Rådgiver klimavennlige anskaffelser
Telemark Fylkeskommune
- Frist 10.11.2024
- Ansettelsesform Prosjekt
Spennende og viktig 1-årig prosjektstilling
Klimavennlige anskaffelser
Telemark fylkeskommune søker en rådgiver innen klimavennlige offentlige anskaffelser i en ett-årig prosjektstilling. Prosjektet «Klimavennlige anskaffelser» skal hjelpe kommunene og innkjøpssamarbeidene i fylket med å stille gode klimakrav i offentlige anskaffelser. Rådgiveren skal være tilknyttet Klima og energinettverket i Vestfold og Telemark. Klima og energinettverket jobber konkret med offentlige anskaffelser som virkemiddel for å redusere klimautslippene i regionen.
Stillingen som rådgiver innen klimavennlige anskaffelser er plassert i et spennende fagmiljø i stabsenheten Økonomi og virksomhetsstyring i seksjon Styring. Seksjonen består av fire anskaffelsesrådgivere, to rådgivere med ansvar for internkontroll og eierstøtte, og et eget team for politisk støtte. Seksjonen ledes av en seksjonsleder. I anskaffelsesenheten får du fire hyggelige og erfarne kollegaer.
Sammen med kollegaer i Klima- og energinettverket og anskaffelsesenheten i Telemark fylkeskommune, vil du bidra til å dele og øke kompetansen om klimaløsninger i anskaffelser, og jobbe systematisk med å legge til rette for at gode løsninger blir utviklet og delt med kommunene og innkjøpssamarbeidene i regionen.
Hovedarbeidsoppgaver og ansvarsområder
- Arbeide frem felles kriterier og ambisjoner som kommunene og fylkeskommunen kan forplikte seg til.
- Hjelpe kommuner og fylkeskommunen med å sette klimakrav i konkrete anskaffelser særlig innen områdene transport og bygg
- Etablere en felles kriteriebank innenfor ulike områder som transport, bygg, materialer, vedlikehold av bygg og veg, mat, IT, kontorutstyr, mm.
- Samarbeide med innkjøpssamarbeidene i regionen om å dele kunnskap og konkrete kriterier til klima og miljø
- Bidra til å løfte kompetansen om klimakrav og utvikle samarbeid mellom innkjøpere i kommunene, innkjøpssamarbeidene og Klima- og energinettverket
- Dokumentere og kommunisere erfaringene og resultatene
Kvalifikasjoner
Utdanning:
- Minimum tre års høyskole- eller universitetsutdanning. Lang og relevant erfaring kan kompensere for manglende utdanning.
Ønsket erfaring:
- Relevant yrkeserfaring innen anskaffelser og/eller klima- og miljøfeltet
- Kompetanse om klimaløsninger innen transport, kjøretøy og bygningsmaterialer
- Det er en fordel om du har kunnskap om eller erfaring med offentlige anskaffelsesprosesser
- Erfaring fra prosjektarbeid
Det forventes at du har digital kompetanse til å utnytte fylkeskommunens IKT-løsninger, ser muligheter i ny teknologi og er motivert for å ta i bruk nye digitale løsninger.
Personlige egenskaper
- Evne til å sette mål og jobbe for å nå disse
- Evne til å jobbe selvstendig og ta initiativ
- Gode samarbeidsevner og interesse for å lære nye ting
- Evne til å bygge og opprettholde nettverk og relasjoner
- Samvittighetsfull og har god gjennomføringsevne
- Beherske norsk både skriftlig og muntlig
- Gode kommunikasjonsevner
Personlig egnethet vektlegges.
Fylkeskommunen skal være en omstillingsdyktig organisasjon, og arbeidsgiver tar forbehold om at arbeidssted og arbeidsoppgaver kan endres ved behov.
Vi tilbyr
- Et hyggelig arbeidsmiljø med dyktige kolleger
- En virksomhet preget av engasjement og faglig tyngde
- Faglig utvikling og utfordrende arbeidsoppgaver
- Fleksibel arbeidstid og god pensjonsavtale
- Hyggelige lokaler i Skien sentrum med svært god offentlig kommunikasjon
Offentlig tjenestepensjon
I denne stillingen har du rett på en av Norges sikreste pensjonsordninger: offentlig tjenestepensjon. Der de fleste tjenestepensjoner bare utbetales i 10 år, er offentlig tjenestepensjon en utbetaling som varer fra den dagen du slutter å arbeide - og livet ut! Pensjonen inkluderer og uføre- og etterlattepensjon dersom noe uventet skulle skje. Med pensjonsrett i KLP får du også medlemspris og gunstige betingelser på en rekke bank, forsikring og spareprodukter. Du finner mer informasjon på hjemmesiden til KLP (klp.no)
Tilsetting og prøvetid
Tilsetting skjer på grunnlag av de til enhver tid gjeldende lover, tariffavtaler og reglement. Som hovedregel praktiserer vi 6 måneders prøvetid fra tiltredelsesdato.
Søke stilling
Du søker via vårt elektroniske søknadsskjema. Vitnemål og attester tar du med til et eventuelt intervju. Ved søknadsfristens utløp blir det utarbeidet en offentlig søkerliste. Søkere som har bedt om unntak fra offentlighet, vil bli varslet dersom dette ønsket ikke kan imøtekommes jf Offentleglova § 25. Fylkeskommunen er opptatt av at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor alle som er kvalifisert til å søke uansett alder, kjønn, eventuell funksjonshemming, seksuell orientering, nasjonal eller etnisk bakgrunn.
Om fylkeskommunen
Fylkeskommunen er en politisk styrt organisasjon som bidrar til samfunnsutvikling og verdiskaping i regionen. Vi har ansvar for viktige oppgaver innen bla videregående opplæring, kultur, folkehelse, tannhelse, kollektivtrafikk, fylkesveier, samfunnsutvikling samt regional- og arealplanlegging. Telemark fylkeskommune skal bidra til verdi for framtida gjennom kompetanse, samarbeid og åpenhet. Vi jobber tverrfaglig og setter innbyggernes behov i sentrum. Til dette oppdraget søker vi profesjonelle, inkluderende og modige medarbeidere som er gode relasjonsbyggere og løsningsorienterte lagspillere.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Torggata 18, 3717 Skien
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Kontorarbeid
Nøkkelord
klimavennlig, anskaffelser, rådgiver
Annonseinformasjon
- FINN-kode 377135137
- Sist endret