Bildegalleri
(1/1)
Scuola italiana (XIX), Da Caravaggio - Deposizione di Cristo
Til salgs14 085 kr
Beskrivelse
1800-tallet, av Caravaggio
Kristi avsetning
Olje p lerret, 53 x 42 cm
Med ramme, 66 x 54 cm
Det aktuelle verket, en olje p lerret plassert inne i en gylden ramme, gjenoppretter den bermte ikonografiske modellen av The Deposition, regnet som et av Caravaggios strste mesterverk. Malt mellom 1602 og 1604, representerer dette lerretet, for tiden bevart i Vatikanet Pinacoteca, en av toppene i Merisis kunstneriske produksjon som med sin umiskjennelige stil preget av sterk realisme og en dramatisk bruk av lys og skygge, tilbyr oss en r og rrende representasjon av scenen for Kristi avsetning fra korset. P oppdrag av Girolamo Vittrice for familiekapellet i Santa Maria in Vallicella (Chiesa Nuova) i Roma, ble det i 1797 inkludert i gruppen av verk som ble overfrt til Paris i utfrelsen av Tolentino-traktaten, og ble en del av Pinacoteca av Pius VII etter den kom tilbake i 1816.
Kunstneren skildrer faktisk ikke yeblikket av begravelsen, og heller ikke avsetningen p den tradisjonelt kjente mten, da Kristus i dette tilfellet ikke er representert i handlingen med bli senket ned i graven, men snarere nr, i nrvr av de fromme kvinnene , blir han lagt ned av Nikodemus og Johannes p Salvelsessteinen, gravsteinen som graven ble lukket med. Rundt Kristi legeme er jomfruen, Maria Magdalena, Johannes, Nikodemus og Maria av Kleofas, til hyre, som lfter armene og ynene til himmelen i en gest med svrt hy dramatisk spenning.
Caravaggio, som ankom Roma i 1592, var hovedpersonen i en ekte kunstnerisk revolusjon knyttet til mten behandle emner p, bruken av farger og lys, og var utvilsomt den viktigste personligheten til den "realistiske" strmningen av det syttende rhundres maleri. . Lyset spiller en grunnleggende rolle her: intensiteten treffer figurene i forgrunnen, skaper sterke kontraster til de dype skyggene, noe som gjr scenen enda mer dramatisk og realistisk.
Ulike kunstnere gjennom historien har tatt opp denne vellykkede ikonografiske modellen, og gitt den en personlig visjon. Fremfor alt, se deponeringen opprettet av Pieter Paul Rubens mellom 1612-14, n bevart p National Gallery of Canada: sammenlignet med Caravaggios versjon, mer intim og smertefull, tilbyr Rubens en mer grandiose og teatralsk tolkning av begivenheten. Hans avsetning er et festverk som opphyer Kristi skikkelse og hans offer.
En ytterligere ikonografisk parallell kunne spores i det bermte maleriet The Death of Marat (1793, Royal Museums of Fine Arts of Belgium): Marats arm, forlatt p arket, minner tydelig om Kristi arm i Caravaggios Deponering; til og med sret p politikerens bryst, som blodet strmmer fra, minner om sret p Kristi side, symbolet p hans lidenskap og offer.
David, gjennom bruk av ikonografiske elementer som er typiske for den kristne tradisjonen, har til hensikt heve Marat til en nrmest mytisk skikkelse, en martyr for den revolusjonre saken. P denne mten blir Marats dd en begivenhet av historisk og universell betydning, et offer for et strre ideal.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Kristi avsetning
Olje p lerret, 53 x 42 cm
Med ramme, 66 x 54 cm
Det aktuelle verket, en olje p lerret plassert inne i en gylden ramme, gjenoppretter den bermte ikonografiske modellen av The Deposition, regnet som et av Caravaggios strste mesterverk. Malt mellom 1602 og 1604, representerer dette lerretet, for tiden bevart i Vatikanet Pinacoteca, en av toppene i Merisis kunstneriske produksjon som med sin umiskjennelige stil preget av sterk realisme og en dramatisk bruk av lys og skygge, tilbyr oss en r og rrende representasjon av scenen for Kristi avsetning fra korset. P oppdrag av Girolamo Vittrice for familiekapellet i Santa Maria in Vallicella (Chiesa Nuova) i Roma, ble det i 1797 inkludert i gruppen av verk som ble overfrt til Paris i utfrelsen av Tolentino-traktaten, og ble en del av Pinacoteca av Pius VII etter den kom tilbake i 1816.
Kunstneren skildrer faktisk ikke yeblikket av begravelsen, og heller ikke avsetningen p den tradisjonelt kjente mten, da Kristus i dette tilfellet ikke er representert i handlingen med bli senket ned i graven, men snarere nr, i nrvr av de fromme kvinnene , blir han lagt ned av Nikodemus og Johannes p Salvelsessteinen, gravsteinen som graven ble lukket med. Rundt Kristi legeme er jomfruen, Maria Magdalena, Johannes, Nikodemus og Maria av Kleofas, til hyre, som lfter armene og ynene til himmelen i en gest med svrt hy dramatisk spenning.
Caravaggio, som ankom Roma i 1592, var hovedpersonen i en ekte kunstnerisk revolusjon knyttet til mten behandle emner p, bruken av farger og lys, og var utvilsomt den viktigste personligheten til den "realistiske" strmningen av det syttende rhundres maleri. . Lyset spiller en grunnleggende rolle her: intensiteten treffer figurene i forgrunnen, skaper sterke kontraster til de dype skyggene, noe som gjr scenen enda mer dramatisk og realistisk.
Ulike kunstnere gjennom historien har tatt opp denne vellykkede ikonografiske modellen, og gitt den en personlig visjon. Fremfor alt, se deponeringen opprettet av Pieter Paul Rubens mellom 1612-14, n bevart p National Gallery of Canada: sammenlignet med Caravaggios versjon, mer intim og smertefull, tilbyr Rubens en mer grandiose og teatralsk tolkning av begivenheten. Hans avsetning er et festverk som opphyer Kristi skikkelse og hans offer.
En ytterligere ikonografisk parallell kunne spores i det bermte maleriet The Death of Marat (1793, Royal Museums of Fine Arts of Belgium): Marats arm, forlatt p arket, minner tydelig om Kristi arm i Caravaggios Deponering; til og med sret p politikerens bryst, som blodet strmmer fra, minner om sret p Kristi side, symbolet p hans lidenskap og offer.
David, gjennom bruk av ikonografiske elementer som er typiske for den kristne tradisjonen, har til hensikt heve Marat til en nrmest mytisk skikkelse, en martyr for den revolusjonre saken. P denne mten blir Marats dd en begivenhet av historisk og universell betydning, et offer for et strre ideal.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 380615329 |
---|---|
Sist endret | 15.11.2024, 16:39 |