Bildegalleri
(1/1)
Emile Alfred Dezaunay (1854-1938) - Jeune femme au chapeau d'été
Til salgs2 200 kr
Beskrivelse
DEZAUNAY Emile Alfred (1854-1938) Ung kvinne med sommerhatt
Olje på lerret
Beskrivelse:
Olje på lerret montert på en treramme.
I en vakker Montparnasse-setting, arbeid fremhevet med hvite trepinner.
Suveren representasjon av en ung blond kvinne med en vakker sommerhatt i nyimpresjonistisk stil som minner om
Kvinne med en blomsterhatt av Pierre-Auguste Renoir.
Det billedlige preget, med innslag av grønt som forsterker portrettet av denne unge bretoneren, forstørrer verket.
Opprinnelse:
Privat samling.
Signatur:
Signert og datert (1900) nede til venstre.
Tittel:
Ung kvinne med hatt
Opprettelsesdato:
År 1900
Dimensjoner:
Arbeid: 50 X 60 cm
Ramme: 80 x 68 cm
Tilstand:
I perfekt tilstand.
__________________________________________________________________________________________________
Émile Alfred Marie Dezaunay, født 25. februar 1854 i Nantes hvor han døde 4. juni 1938, er en fransk maler og gravør.
Dezaunay er en maler ved Pont-Aven-skolen, hjemmehørende i Nantes. Det var Jules-Élie Delaunay som anbefalte ham å gå inn på School of Fine Arts i Paris hvor han begynte i atelieret hans i 1875. Han var også elev av Pierre Puvis de Chavannes.
Han deltok på Triennial Exhibition of Fine Arts i Nantes i 1886, en utstilling som erfarne malere som hadde deltatt i Paris-salongen ble invitert til. Det var ved denne anledningen at Émile Dezaunay møtte Maxime Maufra og et godt vennskap ble født mellom de to mennene. Det var Maufra som i 1890 introduserte ham for Pont-Aven. Han bodde på Gloanec-pensjonatet og møtte Gauguin, sammen med ham malte han to somre på rad på Pouldu.
Fra 1892 besøkte han Aristide Briand og poeten Victor-Émile Michelet i Bateau-Lavoir-verkstedet til Maxime Maufra i Montmartre. Samme år stilte han ut på den andre utstillingen av impresjonistiske og symbolistiske malere i selskap med Émile Bernard, Maurice Denis, Charles Filiger, Maxime Maufra, Paul Sérusier.
Dezaunay snakker aldri om undervisningen han mottok, om teoriene om lys for ham, alt som betyr noe er ytringsfriheten til nyimpresjonistene. En veldig personlig teknikk med et hakkete preg skiller ham fra kollegene. Den finnes i mange museer.
Biografi:
Émile Dezaunay ble født på 3, rue Du Guesclin i Nantes, inn i en familie av velstående kjøpmenn, og ble foreldreløs av sin far i 1857. Hans mor, Caroline Tronson, første kusine til Jules Verne, oppdro ham alene, under veiledning av onklene hans. barnet. Nantes-maleren Jules-Élie Delaunay anbefalte ham å gå inn på School of Fine Arts i Paris hvor han begynte i atelieret hans i 1875. Han var også elev av Pierre Puvis de Chavannes.
Han giftet seg i Nantes i 1884 og deltok i Nantes Triennial Exhibition of Fine Arts i 1886, en utstilling som erfarne malere som hadde deltatt i Paris Salon ble invitert til. Ved denne anledningen vil Émile Dezaunay møte Maxime Maufra og et godt vennskap vil oppstå mellom de to mennene.
Dezaunay besøkte verkstedet til Eugène Del
tre, hvor Maufra også produserte sine første graveringer i 1892, påvirket av Paul Gauguin.
Han utmerket seg i kunsten å akvarell og gravering. Karrieren hans var spesielt fruktbar mellom 1892 og 1909. Kritikeren Arsène Alexandre skrev: Kunsten hans er både populær og raffinert, han er rampete når han ser, ærlig når han forteller 5.
Dezaunay stilte ut og deltok frem til 1914 i alle salongene organisert av Société des arts de Nantes.
Fra 1892 besøkte han Aristide Briand og poeten Victor-Émile Michelet i Bateau-Lavoir-verkstedet til Maxime Maufra i Montmartre. Samme år stilte han ut på den andre utstillingen av impresjonistiske og symbolistiske malere.
Han flyttet til Neuilly-sur-Seine i 1897 og stilte ut på Moline, rue Laffitte, i Paris. Han la ut hundre av verkene sine for salg på Hôtel Drouot den 25. mars 1898. En katalog, innledet av Arsène Alexandre, ble utgitt ved denne anledningen.
