Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Leo Stein (1872-1947) - View of the countryside around Florence (Italy) - NO RES
Til salgs4 695 kr
Beskrivelse
Svrt sjeldent maleri av Leo Stein (1872-1947), en innflytelsesrik skikkelse i den franske avantgardekunstens verden. Selv om han er mest kjent som en lidenskapelig beskytter og samler, er det avgjrende anerkjenne hans dype livslange ambisjon som kunstner.
Dette fengslende kunstverket str som et vitnesbyrd om hans kreative sysler, og illustrerer p en vakker mte virkningen av fransk kunst, fra Matisse til Cezanne, p stilen hans.
Stein var ikke bare en nkkelfigur i den parisiske avantgardescenen, men ogs en dedikert amerikansk kunstsamler og kritiker. Som den eldre broren til Gertrude Stein tilbrakte han flere transformative r i Paris og Firenze (Italia), hvor han og ssteren aktivt forkjempet moderne kunst.
Tittel: Utsikt over landskapet rundt Firenze, Italia, rundt 1935
Medium: Olje p hard papp
Signatur: Nede til hyre signert: L. Stein; verso inskripsjoner.
Ml: 33 x 41 cm; Ramme: 39 x 47 cm
Tilstand: Utmerket
Dette stykket er ikke bare et verdifullt tillegg til enhver samling, men ogs en sjanse til eie en del av kunsthistorien. Innenlands og internasjonal frakt med en sporbar ekspressbud sikrer at kjpet ditt kommer trygt frem.
Leo Stein
(Allegheny, Pa., USA, 1872 Settignano Firenze, Italia, 1947)
Leo Stein var en amerikansk forfatter og kunstkritiker kjent for sin aktive rolle i bde Europa og USA. Han er best anerkjent som en tidlig mester og samler av artister som Paul Czanne, Henri Matisse og Pablo Picasso. I tillegg introduserte Stein ssknene sine - hans yngre sster Gertrude og eldre bror Michael - for en verden av moderne kunst.
Stein studerte jus ved Harvard University og biologi ved Johns Hopkins University. Gjennom hele livet forfulgte og delte han sine kunstneriske interesser p forskjellige mter: han var en amatrmaler og samler, s vel som en teoretiker, kritiker og kunsthistoriker. Mens han studerte Mantegna og Quattrocento i Firenze fra 1900 til 1902, ble Stein venn med den amerikanske kunsthistorikeren Bernard Berenson, hvis synspunkter pvirket ham betydelig. For eksempel introduserte Berenson Stein for verkene til Paul Czanne, som stort sett ble oversett p den tiden.
Fra 1902 til 1914 bodde Stein i Paris, hvor han ble en tidlig tilhenger av nye kunstnere, en lidenskap han delte med ssknene sine. I lpet av deres frste tir, da de var 27, gjorde rue de Fleurus, Leo og Gertrude en rekke felles oppkjp direkte fra artister eller lokale forhandlere, inkludert Paul Durand-Ruel, Clovis Sagot og Ambroise Vollard. Leo spilte en ledende rolle i disse kjpene, som begynte i 1903 med Czannes landskap *The Spring House* (ca. 1879, The Barnes Foundation, Philadelphia). Dette ble fulgt av anskaffelsen av verk av Honor Daumier, Eugne Delacroix, douard Manet, Henri Matisse og Pablo Picasso. Et av de mest kontroversielle tidlige kjpene var Matisses *Woman with a Hat* (1905, San Francisco Museum of Modern Art), som ble kritisert for sin ukonvensjonelle palett og stil.
Fra 1906 til rundt 1912 var Leo vertskap for ukentlige lrdagskveldssalonger hjemme hos ssknene, hvor han foreleste om moderne kunst og estetikk. Til tross for hans tidlige entusiasme for artister som Czanne, Matisse og Picasso, endret Steins interesser seg rundt 1910. Han gikk over fra vre en forkjemper for avantgarden til en kritiker, spesielt angende Picassos bevegelse mot kubisme. I 1913-14 begynte han selge sine Czannes, Matisses og Picassos for kjpe verk av Pierre-Auguste Renoir, hvorav mange kom fra Bernheim-Jeune Gallery i Paris. Dette perspektivskiftet skapte en permanent splid mellom ham og ssteren hans, som forble en sterk tilhenger av kubismen. I 1913-14 delte ssknene sin samling, og Leo forlot rue de Fleurus vren 1914.
Under frste verdenskrig bodde Stein i New York, hvor han engasjerte seg aktivt i lokale kunstnerkretser og vokste seg nr skikkelser som Mabel Dodge (ne Ganson) og Dr. Albert C. Barnes, som han begge hadde mtt i Paris. I lpet av denne tiden skrev han regelmessige kunstanmeldelser og kritikk for *The New Republic*. Etter krigen tilbrakte Stein tiden mellom Italia og Frankrike, med sporadiske besk i USA. I 1929 holdt han for eksempel en serie forelesninger ved New School i New York. Han fortsatte skrive kunstkritikk; i 1924 publiserte *The New Republic* sitt essay om Picasso, og gjentok hans negative syn p kubismen. Hans vedvarende interesse for estetikk og psykologi frte til utgivelsen av *The A-B-C of Aesthetics* (1927) og *Appreciation: Painting, Poetry, and Prose* (1947).
Etter delingen av sskensamlingen beholdt Stein noen f verk av Matisse, to av Czanne, ett hver av Delacroix og Daumier, og seksten av Renoir, og valgte ikke beholde noen Picassos. Med behov for konomiske ressurser solgte han gradvis verk fra samlingen sin, hvorav mange ble kjpt av Dr. Barnes for hans private samling (The Barnes Foundation, Philadelphia) og av Durand-Ruel for hans New York-galleri.
