Bildegalleri
(1/1)
Barovier & Toso - Ercole Barovier - Skål - Cordonato Oro - Murano glass
Til salgs400 kr
Beskrivelse
En sjelden og dyrebar bladformet askebeger i blåst glass, med store ribber og sammenflettede gullsnorer.
Verket tilhører den berømte 'Cordonato Oro'-serien designet av Ercole Barovier og skapt av Barovier & Toso glassfabrikken i Murano.
Det tidlige 20. århundre markerte en epoke med ekstraordinære innovasjoner innen glassproduksjon, spesielt i utforskningen av effektene og interaksjonene mellom metaller og glass. På 1950-tallet foretok Ercole Barovier dristige eksperimenter med inkludering av gull, noe som ga opphav til den fantastiske Cordonato d'Oro-teknikken.
Denne dekorasjonen spredte seg raskt, så mye at to andre studioer, A.Ve.M. og Fratelli Toso, prøvde å etterligne det, men de best lagde verkene viste seg å være de av de originale glassmakerne til Barovier & Toso.
Den raffinerte bollen skiller seg ut for sin herlige rubinfarge, som blander seg vakkert med gull, og for sin elegante, organiske form, som forsterker tidens særegne Barovier-stil. Basen, dyktig slipt og polert, har et overraskende og fantastisk boblesett i glasset, et særegent preg etterlatt av mesterglassmakeren. Dette mesterverket er en sann sjeldenhet, en ettertraktet perle hvis verdi overskrider tiden.
Bibliografi: redigert av Attilia Dorigato, Ercole Barovier 1889-1974 Vetraio Muranese, Marsilio Editori 1989, s. 88 bord 78.
Objekt: Bladskål, rød bunn, ribber og gullsnorer
Design: Ercole Barovier
Produsent: Barovier & Toso
Serie: Corded Gold
Periode: ca 1950
Forhold: Perfekt bevart.
Mål: høyde 7 cm - lengde 17,5 cm - dybde 14,5 cm
Vekt: 1160 gram
Profesjonell verdensomspennende frakttjeneste.
Kunstnerbiografi
Ercole Barovier
Murano, Venezia 1989 - Murano, Venezia 1974
Lyse farger og enestående materialer, Ercole Baroviers stil bidrar betydelig til fornyelsen av kunstnerisk glass.
Etter å ha studert medisin gikk han inn som partner i farens selskap, Vetreria Artistica Barovier & C, kjent for å lage murrin med moderne design. Barovier avslørte umiddelbart talentet sitt, og begynte å produsere glass inspirert av Art Deco. I 1926 overtok han hele familiebedriften, sammen med broren Nicolò og fetteren Napoleone, hvor han hadde rollen som kunstnerisk leder. I 1929 oppdaget han ved et uhell et nytt glassaktig stoff, den anerkjente Primavera, en hvit og gjennomsiktig knitring med et melkeaktig utseende. Fra 1932 forble han alene i ledelsen av selskapet og i 1942, fra et møte med de to Murano glassmakerbrødrene, ble Barovier & Toso født, hvorav han forble administrator og kunstnerisk leder til 1972.
Siden 1920-tallet har han deltatt i nasjonale og internasjonale arrangementer knyttet til glass og møbler. Gjennom hele karrieren mottok han priser og anerkjennelser: Venezia-biennaler, Monza Triennale (1930) og Milano Triennale (1933 og 1954), Paris Universal Exhibition (1937) og Compasso d'Oro (1956). Arbeidene hans ble stilt ut i personlige retrospektiver på Angelicum i Milano (1951), på Corning Museum of Glass i New York (1959), i Murano (1975) og på Venezia-biennalen (1976).
I løpet av femti års aktivitet, påvirket Barovier betydelig fornyelsen av Murano-glasskunsten, og oppfant en rekke teknikker knyttet til bearbeiding og dekorasjon av glassstoff. Produksjonen skiller seg ut for kvaliteten på fargene og det unike ved materialene som brukes. Le Neomurrine (1972) er hans siste skapelse for selskapet, før han trakk seg tilbake og ga stafettpinnen til sønnen Angelo.
