnet fauvisme.
Maleren, etter å ha funnet balanse i sine uttrykksmidler fra 1925, nådde sin fylde på 1950-tallet. Han er en av de sjeldne normanniske malerne som beskriver landskapene sine på en så personlig måte gjennom sin kraft, en viss kontrollert vold, sterk følsomhet.
En stolt, særpreget, veldig kultivert mann, led mye av å ikke bli forstått i sin tid, og han angret på denne isolasjonen: "Livet mitt var ofte vanskelig og vanskelig ..."
René Sautin ble født i samme landsby som den berømte maleren Albert Lebourg, i Montfort sur Risle. Men det var i Andelys han tilbrakte mesteparten av livet.
Etter primær- og videregående studier i Montfort sur Risle og Pont-Audemer, vendte René Sautin seg umiddelbart til tegning: Når studiene mine var fullført, med klassisk bakgrunn, gikk jeg inn på Ecole des Beaux-Arts i Rouen i verkstedet til maleren Philippe Zacharie, en fremtredende mester for hvem tegning var et edelt metall. Så dro jeg til Paris hvor jeg tilbrakte et år i Ferrier-verkstedet... og jeg begynte å male med noen gode venner og ved å lytte til rådene fra maleren Albert Lebourg.
René Sautin forlot hovedstaden i 1911 for å bosette seg i Les Andelys sammen med sin kone Marthe.
Den første perioden av arbeidet hans var veldig påvirket av Albert Lebourg, men veldig raskt tiltrakk temperamentet ham ham mot Fauve-maleri med rolige og begrunnede farger. Han sa selv om maleriet sitt: Å male er i hovedsak å spre pastaen og ikke å gni. Derfra maler jeg tykt i full pasta, uten å gni, hver berøring er definitiv. Jeg går aldri tilbake til en tone når nøkkelen er satt. Dette gir stor kraft til maleriet mitt og mye karakter. Hva i helvete ! naturen er bekreftet. Det som gjør en tone vakker er dens vågale og rike farge. Hele malerkunsten ligger i å gjøre eller tolke som man føler, som man ser, alt annet er snobberi. Å male er å ytre temperamentet sitt. Det er en tolkning av hans tanke som vi gir videre til andre.
Perioden under andre verdenskrig gjorde kunstneren dypt opprørt, fordi René Sautin utvilsomt var en ekte elsker av Andelys. Han sluttet aldri å male Seinen, kaiene til Petit-Andely og Ch
teau Gaillard. Han maler veldig ofte på de samme stedene, men hver gang lager han et nytt verk.
Den 8. juni 1940 bombet imidlertid tyskerne byen Andelys. Vi oppdager da en by som er nitti prosent ødelagt. Kirkene ble skånet så vel som noen få hus, men hele sentrum forsvant under beskytningen av eksplosive og brennende bomber.
I løpet av denne perioden mistet kunstnere smaken for maleri. Likevel laget René Sautin en serie akvareller dagen etter bombingene, som om han ønsket å bevare et vitnesbyrd, for fremtidige generasjoner, om den apokalyptiske visjonen om byen.
Fra da av endret arbeidet hans seg. Designet er mer markert, skissert i svart.
På Seinen har lekterne trefarget bolverk. På 1950-tallet fortsatte René Sautin denne trenden med å fremheve tegningen sin. Dessverre mister han gradvis synet. Kunstneren kompenserer for tapet av synet med stadig mer voldsomme og livlige farger. Han sluttet å male definitivt i 1964, fire år før hans død.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 375524289 |
---|---|
Sist endret | 16.10.2024, 14:25 |