Bildegalleri
(1/1)
Lila de Nobili (1916-2002) - Drawing
Til salgs5 240 kr
Beskrivelse
Lila de NOBILI (1916-2002)
Tegning
16 x 15 cm (det malte omrdet)
30 x 21 cm (hele arket)
Gouache og olje p papir.
ca. 1940-1960.
Samlingsstempel.
PROVENIENS: Samling av Pierre Spivakoff (1933-2012) Paris. Selges av arvingene.
BESKRIVELSE:
Lila de NOBILI (1916-2002)
Italiensk maler, moteillustratr og designerkostymer og operasett, Lila de Nobili satte et uutslettelig preg p teater- og operaverdenen takket vre samarbeidet med anerkjente regissrer som Luchino Visconti, Franco Zeffirelli og Giancarlo Menotti.
P 1940-tallet begynte Lila De Nobili som motedesigner, og jobbet sammen med sin onkel for Vogue og Herms. Hun ble bermt som scenograf og kostymedesigner, og deltok i verk som "Angel Pavement", "A Streetcar Named Desire", "Cyrano de Bergerac" og "Carmen" p Palais Garnier i 19581.
Hun skapte minneverdige kostymer p operaen, spesielt p La Scala i Milano med Luchino Visconti og Maria Callas, s vel som i England med Frederick Ashton og Tony Richardson. Lila De Nobili har ogs jobbet med personligheter som dith Piaf, Simone Signoret og Margot Fonteyn.
Lila De Nobili (3. september 1916 19. februar 2002) var en italiensk scenedesigner, kostymedesigner og moteillustratr. Hun ble kjent for sitt samarbeid med ledende scene- og operaregissrer som Luchino Visconti og Franco Zeffirelli, samt hennes tidlige arbeid med moteillustrasjon i det franske magasinet Vogue.
Lila De Nobili ble fdt i Castagnola (Lugano). Faren hennes var Marquis Prospero de Nobili fra en aristokratisk ligurisk og toskansk familie, og moren hennes, Dola Berta Verts, var fra en jdisk ungarsk familie. Onkelen hennes var maleren og Oscar-vinnende kostymedesigner Marcel Verts, som malte Lila som barn.
P 1930-tallet studerte hun med kunstneren Ferruccio Ferrazzi ved Kunstakademiet i Roma. En av hennes egne elever var kostymedesigneren og regissren, Christine Edzard, som hun hadde et livslangt vennskap og samarbeid med.
Hun bosatte seg i Paris i 1943, og dette ville vre hennes hjem for det meste av livet hennes p rue de Verneuil og p Quai Voltaire, hvor hun bodde til sin dd i 2002, 85 r gammel. Franco Zeffirelli sa: "Hun var den strste scene- og kostymedesigner fra det 20. rhundre, lreren for oss alle. Hver gang jeg designer en opera, tenker jeg p henne. Portrettet hennes av David Hockney i oljepastell i 1973 er noen ganger feiltitlet som 'Lila Nobilis'.
I Paris fra 1943 begynte De Nobili lage illustrasjoner av haute couture-kolleksjonene for forskjellige magasiner, spesielt franske Vogue. Hun laget ogs illustrasjoner for Herms og skapte annonser for dufter av Lucien Lelong og hun laget reklametegninger for Elsa Schiaparelli, Lanvin, Pierre Balmain og Marcel Rochas.
Opera- og ballettdesign i Frankrike og Italia:
Hun laget kostymer for Rouleaus verk, inkludert Angel Pavement (1947), Le voleur d'enfants (1948), A Streetcar Named Desire (1949), La Petite Lili (1951), Anna Karenine (1951), Gigi (1951), Cyrano de Bergerac (1953), The Country Girl (1954), The Crucible (1954), La Plume de Ma Tante (1958), L'Arlsienne (1958), Carmen (1959) og The Aspern Papers (1961).
Til den franske premieren p A Streetcar Named Desire, tilpasset av Jean Cocteau og med Arletty i hovedrollen som Blanche DuBois, designet Lila de Nobili et hett og sleipt New Orleans.
Hun fortsatte jobbe med komponister og regissrer som Giancarlo Menotti og Luchino Visconti p balletter, operaer og skuespill. Sammen med Visconti p operahuset La Scala i Milano, designet hun kulisser og kostymer for hans definitive La Traviata (1955), inkludert Maria Callas' kostyme for Violetta som fortsatt sies pvirke kostymedesignere i dag.