I 1909 kom han tilbake for å bosette seg i Nantes etter sin eldste sønns død. Paret vil leve et pensjonistliv der, og forlate hjemmet sitt bare for noen få korte opphold i Bretagne og Vendée. Han stilte bare ut på Salon d'Automne, men deltok i alle utstillingene som ble arrangert av Friends of the Arts og Breton Artists frem til 1914. I 1913 flyttet han inn i et hus på rue des Folies Chaillou i Nantes, bygget av Paul Devorsine , arkitekt og svigerfar til datteren hans som bor i nabohuset. Han skal nå male i det store og lyse studioet med utsikt over den store hagen med sine hundre år gamle sedertre og blomsterbed.
Hans venn Maxime Maufra døde 23. mai 1918. De hadde gått lange turer sammen over Bretagne. Han presenterte maleriene Port de Manech (marine) og Ch
teau de Clisson (Loire-Inférieure) på høstsalongen i 1928.
Dezaunay ble enkemann i 1929.
I 1934 dedikerte galleriet Mignon-Massart en utstilling til ham, og presenterte 42 malerier, hvorav et stort antall tidligere hadde vært utstilt på Salon d'Automne. I februar 1938 holdt det samme galleriet nok en utstilling av verkene hans som Dezaunay innviet før hans død 4. juni 1938.
Hans hjemsted på denne datoen er etablert på 12, passasje Saint-Yves i Nantes. Han ble gravlagt tre dager senere på La Bouteillerie-kirkegården (rute FF, rad 9).
Verker i offentlige samlinger
Nantes, Museum of Fine Arts:
Krypskytteren, før 1889, olje på lerret;
Ung jente fra Pont-L'Abbé; Studiehode, før 1912, olje på lerret;
The Port of Nantes, 1914, olje på lerret;
Små jenter med kastanjer, 1899, olje på lerret;
Portrett av en liten gutt, før 1912, olje på lerret;
On the Beach, olje på lerret.
Pont-Aven, Museum of Fine Arts:
Retur fra fiske, ca 1900, akvarell;
Sittende ung jente fra Rosporden, ca 1895, farge akvatint;
The Little Beggar av Pleyben, ca 1895, farge akvatint;
L’Aven ved Moulin Neuf;
Tilbake fra fiske.
Quimper, Bretonsk avdelingsmuseum:
samlinger av tegninger og trykk, inkludert:
Ung jente og barn fra Rosporden, etsning og akvatint i farger
Mystère de Saint Gwénolé, 1898, illustrasjon til omslaget til stykket fremført på Morlaix-teatret og på hovedtorget i Ploujean 13. og 14. august 1898.
Saint-Nazaire, Museum of Fine Arts: Marine at Saint-Michel, 1913.
Olje på lerret
Beskrivelse:
Olje på lerret montert på en treramme.
I en vakker Montparnasse-setting, arbeid fremhevet med hvite trepinner.
Suveren representasjon av en ung blond kvinne med en vakker sommerhatt i nyimpresjonistisk stil som minner om
Kvinne med en blomsterhatt av Pierre-Auguste Renoir.
Det billedlige preget, med innslag av grønt som forsterker portrettet av denne unge bretoneren, forstørrer verket.
Opprinnelse:
Privat samling.
Signatur:
Signert og datert (1900) nede til venstre.
Tittel:
Ung kvinne med hatt
Opprettelsesdato:
År 1900
Dimensjoner:
Arbeid: 50 X 60 cm
Ramme: 80 x 68 cm
Tilstand:
I perfekt tilstand.
__________________________________________________________________________________________________
Émile Alfred Marie Dezaunay, født 25. februar 1854 i Nantes hvor han døde 4. juni 1938, er en fransk maler og gravør.
Dezaunay er en maler ved Pont-Aven-skolen, hjemmehørende i Nantes. Det var Jules-Élie Delaunay som anbefalte ham å gå inn på School of Fine Arts i Paris hvor han begynte i atelieret hans i 1875. Han var også elev av Pierre Puvis de Chavannes.
Han deltok på Triennial Exhibition of Fine Arts i Nantes i 1886, en utstilling som erfarne malere som hadde deltatt i Paris-salongen ble invitert til. Det var ved denne anledningen at Émile Dezaunay møtte Maxime Maufra og et godt vennskap ble født mellom de to mennene. Det var Maufra som i 1890 introduserte ham for Pont-Aven. Han bodde på Gloanec-pensjonatet og møtte Gauguin, sammen med ham malte han to somre på rad på Pouldu.
Fra 1892 besøkte han Aristide Briand og poeten Victor-Émile Michelet i Bateau-Lavoir-verkstedet til Maxime Maufra i Montmartre. Samme år stilte han ut på den andre utstillingen av impresjonistiske og symbolistiske malere i selskap med Émile Bernard, Maurice Denis, Charles Filiger, Maxime Maufra, Paul Sérusier.
Dezaunay snakker aldri om undervisningen han mottok, om teoriene om lys for ham, alt som betyr noe er ytringsfriheten til nyimpresjonistene. En veldig personlig teknikk med et hakkete preg skiller ham fra kollegene. Den finnes i mange museer.