Verket tilhører den berømte 'Cordonato Oro'-serien designet av Ercole Barovier og skapt av Barovier & Toso glassfabrikken i Murano.
Det tidlige 20. århundre markerte en epoke med ekstraordinære innovasjoner innen glassproduksjon, spesielt i utforskningen av effektene og interaksjonene mellom metaller og glass. På 1950-tallet foretok Ercole Barovier dristige eksperimenter med inkludering av gull, noe som ga opphav til den fantastiske Cordonato d'Oro-teknikken.
Denne dekorasjonen spredte seg raskt, så mye at to andre studioer, A.Ve.M. og Fratelli Toso, prøvde å etterligne det, men de best lagde verkene viste seg å være de av de originale glassmakerne til Barovier & Toso.
Den raffinerte bollen skiller seg ut for sin herlige rubinfarge, som blander seg vakkert med gull, og for sin elegante, organiske form, som forsterker tidens særegne Barovier-stil. Basen, dyktig slipt og polert, har et overraskende og fantastisk boblesett i glasset, et særegent preg etterlatt av mesterglassmakeren. Dette mesterverket er en sann sjeldenhet, en ettertraktet perle hvis verdi overskrider tiden.
Bibliografi: redigert av Attilia Dorigato, Ercole Barovier 1889-1974 Vetraio Muranese, Marsilio Editori 1989, s. 88 bord 78.
Objekt: Bladskål, rød bunn, ribber og gullsnorer
Design: Ercole Barovier
Produsent: Barovier & Toso
Serie: Corded Gold
Periode: ca 1950
Forhold: Perfekt bevart.
Mål: høyde 7 cm - lengde 17,5 cm - dybde 14,5 cm
Vekt: 1160 gram
Profesjonell verdensomspennende frakttjeneste.
Kunstnerbiografi
Ercole Barovier
Murano, Venezia 1989 - Murano, Venezia 1974
Lyse farger og enestående materialer, Ercole Baroviers stil bidrar betydelig til fornyelsen av kunstnerisk glass.
Etter å ha studert medisin gikk han inn som partner i farens selskap, Vetreria Artistica Barovier & C, kjent for å lage murrin med moderne design. Barovier avslørte umiddelbart talentet sitt, og begynte å produsere glass inspirert av Art Deco. I 1926 overtok han hele familiebedriften, sammen med broren Nicolò og fetteren Napoleone, hvor han hadde rollen som kunstnerisk leder. I 1929 oppdaget han ved et uhell et nytt glassaktig stoff, den anerkjente Primavera, en hvit og gjennomsiktig knitring med et melkeaktig utseende. Fra 1932 forble han alene i ledelsen av selskapet og i 1942, fra et møte med de to Murano glassmakerbrødrene, ble Barovier & Toso født, hvorav han forble administrator og kunstnerisk leder til 1972.
Siden 1920-tallet har han deltatt i nasjonale og internasjonale arrangementer knyttet til glass og møbler. Gjennom hele karrieren mottok han priser og anerkjennelser: Venezia-biennaler, Monza Triennale (1930) og Milano Triennale (1933 og 1954), Paris Universal Exhibition (1937) og Compasso d'Oro (1956). Arbeidene hans ble stilt ut i personlige retrospektiver på Angelicum i Milano (1951), på Corning Museum of Glass i New York (1959), i Murano (1975) og på Venezia-biennalen (1976).
I løpet av femti års aktivitet, påvirket Barovier betydelig fornyelsen av Murano-glasskunsten, og oppfant en rekke teknikker knyttet til bearbeiding og dekorasjon av glassstoff. Produksjonen skiller seg ut for kvaliteten på fargene og det unike ved materialene som brukes. Le Neomurrine (1972) er hans siste skapelse for selskapet, før han trakk seg tilbake og ga stafettpinnen til sønnen Angelo.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 375558534 |
---|---|
Sist endret | 15.10.2024, 08:45 |