De Nobilis opera-, ballett- og filmdesign p slutten av 1950-tallet og begynnelsen av 60-tallet inkluderer Jean Babiles Sable (1956), Franco Zeffirellis Mignon (1957) og Orphe (1958). Hun designet sett og kostymer for Raymond Rousseaus Ruy Blas (1960), Menottis La Bohme (1960), Zeffirellis Falstaff (1961), Aida (1962) og Rigoletto (1963) og Jean Babilees Le Roi des Gourmets (1964).
Teater-, opera- og ballettdesign i Storbritannia
P slutten av 1950-tallet begynte hun jobbe i Stratford upon Avon i Storbritannia sammen med Peter Hall. Hun ble introdusert for Hall av hans davrende kone, Leslie Caron. De Nobili designet syv Shakespeare-komedier og sene skuespill for Hall ved Royal Shakespeare Company i Stratford-upon-Avon og Aldwych Theatre, London, p slutten av 1950-tallet og 1960-tallet. De inkluderte Cymbeline med Peggy Ashcroft (1957) Twelfth Night (1958) med Geraldine McEwan og Dorothy Tutin, og A Midsummer Night's Dream (1958) med Charles Laughton, Vanessa Redgrave og Diana Rigg. I oktober 1965 designet De Nobili kulisser og kostymer for en nasjonalteaterproduksjon (den gang fortsatt p The Old Vic) av William Congreves Love for Love, regissert av Peter Wood og med hovedrollen i Laurence Olivier og Geraldine McEwan. Hun designet mange balletter og operaer ved The Royal Opera House at Covent Garden, inkludert The Sleeping Beauty (1968) i samarbeid med Rostislav Doboujinsky, og skapte kulisser og kostymer til Frederick Ashtons Ondine (1958).
De Nobili designet kostymene, i samarbeid med Rostislav Doboujinsky, for Raymond Rousseaus film Les Sorcires de Salem (1957) (fra The Crucible av Arthur Miller) med manus av Jean-Paul Sartre og med Simone Signoret i hovedrollen, og for Michel Boisronds Amours Clbres ( eller Famous Love Affairs, 1961) ogs med Simone Signoret, Brigitte Bardot og Alain Delon, som designer kostymene sammen med Monique Dunan og Georges Wakhevitch). Hun var ogs farge- og periodekonsulent p The Charge of the Light Brigade (1968) regissert av Tony Richardson.
Herkomst, samling av Pierre Spivakoff:
Etter ha studert ved Cours Simon, opprettet Pierre Spivakoff i Paris det aller frste kaf-teateret "Le Royal" som ligger
boulevard Raspail hvor han setter opp skuespill av Feydeau, Ionesco, Dumas, Rachilde, Molire og Corneille.
I 1973 regisserte han Dlirante Sarah, et skuespill rundt Sarah Bernhardt hvor han spiller hovedrollen. Showet vil representere Frankrike p en rekke europeiske festivaler (Roma, Beograd, Berlin, etc.) og vil fortsette p komedien p Champs-Elyses gjennom hele 1974.
Bebodd av den guddommelige Sarah, Han er forfatteren av boken "Sarah Bernhardt sett av Nadars", Herscher-utgaver, 1997. Videre setter han opp "L'Homme aux camlias" p Thtre La Bruyre eller "Monsieur Vnus" p Theater Mathurins.
Han var ogs regissr og dramalrer og regisserte et stort antall skuespillere fr han pnet en teaterklasse p American Center, et eventyr som vil vare i mer enn 10 r.
Endelig har hans trenerkurs for advokater og politiske personer hatt en varig innvirkning p veltalenhet ved
Fransk blant tenorene i baren eller forsamlingens tribune.
Tegning
16 x 15 cm (det malte omrdet)
30 x 21 cm (hele arket)
Gouache og olje p papir.
ca. 1940-1960.
Samlingsstempel.
PROVENIENS: Samling av Pierre Spivakoff (1933-2012) Paris. Selges av arvingene.
BESKRIVELSE:
Lila de NOBILI (1916-2002)
Italiensk maler, moteillustratr og designerkostymer og operasett, Lila de Nobili satte et uutslettelig preg p teater- og operaverdenen takket vre samarbeidet med anerkjente regissrer som Luchino Visconti, Franco Zeffirelli og Giancarlo Menotti.
