Veileder NAV Sola
Sola kommune
- Frist 22.11.2024
- Ansettelsesform Fast
Veileder Nav Sola
Ønsker du at alle skal få en sjanse til å bidra i arbeidslivet? Trives du med å finne gode løsninger i samarbeid med mennesker som er i en krevende situasjon? Motiveres du av å jobbe et sted med med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da er det sannsynligvis deg vi ser etter!
NAV sin visjon er å gi mennesker muligheter, og vi søker etter ansatte med hjerte for mennesker og våre fagområder. Vi skal bidra til sosial og økonomisk trygghet, og fremme overgang til arbeid og aktivitet. NAV Sola har nå ledig en fast og en midlertidig stilling som veileder. Ved NAV Sola finner du nærmere 60 engasjerte og kompetente ansatte. Vi har et godt og inkluderende arbeidsmiljø. De ledige stillingene er i avdeling for arbeid og inkludering. Våre kontorlokaler er sentralt plassert på rådhuset i Sola Kommune, med gode parkeringsmuligheter, bussforbindelser og en flott kantine.
Arbeidsoppgaver
- Veilede og motivere personer som trenger hjelp til å komme i arbeid og aktivitet, herunder kartlegge den enkeltes ressurser og muligheter.
- Utarbeide arbeidsevnevurderinger og aktivitetsplaner.
- Saksbehandle i henhold til relevante lovverk - med særlig vekt på kvalifiseringsprogram og Lov om sosiale tjenester.
- Veilede via digitale verktøy, samt veilede/ lære opp nye brukere i å nytte seg av NAV sine digitale tjenester og informasjon.
- Være en pådriver i fagmiljøet og styrke fagområdet.
- Bidra med fagkunnskap og erfaring i avdelingen, og hensiktsmessig organisering og arbeidsflyt.
- Holde deg faglig oppdatert.
- Samarbeide tett med lokale bedrifter, tjeneste- og koordineringskontoret, arbeidstreningssenteret, helsevesenet, tiltaksarrangører og andre enheter i NAV (slik som Arbeidsrådgivningskontoret, Arbeidslivssenteret og Marked).
- Samhandle med interne og eksterne samarbeidspartnere for å oppnå en helhetlig tjeneste.
- Anvende regelverk i oppfølging og saksbehandling etter aktuelle lover (Lov om sosiale tjenester i NAV, folketrygdloven, forvaltningsloven og flere).
- NAV er en organisasjon i utvikling, og det må tas forbehold om endring i arbeidsoppgaver.
Kvalifikasjoner
- Minimum treårig høyskole/universitetsutdanning innen sosialfaglig/samfunnsfaglig retning. Annen utdanningsretning kan vurderes ved særlig relevant erfaring.
- Kjennskap til lokalt arbeidsmarked er ønskelig.
- Særlig kompetanse innen arbeidsrettet oppfølging og sosialtjenesteloven er ønskelig.
- Erfaring med saksbehandling, veiledning og oppfølgingsarbeid er ønskelig.
- God forståelse for hvordan gjeldende regelverk anvendes i praksis.
- God økonomisk forståelse.
- Generelt gode datakunnskaper - Fortrinnsvis med Microsoft Office 365.
- Vil være med å gjøre "det lille ekstra" for våre brukere.
- Kan kommunisere med ulike mennesker på en klar og tydelig måte og være en relasjonsbygger.
- Du må ha kjennskap til NAV's samfunnsoppdrag og ønske å jobbe i tråd med våre visjoner og verdier.
- Ønskelig med førerkort klasse B.
Dersom du har annet morsmål enn norsk, må du dokumentere at du har språknivå tilsvarende B1. Gjelder ikke søkere med et skandinavisk språk som morsmål.
Du må laste opp relevante vitnemål og attester. Vitnemål og/eller karakterutskrifter henter du fra Vitnemålsportalen.
Har du utdanning fra utlandet må du legge ved godkjenning fra NOKUT.
Personlige egenskaper
- Vi ser etter deg som er fleksibel, faglig bevisst og som kan trives både med saksbehandling og oppfølgingsarbeid.
- Du må ha evne til å ha oversikt og jobbe systematisk på egenhånd, samtidig som du må ha evne til å samarbeide effektivt med kolleger og samarbeidspartnere.
- Du er serviceorientert.
- Du er opptatt av å skape resultat og å nå de målene vi har satt oss.
- Du er interessert i veiledning og kommunikasjon som fag, og er opptatt av brukermedvirkning.
- Har evne til å planlegge og organisere egen tid.
- Du kommuniserer godt med ulike mennesker.
- Du er fleksibel og har lett for å omstille deg
- Du har faglig og personlig styrke til å håndtere uforutsette situasjoner.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- Konkurransedyktige betingelser og gode utviklingsmuligheter.
- Fleksibel arbeidstid og hybrid kontorløsning.
- Et faglig og sosialt godt arbeidsmiljø.
- Sola kommune er en Hjem-Jobb-Hjem kommune.
- Stillingskode: 6809 Sosialkonsulent.
- Velferdsordninger og gode pensjons- og forsikringsvilkår.
- Lønn i henhold til lokal lønnspolitikk
Om arbeidsgiveren
Sola kommune er en mellomstor kommune med 28 000 innbyggere og rundt 2 000 ansatte. Vi er en innovativ kommune, kjent for flotte strender og en rik kulturhistorie. Samlingen av Norge til ett rike skjedde trolig rett ved Ytraberget. Vil du bli med på å gjøre Sola til en enda bedre kommune å bo i?
Vi jobber for heltidskultur og ansetter fortrinnsvis i hele stillinger.
Opplysninger om søkere blir gjort offentlig tilgjengelig etter offentligloven § 25. Du må gi en begrunnelse hvis du ønsker å reservere deg fra å stå på offentlig søkerliste. Du får melding hvis reservasjonen ikke tas til følge.
For stillinger som arbeider med barn og for ansatte som yter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven må det foreligge tilfredsstillende politiattest.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Rådhusvegen 21, 4050 Sola
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Omsorg og sosialt arbeid
- Arbeidsspråk: Norsk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 379486067
- Sist endret