Bildegalleri
(1/1)
Italiensk skole (XIX) - Allegoria dell'Italia
Til salgs18 696 kr
Beskrivelse
1800-tallet
Allegori av Italia
Olje p lerret, 64 x 40 cm
Med ramme, 73 x 50 cm
I lpet av det nittende rhundre betydde det inderlige italienske kulturklimaet dominert av streben etter et endelig forent Italia at mange italienske malere produserte allegorier, der det politiske budskapet kom tydelig frem nr det gjelder propaganda og den populre syntesen av hyere ideologisk innhold. Det aktuelle lerretet blir faktisk en talsperson for disse foresprslene, og foreslr en allegori om Italia, "et folk av poeter, kunstnere, helter, helgener, tenkere, vitenskapsmenn", og av den italienske Risorgimento.
Lerretet er en sjelden undring, ikke bare for singulariteten og rikdommen i ikonografien som er representert, men ogs for dens karakter, hytidelighet, flytende farge, draperi og grovhet i sprket. Italia, hieratisk og majestetisk, dominerer midten av scenen: plassert p en sky kledd i en hvit tunika og pakket inn i en rd kappe, holder hun et septer i hyre hnd, mens hodet er omgitt av kronen som er typisk for gamle skildringer fra Turrita Italia. Patosen forsterkes av det omsluttende penselstrket, den kompositoriske dynamikken og det varme lyset som omslutter scenen og dveler med intensitet i ansiktet. Den er flankert av to bevingede kjeruber som sammen med de halvt tilbakelente figurene i bunnen kan vre et symbol p fruktbarhet og gavene som det italienske landet gir til sitt folk.
I bakgrunnen er sylen med den kapitolinske ulven godt synlig, et dyr som tok seg av de to grunnleggerne Romulus og Remus, og ble et symbol p grunnleggelsen av Roma, den evige byen.
Kunstneren velger da representere en prosesjon av karakterer og allegorier som var lett gjenkjennelige for datidens publikum. Faktisk, fra venstre til hyre kan vi identifisere henholdsvis: Sandro Botticelli; Dante Alighieri, den verste poeten og "profeten for foreningen av Italia"; Leonardo da Vinci; Giuseppe Parini, en bokstavelig mann engasjert i sivil og moralsk forstand; Vittorio Emanuele II, frste konge av Italia etter abdikasjonen av faren Carlo Alberto i 1848, kledd i militrklr. Til hyre finner vi en kvinneskikkelse der det er mulig gjenkjenne allegorien om Republikken Venezia, med hertughornet, den klassiske dogens hodeplagg og skjoldet med lven, mens til venstre er Napoleons Frankrike foresltt, forestilt av kunstneren som en kvinne med langt lst hr omgitt av en sash med monogrammet "N" innrammet av en krans av laurbrblader: Napoleon var faktisk den som vekket nsket om uavhengighet p nytt mange steder i Italia. Til slutt, nederst kan du se to eldre mennesker kronet med laurbr, forskjellig identifisert enten med de to bermte poetene fra antikken Homer, fanget i ferd med holde staven, og Hesiod, begge inkarnasjoner av den antikke verden eller som personifikasjoner av Tiber-elven og Arno, som vannet som er avbildet ogs synes antyde.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Allegori av Italia
Olje p lerret, 64 x 40 cm
Med ramme, 73 x 50 cm
I lpet av det nittende rhundre betydde det inderlige italienske kulturklimaet dominert av streben etter et endelig forent Italia at mange italienske malere produserte allegorier, der det politiske budskapet kom tydelig frem nr det gjelder propaganda og den populre syntesen av hyere ideologisk innhold. Det aktuelle lerretet blir faktisk en talsperson for disse foresprslene, og foreslr en allegori om Italia, "et folk av poeter, kunstnere, helter, helgener, tenkere, vitenskapsmenn", og av den italienske Risorgimento.
Lerretet er en sjelden undring, ikke bare for singulariteten og rikdommen i ikonografien som er representert, men ogs for dens karakter, hytidelighet, flytende farge, draperi og grovhet i sprket. Italia, hieratisk og majestetisk, dominerer midten av scenen: plassert p en sky kledd i en hvit tunika og pakket inn i en rd kappe, holder hun et septer i hyre hnd, mens hodet er omgitt av kronen som er typisk for gamle skildringer fra Turrita Italia. Patosen forsterkes av det omsluttende penselstrket, den kompositoriske dynamikken og det varme lyset som omslutter scenen og dveler med intensitet i ansiktet. Den er flankert av to bevingede kjeruber som sammen med de halvt tilbakelente figurene i bunnen kan vre et symbol p fruktbarhet og gavene som det italienske landet gir til sitt folk.
I bakgrunnen er sylen med den kapitolinske ulven godt synlig, et dyr som tok seg av de to grunnleggerne Romulus og Remus, og ble et symbol p grunnleggelsen av Roma, den evige byen.
Kunstneren velger da representere en prosesjon av karakterer og allegorier som var lett gjenkjennelige for datidens publikum. Faktisk, fra venstre til hyre kan vi identifisere henholdsvis: Sandro Botticelli; Dante Alighieri, den verste poeten og "profeten for foreningen av Italia"; Leonardo da Vinci; Giuseppe Parini, en bokstavelig mann engasjert i sivil og moralsk forstand; Vittorio Emanuele II, frste konge av Italia etter abdikasjonen av faren Carlo Alberto i 1848, kledd i militrklr. Til hyre finner vi en kvinneskikkelse der det er mulig gjenkjenne allegorien om Republikken Venezia, med hertughornet, den klassiske dogens hodeplagg og skjoldet med lven, mens til venstre er Napoleons Frankrike foresltt, forestilt av kunstneren som en kvinne med langt lst hr omgitt av en sash med monogrammet "N" innrammet av en krans av laurbrblader: Napoleon var faktisk den som vekket nsket om uavhengighet p nytt mange steder i Italia. Til slutt, nederst kan du se to eldre mennesker kronet med laurbr, forskjellig identifisert enten med de to bermte poetene fra antikken Homer, fanget i ferd med holde staven, og Hesiod, begge inkarnasjoner av den antikke verden eller som personifikasjoner av Tiber-elven og Arno, som vannet som er avbildet ogs synes antyde.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 380753697 |
---|---|
Sist endret | 16.11.2024, 14:42 |