Bildegalleri
(1/1)
Scuola veneta (XVII) - Giuditta con la testa di Oloferne
Til salgs18 696 kr
Beskrivelse
Judith med hodet til Holofernes
Teknikk og ml: olje p lerret, 109 x 92 cm.
Forfatter: Venetiansk skole, sent p 1600-tallet, verksted til Andrea Schiavone
Maleriet vi presenterer henter direkte inspirasjon fra den bermte bibelske boken Judith fra det gamle testamentet, og utgjr en ikonisk representasjon av den mest betydningsfulle episoden som er fortalt i den: under den babylonske kong Nebukadnesars regjeringstid, under den assyriske beleiringen av byen Bethulia, Judith. , vakker og en rik jdisk enke, ved hjelp av en list, gr til fiendens hvding, later som hun gir etter for den assyriske generalen Holofernes smiger, drikker ham full under en bankett og fr ham drept ved sl ham to ganger i halsen med et sverd.
Det makabre krigstrofeet blir deretter overlevert av Judith til hennes tjenerinne Abra, klar p stedet for motta det i matposen hennes.
Generalens hode vil senere bli avslrt fra murene i den beleirede byen, noe som tvinger assyrerne til trekke seg tilbake.
Episodens kompromisslse rhet kontrasteres p lerretet vrt med en iboende "loveliness" og "kapasitet til overskride den blotte imitasjonen av naturen", en kvalitet som Bortolotti gir og tilskriver maleren og gravren Andrea Schiavone (ca. 1515-ca-). 1563), fdt i Zadar og Venetian ved adopsjon.
Blant Tintoretto, Titian, Bassano og Veronese er hans et "skruppellst" billedsprk, verdsatt av Tintoretto, Carracci og El Greco og feiret av Ridolfi og Boschini for sin dominerende kromatikk.
Bde den internasjonale studiekonferansen holdt fra 31. mars til 2. april 2016 i Sansoviniana-bokhandelen i Marciana-biblioteket og utstillingen Splendors of the Renaissance in Venezia: Andrea Schiavone between Parmigianino and Parmigianino bidro avgjrende til en mer komplett og dybdegende kunnskap av kunstneren, Tintoretto og Titian" inkludert tti verk av Mesteren som aldri fr er kombinert.
Siden Schiavones lretid i Dalmatia mtte ekskluderes fra studiene som ble utfrt, tillater de dokumentariske og stilistiske bevisene oss plassere ham mellom venetiansk kunst og manierismen i det sentrale Italia, spesielt Parma (C. Ridolfi, "The wonders of art" (1648) , redigert av D. von Hadeln, i, Berlin 1914, s.
En aktet gravr, verdsatt av Vasari som bestilte ham det frste dokumenterte verket som dessverre er tapt i dag (Slaget mellom Charles V og Barbarossa, 1540), og Schiavone hadde muligheten, med utgangspunkt i graveringene, til perfeksjonere seg selv og klargjre stilen sin til fordel for "en flytende og springende linje", "elegant dekorativ, som fritt syntetiserer formene ved skissere profilene til figurene i et raskt og nervst tempo" (Bortolotti).
Denne sammensmeltningen mellom den manieristiske komponenten, spesielt av Parmigiani, og den post-Giorgioneske venetianske billedtradisjonen er allerede godt attestert i sine tidlige dager i fire paneler bevart i Kunsthistorisches Museum i Wien (to historier om Apollo og to historier om Jupiter), til som m legges til fire malerier, datert mellom 1542 og 1547, formelle manifester for den fulle mottakelsen av maneristiske forslag fra Roma, Firenze og Parma innen venetiansk maleri (Samson dreper en filister, Firenze, Pitti; Conversion of Saint Paul, Querini-Stampalia Foundation, Venezia; Wedding of Cupid and Psyche, Institute of Renaissance Studies, Firenze samt dens senere versjon fra noen r senere i dag p Metropolitan Museum i New York).
Dette er imidlertid alle malerier som ogs vitner om en viss ikke ubetydelig nrhet til kunstnere tilstede p lagunescenen og spesielt flsomme for ekstravenetianske forslag: dette er tilfellet med Paris Bordon, Francesco Salviati samt de unge Tintoretto og Bassano.
En ptakelig veltalende teknisk spekularitet med vrt maleri viser tilbedelsen av magiene fra Pinacoteca Ambrosiana i Milano: p samme mte dukker "en fremhevet formalistisk stilisering" og en "blendende kromatisk progresjon, full av tenninger, dissonanser og kromatismer" frem (Bortolotti), trekk alle sporbar i vr Giuditta-beretning for "et raskt, forkortet, grovt uthugget maleri som paradigmatisk eksemplifiserer den "berrings"-teknikken som satte tonen i lagunekonteksten i midten av rhundret" (Id.).
Andrea elsker farger. Nr vi snakker om et annet eksempel p samme emne, n i en privat samling, skriver Mario dal Bello om Schiavone: "hennes Giuditta fr fylden av lilla rde og skinnende blondiner til synge".
En ekte "outsider" med et skruppellst sprk, fortsetter Schiavone forfre i alt grenseoverskridende at maleriet hans fortsetter kommunisere til mannen i dag, og skaper dermed en trd av subtil medvirkning hvis budskap er som Judiths budskap: vite hvordan man vger.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 380751651 |
---|---|
Sist endret | 16.11.2024, 14:26 |