Bildegalleri
(1/1)
Scuola europea (XIX-XX) - La vergine e la rosa
Til salgs4 173 kr
Beskrivelse
Spektakulrt oljemaleri p lerret pfrt p et ttekantet panel, som viser jomfruen og rosen hentet fra maleriet av Simon Vouet, en maler aktiv i Frankrike i 1600. Noen historiske notater. Simon Vouet (Paris, 9. januar 1590 Paris, 30. juni 1649) var en fransk maler og tegner. Etter ha bosatt seg i Italia i nesten tjue r, var han en av de strste eksponentene for karavaggisme fr han returnerte til Frankrike i 1627, hvor han utviklet stilen sin og bidro til introduksjonen av italiensk barokk i Frankrike. Le Brun, Jacques Louis David eller i en viss forstand til og med Eugne Delacroix eksisterte, dette skjedde fordi Simon Vouet hadde eksistert fr dem." Det var faren hans, maleren Laurent Vouet, som lrte ham de frste rudimentene av kunsten, og han dedikerte seg frst til male portretter. Etter en frste tur til England var han en del av flget til baronen av Sancy, fransk ambassadr i Konstantinopel, hvor han skapte osmanske portretter som har gtt tapt. Han begynte deretter, i 1614, et langt opphold i Italia, og beskte Venezia og Roma. Fra 1620 til 1622 var han i Genova i tjeneste for familien til prins Doria. Etter ha ankommet Roma, hvor han opprinnelig malte malerier inspirert av produksjonen av Caravaggio (som Buonaventura i 1617), klarte han nyte kontakter med aristokratiet og dette ga ham trygghet og garantier (han jobbet ogs for kardinal Barberini, fremtidig pave Urban VIII). For overklassen malte han litterre emner, knyttet til diktene eller sonettene komponert eller bare kjent for denne intelligentsiaen. Vouet viet seg ogs til det fasjonable temaet representere "skjnnheter" og "heltinner" i portretter. I Roma nt Vouet derfor s stor suksess at han fikk muligheten til male et lerret til Peterskirken i Vatikanet, tilbedelsen av krusifikset (et verk som har gtt tapt). To viktige oppdrag kom fra kardinal Del Monte: Jomfruens fdsel og syklusen til San Francesco i San Lorenzo in Lucina (hvorav The Temptation of San Francesco skiller seg ut), som er kommisjonen som etablerer hans romerske suksess. I 1624 ble han satt i spissen for akademiet i San Luca frem til 1627, en politisk utnevnelse med sikte p gjenta den kunstneriske sentraliteten i Romas internasjonale plan. Men i 1627 mtte han plutselig vende tilbake til hjemlandet p grunn av de presserende foresprslene av hertugen av Bthunes, hvor han pnet et tegneakademi sammen med sin kone Virginia Vezzi, ogs en maler. Dermed var det at Vouet importerte den italienske barokkstilen til Frankrike, spesielt Paolo Veronese, Titian og Carracci, og tilpasset den til de store dekorasjonene fra Louis XIII og Richelieus tid. Han ble utnevnt til kongens frste maler, og Ludvig XIII bestilte selv portretter, tegneserier for billedvev og malerier for palassene til Louvre, Luxembourg og slottet Saint-Germain-en-Laye. I 1632 arbeidet han p kardinal Richelieus byggeplasser i kardinalens palass (n Palais-Royal) og i Malmaison-slottet. I 1631 dekorerte han slottet til president de Fourcy i Chessy, hotellet Bullion, slottet til Marshal d'Effiat i Chilly, samt palasset til hertugen av Aumont, Sguier-kapellet og galleriet til slottet i Wideville.
Simon Vouet representerte derfor fransk barokkmaleri, og ble dens emblematiske kunstner. Denis Lavalle, sjefsinspektr for historiske monumenter, sa i denne forbindelse: Hvis Charles Le Brun, Jacques Louis David eller i en viss forstand til og med Eugne Delacroix eksisterte, var det fordi det var Simon Vouets venn av Claude Vignon , en av de mest aktive parisiske malerne, og hadde som studenter Valentin de Boulogne, Michel Dorigny, Charles Le Brun, Pierre Mignard, Eustache Le Sueur, Nicolas Chaperon, Claude Mellan, Nicolas-Pierre Loir, Thomas Blanchet og Abraham Willaerts. Faren Laurent Vouet og broren Aubin Vouet (1595-1641) var ogs malere. Hans kone, Virginia Vezzi, dukker opp i trekkene til hans bermte Madonnas. Maleriet har ingen attribusjon da det alltid tilhrte en italiensk borgerlig familie, et maleri av sjelden skjnnhet antagelig restaurert. Frakt spores og er forsikret.
Simon Vouet representerte derfor fransk barokkmaleri, og ble dens emblematiske kunstner. Denis Lavalle, sjefsinspektr for historiske monumenter, sa i denne forbindelse: Hvis Charles Le Brun, Jacques Louis David eller i en viss forstand til og med Eugne Delacroix eksisterte, var det fordi det var Simon Vouets venn av Claude Vignon , en av de mest aktive parisiske malerne, og hadde som studenter Valentin de Boulogne, Michel Dorigny, Charles Le Brun, Pierre Mignard, Eustache Le Sueur, Nicolas Chaperon, Claude Mellan, Nicolas-Pierre Loir, Thomas Blanchet og Abraham Willaerts. Faren Laurent Vouet og broren Aubin Vouet (1595-1641) var ogs malere. Hans kone, Virginia Vezzi, dukker opp i trekkene til hans bermte Madonnas. Maleriet har ingen attribusjon da det alltid tilhrte en italiensk borgerlig familie, et maleri av sjelden skjnnhet antagelig restaurert. Frakt spores og er forsikret.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 378277182 |
---|---|
Sist endret | 31.10.2024, 13:10 |