Dette fengslende kunstverket str som et vitnesbyrd om hans kreative sysler, og illustrerer p en vakker mte virkningen av fransk kunst, fra Matisse til Cezanne, p stilen hans.
Stein var ikke bare en nkkelfigur i den parisiske avantgardescenen, men ogs en dedikert amerikansk kunstsamler og kritiker. Som den eldre broren til Gertrude Stein tilbrakte han flere transformative r i Paris og Firenze (Italia), hvor han og ssteren aktivt forkjempet moderne kunst.
Tittel: Utsikt over landskapet rundt Firenze, Italia, rundt 1935
Medium: Olje p hard papp
Signatur: Nede til hyre signert: L. Stein; verso inskripsjoner.
Ml: 33 x 41 cm; Ramme: 39 x 47 cm
Tilstand: Utmerket
Dette stykket er ikke bare et verdifullt tillegg til enhver samling, men ogs en sjanse til eie en del av kunsthistorien. Innenlands og internasjonal frakt med en sporbar ekspressbud sikrer at kjpet ditt kommer trygt frem.
Leo Stein
(Allegheny, Pa., USA, 1872 Settignano Firenze, Italia, 1947)
Leo Stein var en amerikansk forfatter og kunstkritiker kjent for sin aktive rolle i bde Europa og USA. Han er best anerkjent som en tidlig mester og samler av artister som Paul Czanne, Henri Matisse og Pablo Picasso. I tillegg introduserte Stein ssknene sine - hans yngre sster Gertrude og eldre bror Michael - for en verden av moderne kunst.
Stein studerte jus ved Harvard University og biologi ved Johns Hopkins University. Gjennom hele livet forfulgte og delte han sine kunstneriske interesser p forskjellige mter: han var en amatrmaler og samler, s vel som en teoretiker, kritiker og kunsthistoriker. Mens han studerte Mantegna og Quattrocento i Firenze fra 1900 til 1902, ble Stein venn med den amerikanske kunsthistorikeren Bernard Berenson, hvis synspunkter pvirket ham betydelig. For eksempel introduserte Berenson Stein for verkene til Paul Czanne, som stort sett ble oversett p den tiden.
Fra 1902 til 1914 bodde Stein i Paris, hvor han ble en tidlig tilhenger av nye kunstnere, en lidenskap han delte med ssknene sine. I lpet av deres frste tir, da de var 27, gjorde rue de Fleurus, Leo og Gertrude en rekke felles oppkjp direkte fra artister eller lokale forhandlere, inkludert Paul Durand-Ruel, Clovis Sagot og Ambroise Vollard. Leo spilte en ledende rolle i disse kjpene, som begynte i 1903 med Czannes landskap *The Spring House* (ca. 1879, The Barnes Foundation, Philadelphia). Dette ble fulgt av anskaffelsen av verk av Honor Daumier, Eugne Delacroix, douard Manet, Henri Matisse og Pablo Picasso. Et av de mest kontroversielle tidlige kjpene var Matisses *Woman with a Hat* (1905, San Francisco Museum of Modern Art), som ble kritisert for sin ukonvensjonelle palett og stil.
Fra 1906 til rundt 1912 var Leo vertskap for ukentlige lrdagskveldssalonger hjemme hos ssknene, hvor han foreleste om moderne kunst og estetikk. Til tross for hans tidlige entusiasme for artister som Czanne, Matisse og Picasso, endret Steins interesser seg rundt 1910. Han gikk over fra vre en forkjemper for avantgarden til en kritiker, spesielt angende Picassos bevegelse mot kubisme. I 1913-14 begynte han selge sine Czannes, Matisses og Picassos for kjpe verk av Pierre-Auguste Renoir, hvorav mange kom fra Bernheim-Jeune Gallery i Paris. Dette perspektivskiftet skapte en permanent splid mellom ham og ssteren hans, som forble en sterk tilhenger av kubismen. I 1913-14 delte ssknene sin samling, og Leo forlot rue de Fleurus vren 1914.
Under frste verdenskrig bodde Stein i New York, hvor han engasjerte seg aktivt i lokale kunstnerkretser og vokste seg nr skikkelser som Mabel Dodge (ne Ganson) og Dr. Albert C. Barnes, som han begge hadde mtt i Paris. I lpet av denne tiden skrev han regelmessige kunstanmeldelser og kritikk for *The New Republic*. Etter krigen tilbrakte Stein tiden mellom Italia og Frankrike, med sporadiske besk i USA. I 1929 holdt han for eksempel en serie forelesninger ved New School i New York. Han fortsatte skrive kunstkritikk; i 1924 publiserte *The New Republic* sitt essay om Picasso, og gjentok hans negative syn p kubismen. Hans vedvarende interesse for estetikk og psykologi frte til utgivelsen av *The A-B-C of Aesthetics* (1927) og *Appreciation: Painting, Poetry, and Prose* (1947).
Etter delingen av sskensamlingen beholdt Stein noen f verk av Matisse, to av Czanne, ett hver av Delacroix og Daumier, og seksten av Renoir, og valgte ikke beholde noen Picassos. Med behov for konomiske ressurser solgte han gradvis verk fra samlingen sin, hvorav mange ble kjpt av Dr. Barnes for hans private samling (The Barnes Foundation, Philadelphia) og av Durand-Ruel for hans New York-galleri.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 380618513 |
---|---|
Sist endret | 15.11.2024, 17:13 |