Biografi:
Émile Dezaunay ble født på 3, rue Du Guesclin i Nantes, inn i en familie av velstående kjøpmenn, og ble foreldreløs av sin far i 1857. Hans mor, Caroline Tronson, første kusine til Jules Verne, oppdro ham alene, under veiledning av onklene hans. barnet. Nantes-maleren Jules-Élie Delaunay anbefalte ham å gå inn på School of Fine Arts i Paris hvor han begynte i atelieret hans i 1875. Han var også elev av Pierre Puvis de Chavannes.
Han giftet seg i Nantes i 1884 og deltok i Nantes Triennial Exhibition of Fine Arts i 1886, en utstilling som erfarne malere som hadde deltatt i Paris Salon ble invitert til. Ved denne anledningen vil Émile Dezaunay møte Maxime Maufra og et godt vennskap vil oppstå mellom de to mennene.
Dezaunay besøkte verkstedet til Eugène Del
tre, hvor Maufra også produserte sine første graveringer i 1892, påvirket av Paul Gauguin.
Han utmerket seg i kunsten å akvarell og gravering. Karrieren hans var spesielt fruktbar mellom 1892 og 1909. Kritikeren Arsène Alexandre skrev: Kunsten hans er både populær og raffinert, han er rampete når han ser, ærlig når han forteller 5.
Dezaunay stilte ut og deltok frem til 1914 i alle salongene organisert av Société des arts de Nantes.
Fra 1892 besøkte han Aristide Briand og poeten Victor-Émile Michelet i Bateau-Lavoir-verkstedet til Maxime Maufra i Montmartre. Samme år stilte han ut på den andre utstillingen av impresjonistiske og symbolistiske malere.
Han flyttet til Neuilly-sur-Seine i 1897 og stilte ut på Moline, rue Laffitte, i Paris. Han la ut hundre av verkene sine for salg på Hôtel Drouot den 25. mars 1898. En katalog, innledet av Arsène Alexandre, ble utgitt ved denne anledningen.
I 1909 kom han tilbake for å bosette seg i Nantes etter sin eldste sønns død. Paret vil leve et pensjonistliv der, og forlate hjemmet sitt bare for noen få korte opphold i Bretagne og Vendée. Han stilte bare ut på Salon d'Automne, men deltok i alle utstillingene som ble arrangert av Friends of the Arts og Breton Artists frem til 1914. I 1913 flyttet han inn i et hus på rue des Folies Chaillou i Nantes, bygget av Paul Devorsine , arkitekt og svigerfar til datteren hans som bor i nabohuset. Han skal nå male i det store og lyse studioet med utsikt over den store hagen med sine hundre år gamle sedertre og blomsterbed.
Hans venn Maxime Maufra døde 23. mai 1918. De hadde gått lange turer sammen over Bretagne. Han presenterte maleriene Port de Manech (marine) og Ch
teau de Clisson (Loire-Inférieure) på høstsalongen i 1928.
Dezaunay ble enkemann i 1929.
I 1934 dedikerte galleriet Mignon-Massart en utstilling til ham, og presenterte 42 malerier, hvorav et stort antall tidligere hadde vært utstilt på Salon d'Automne. I februar 1938 holdt det samme galleriet nok en utstilling av verkene hans som Dezaunay innviet før hans død 4. juni 1938.
Hans hjemsted på denne datoen er etablert på 12, passasje Saint-Yves i Nantes. Han ble gravlagt tre dager senere på La Bouteillerie-kirkegården (rute FF, rad 9).
Verker i offentlige samlinger
Nantes, Museum of Fine Arts:
Krypskytteren, før 1889, olje på lerret;
Ung jente fra Pont-L'Abbé; Studiehode, før 1912, olje på lerret;
The Port of Nantes, 1914, olje på lerret;
Små jenter med kastanjer, 1899, olje på lerret;
Portrett av en liten gutt, før 1912, olje på lerret;
On the Beach, olje på lerret.
Pont-Aven, Museum of Fine Arts:
Retur fra fiske, ca 1900, akvarell;
Sittende ung jente fra Rosporden, ca 1895, farge akvatint;
The Little Beggar av Pleyben, ca 1895, farge akvatint;
L’Aven ved Moulin Neuf;
Tilbake fra fiske.
Quimper, Bretonsk avdelingsmuseum:
samlinger av tegninger og trykk, inkludert:
Ung jente og barn fra Rosporden, etsning og akvatint i farger
Mystère de Saint Gwénolé, 1898, illustrasjon til omslaget til stykket fremført på Morlaix-teatret og på hovedtorget i Ploujean 13. og 14. august 1898.
Saint-Nazaire, Museum of Fine Arts: Marine at Saint-Michel, 1913.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 375855425 |
---|---|
Sist endret | 17.10.2024, 00:56 |