Veileder
Lier kommune
- Frist 03.12.2024
- Ansettelsesform Fast
Veileder
Hvem som helst av oss kan bli syke eller havne i større eller mindre kriser som påvirker våre muligheter til å klare oss selv. Som veileder på NAV- Lier har du mulighet til å være en trygg og kunnskapsrik støttespiller gjennom medmenneskers utfordrende vei mot arbeid eller aktivitet. Kanskje du er den robuste, empatiske og prosessorienterte personen med hjerte for sosialfaglig arbeid vi leter etter?
NAV-kontoret leverer daglig små mirakler til kommunens 28.000 innbyggere og virksomheter i privat og offentlig sektor. NAV Lier er en spennende arbeidsplass med engasjerte medarbeidere. NAV sitt hovedoppdrag er å bidra til at flest mulig er i arbeid. Vi samarbeider derfor tett med arbeidsgivere, helsepersonell og ulike underleverandører. Lier er en spennende kommune i vekst som er opptatt av tverrfaglig samarbeid om tjenesteleveranser når dette er til innbyggernes beste. Våre hovedoppdrag er å bidra til at flest mulig av innbyggerne i Lier kan være i arbeid, at arbeidsgivere i distriktet vårt får dekket sitt behov for arbeidskraft og at innbyggere som har behov for sosiale tjenester får dette. NAV-kontoret har ansvar for et bredt spekter av kommunale og statlige tjenester og virkemidler. Vi løser oppgavene våre i tett samarbeid med brukere, arbeidsgivere, ulike tjenesteleverandører og andre samarbeidspartnere.
En veileders hovedoppgave er å bidra til at personer som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet kommer i jobb, beholder jobben eller får mulighet til å delta i meningsfull aktivitet.
Vi har ledig en 100 % fast stilling som veileder, samt to ett års engasjement for brukere som mottar kommunale ytelser. Endringer må påregnes.
Arbeidsoppgaver
Vi ser etter deg som har et ønske om og evne til å samhandle med mennesker i tidvis krevende livssituasjoner. Vi trenger deg som er løsningsorientert, som har gode kommunikasjonsferdigheter og som klarer å håndtere allsidige og til dels komplekse oppgaver. Som medarbeider hos oss skal du veilede og motivere voksne som er i en vanskelig livssituasjon på grunn av sosiale utfordringer. Det kan være bolig, økonomi, helse og/eller arbeidsledighet. Du vil både møte mennesker med store helseutfordringer og mennesker med minimalt med penger til livets opphold.
Det er en psykososial belastning å jobbe på et NAV-kontor og noen ganger kan dette gjøre at du føler deg utrygg og usikker. Vi har gode rutiner for å ivareta våre ansatte.
Arbeidsoppgaver
- Helhetlig oppfølging og veiledning av voksne som trenger bistand for å komme tilbake i arbeid og aktivitet.
- Kartlegge, avklare og veilede i henhold til individuelle behov. Fange opp situasjonen til involverte barn.
- Henvise til hensiktsmessige tiltak som styrker den enkeltes mulighet for aktivitet og lønnet arbeid.
- Forvaltning av gjeldende lovverk.
- Avklare behov for økonomisk råd og veiledning.
- Ajourhold av egen portefølje, i NAV's fagsystemer.
- God kontakt og samarbeid med arbeidsgivere, behandlere og tiltaksarrangører.
- Samarbeid internt med kollegaer.
- Samarbeid med kommunen og kunnskap om deres tjenestetilbud.
Kvalifikasjoner
- Minimum 3 års høyere utdanning, fortrinnsvis bachelor- eller masterutdanning innen sosialfaglig retning, som sosionom/sosialt arbeid, vernepleie eller barnevern. Annen relevant utdanningsbakgrunn kan også være aktuelt. Det er en fordel med relevant videreutdanning/tilleggsutdanning. Relevant erfaring kan kompensere for tilleggsutdanning. Særskilt lang og relevant erfaring kan i særlige tilfeller kompensere for hele utdanningskravet.
- Kompetanse og erfaring med saksbehandling, veiledning og annet relevant relasjonsarbeid vil bli vektlagt.
- Har kunnskap om og interesse for sosialfaglig arbeid.
- Har kjennskap til kvalifiseringsprogrammet og dets virkemidler.
- Har kjennskap til lov om sosiale tjenester i NAV og lovens forskrifter.
- Kan identifisere deg med NAV's visjoner og mål.
- Har god forståelse for arbeids- og velferdspolitikken i en samfunnsmessig sammenheng.
- Du må ha spesielt gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter.
- Du må ha god kompetanse og forståelse for bruk av IKT som arbeidsverktøy, og generelt gode datakunnskaper og evne til raskt å sette deg inn i nye datasystemer.
- Du må ha førerkort klasse B.
Personlige egenskaper
- Gode sosiale ferdigheter og evner til å skape tillit.
- Er trygg i utfordrende situasjoner, er robust og uredd i møte med en krevende brukergruppe.
- Har interesse for og evne til å motivere og engasjere mennesker som er i en omstillingsfase.
- Har evne til å møte mennesker med respekt og likeverd, samtidig som du har evne til å avklare forventninger og sette grenser.
- Har evne til å ta ansvar, prioritere, jobbe selvstendig og samtidig kunne fungere godt i team.
- Er strukturert og resultatorientert og samtidig opptatt av kvalitet.
- Har høy arbeidskapasitet, trives i en hektisk hverdag.
- Evner å stå i endring og omstilling.
- Er innovativ, analytisk og handlingskraftig.
- Har kunnskap og interesse for arbeidsinkludering.
- Er lojal og evner og tenke på felleskapets beste.
Vi tilbyr
- spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde med stort politisk engasjement
- et utviklende miljø for å skape de beste tjenestene for innbyggerne i Lier kommune
- aktive og engasjerte kollegaer
- et godt og inkluderende arbeidsmiljø
- stillingene lønnes etter hovedtariffavtalens bestemmelser kapittel 4.
Andre opplysninger
I Lier kommune må alle som skal arbeide innen helse og omsorg eller med barn, unge og funksjonshemmede fremvise tilfredsstillende politiattest før tiltredelse. Denne fremvises ved tilbud om ansettelse og skal ikke legges ved søknaden.
I henhold til offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Gyldig arbeids- og oppholdstillatelse.
Om arbeidsgiveren
Sentralt beliggende på Østlandet, mellom Asker og Drammen, finner du grønne Lier med 28 000 innbyggere. Vi er en innovativ og fremoverlent kommune med mange spennende utviklingsprosjekter. Her er det stor tilflytting, gode oppvekstvilkår og flotte rekreasjonsområder. Lier kommune har 2000 medarbeidere som yter et vidt spekter av tjenester med høy kvalitet. Vi ønsker å rekruttere og beholde dyktige og motiverte medarbeidere med sikte på å utvikle gode velferdstjenester til innbyggerne over tid.
Følg oss på Facebook og se hvordan vi jobber!
- Nettverk: Facebook
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 3
- Sted: Dølasletta 3, 3408 Tranby
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
NAV, Veileder, Sosialfaglig, Lier
Annonseinformasjon
- FINN-kode 381078820
- Sist endret