Økonomisjef
Trondheim kommune
- Frist 01.12.2024
- Ansettelsesform Fast
Økonomisjef
Trondheim kommune søker en dyktig og engasjert økonomisjef til en fast 100 prosent stilling.
Vil du lede Trondheim kommunes økonomifunksjon inn i fremtiden?
Som vår nye økonomisjef får du en sentral rolle i å sikre god økonomistyring i Norges største kommune nord for Dovre.
Trondheim kommune har en samlet omsetning på vel 20 milliarder kroner, og over 16 000 medarbeidere.
Du vil lede en enhet med ca 50 dyktige medarbeidere som jobber med alt fra operativ og teknologidrevet økonomistyring til lederstøtte og coaching, i tillegg til bemanningsplanlegging og arbeid med kommunens lønnssystemer.
Vi ser etter deg som er en inspirerende leder med sterk faglig kompetanse og et brennende engasjement for å utvikle effektive og fremtidsrettede løsninger. Som økonomisjef vil du delta i det strategiske arbeidet knyttet til effektiv drift, med fundament i gode økonomiske analyser. Du vil være en pådriver for endringsprosesser på områder hvor det er nødvendig med økonomisk omstilling i kommunen. Er du klar for å ta fatt på en spennende og utfordrende lederstilling i en organisasjon med stort samfunnsansvar?
Enheten har tre avdelinger, avdeling for bemanningsplanlegging, avdeling for lønn og økonomiavdelingen. Økonomisjefen har direkte personalansvar for medarbeiderne i økonomiavdelingen, og for de to avdelingslederne.
Økonomisjefen inngår i en ledergruppe bestående av lederne for Trondheim eiendom, Eierskapsenheten, Regnskapstjenesten, Trondheim DIGITAL, HR-enheten og Bedriftshelsetjenesten.
Økonomisjefen rapporterer til kommunaldirektøren for økonomi og finans.
Arbeidsoppgaver
- Lede arbeidet med løpende økonomioppgaver overfor byrådsavdeling for finans og for kommunens enheter.
- Lede arbeid med budsjettering, rapportering og lederoppfølging.
- Sørge for nødvendige analyser, utrednings- og prosjektarbeid.
- Organisere og levere god bemanningsplanlegging, herunder utarbeidelse av turnus for hele kommunen.
- Sørge for riktig lønn til riktig tid for alle kommunens ansatte.
- Bidra til utvikling, vedlikehold og nyttiggjøring av økonomi- og styringssystemer gjennom bruk av ny teknologi.
Kvalifikasjoner
Vi søker deg som har erfaring fra og trives med å lede og å utvikle egne medarbeidere. Du er siviløkonom/samfunnsøkonom/tilsvarende med erfaring fra økonomistyring i større organisasjoner, kan dokumentere innovasjonsevne- og vilje, og ser potensiale for egenutvikling som sentral leder i en av de største organisasjonene nord for Dovre.
Digital erfaring, herunder gjennomføring av digitaliseringsprosjekter og bruk av kunstig intelligens, vil bli vektlagt. Erfaring med personalledelse er en forutsetning, enten gjennom direkte personalansvar, prosjektledelse eller på annen måte. Erfaring fra kommunal sektor eller annen offentlig virksomhet er en fordel, men ingen betingelse.
Det forutsettes at søkere har evne til å ta initiativ og til å arbeide selvstendig.
Personlige egenskaper
- Har erfaring fra å lede kunnskapsmedarbeidere.
- Har god økonomiforståelse og evne til strategisk tenkning.
- Er handlings- og resultatorientert.
- Evner å bygge relasjoner og å samhandle.
- Er en tydelig leder med gode muntlige og skriftlige kommunikasjonsevner.
- Innovativ og åpen for ny teknologi.
Vi tilbyr
- Selvstendig og utfordrende arbeid i et uformelt, spennende og tverrfaglig arbeidsmiljø.
- Kompetanseøkning i et av landets ledende miljøer for kommunal økonomistyring.
- Godt arbeidsmiljø med kvalifiserte kolleger som jobber sammen for å oppnå gode resultater.
- Lønn etter kvalifikasjoner.
Om arbeidsgiveren
Åpen – kompetent – modig
Trondheim kommune er landets tredje største kommune, og Norges største arbeidsplass nord for Dovre med om lag 15 000 medarbeidere. Sammen jobber vi for å gi byens innbyggere gode helse- og velferdstjenester, oppvekst- og utdanningsmuligheter, kultur- og fritidstilbud og et godt bymiljø. Vi er stadig på utkikk etter nye, engasjerte og motiverte medarbeidere.
Trondheim kommune er en framtidsrettet og moderne arbeidsgiver som samarbeider med byens forsknings-, universitets- og høgskolemiljø. Hos oss finnes det spennende karrieremuligheter innen en svært bredt spekter av fagfelt. Mange av våre medarbeidere har hatt et langt og variert karriereløp internt i organisasjonen. Les mer om Trondheim kommune på vår hjemmeside og siden "Jobb hos oss".
Trondheim kommune legger til rette for mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet, eller hull i CV-en. Trondheim kommune tilrettelegger arbeidsforholdene så langt det er mulig. Deltidsansatte i Trondheim kommune som ønsker utvidelse av sin stilling og som er kvalifisert oppfordres og tilbys her å søke på stillinger som er utlyst.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (tidligere NOKUT), og godkjenningen må dokumenteres.
Vi gjør oppmerksom på at søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jf. Offentleglova § 25.
Gyldig politiattest må fremlegges der det er påkrevd.
Vi gjør oppmerksom på at det ved behov vil gjennomføres bakgrunnssjekk.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Kobbes gate 2, 7042 Trondheim
- Bransje: Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Ledelse, Økonomi og regnskap, Økonomistyring og budsjettering
- Arbeidsspråk: Norsk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 376854648
- Sist endret