P 1940-tallet begynte Lila De Nobili som motedesigner, og jobbet sammen med sin onkel for Vogue og Herms. Hun ble bermt som scenograf og kostymedesigner, og deltok i verk som "Angel Pavement", "A Streetcar Named Desire", "Cyrano de Bergerac" og "Carmen" p Palais Garnier i 19581.
Hun skapte minneverdige kostymer p operaen, spesielt p La Scala i Milano med Luchino Visconti og Maria Callas, s vel som i England med Frederick Ashton og Tony Richardson. Lila De Nobili har ogs jobbet med personligheter som dith Piaf, Simone Signoret og Margot Fonteyn.
Lila De Nobili (3. september 1916 19. februar 2002) var en italiensk scenedesigner, kostymedesigner og moteillustratr. Hun ble kjent for sitt samarbeid med ledende scene- og operaregissrer som Luchino Visconti og Franco Zeffirelli, samt hennes tidlige arbeid med moteillustrasjon i det franske magasinet Vogue.
Lila De Nobili ble fdt i Castagnola (Lugano). Faren hennes var Marquis Prospero de Nobili fra en aristokratisk ligurisk og toskansk familie, og moren hennes, Dola Berta Verts, var fra en jdisk ungarsk familie. Onkelen hennes var maleren og Oscar-vinnende kostymedesigner Marcel Verts, som malte Lila som barn.
P 1930-tallet studerte hun med kunstneren Ferruccio Ferrazzi ved Kunstakademiet i Roma. En av hennes egne elever var kostymedesigneren og regissren, Christine Edzard, som hun hadde et livslangt vennskap og samarbeid med.
Hun bosatte seg i Paris i 1943, og dette ville vre hennes hjem for det meste av livet hennes p rue de Verneuil og p Quai Voltaire, hvor hun bodde til sin dd i 2002, 85 r gammel. Franco Zeffirelli sa: "Hun var den strste scene- og kostymedesigner fra det 20. rhundre, lreren for oss alle. Hver gang jeg designer en opera, tenker jeg p henne. Portrettet hennes av David Hockney i oljepastell i 1973 er noen ganger feiltitlet som 'Lila Nobilis'.
I Paris fra 1943 begynte De Nobili lage illustrasjoner av haute couture-kolleksjonene for forskjellige magasiner, spesielt franske Vogue. Hun laget ogs illustrasjoner for Herms og skapte annonser for dufter av Lucien Lelong og hun laget reklametegninger for Elsa Schiaparelli, Lanvin, Pierre Balmain og Marcel Rochas.
Opera- og ballettdesign i Frankrike og Italia:
Hun laget kostymer for Rouleaus verk, inkludert Angel Pavement (1947), Le voleur d'enfants (1948), A Streetcar Named Desire (1949), La Petite Lili (1951), Anna Karenine (1951), Gigi (1951), Cyrano de Bergerac (1953), The Country Girl (1954), The Crucible (1954), La Plume de Ma Tante (1958), L'Arlsienne (1958), Carmen (1959) og The Aspern Papers (1961).
Til den franske premieren p A Streetcar Named Desire, tilpasset av Jean Cocteau og med Arletty i hovedrollen som Blanche DuBois, designet Lila de Nobili et hett og sleipt New Orleans.
Hun fortsatte jobbe med komponister og regissrer som Giancarlo Menotti og Luchino Visconti p balletter, operaer og skuespill. Sammen med Visconti p operahuset La Scala i Milano, designet hun kulisser og kostymer for hans definitive La Traviata (1955), inkludert Maria Callas' kostyme for Violetta som fortsatt sies pvirke kostymedesignere i dag.
De Nobilis opera-, ballett- og filmdesign p slutten av 1950-tallet og begynnelsen av 60-tallet inkluderer Jean Babiles Sable (1956), Franco Zeffirellis Mignon (1957) og Orphe (1958). Hun designet sett og kostymer for Raymond Rousseaus Ruy Blas (1960), Menottis La Bohme (1960), Zeffirellis Falstaff (1961), Aida (1962) og Rigoletto (1963) og Jean Babilees Le Roi des Gourmets (1964).
Teater-, opera- og ballettdesign i Storbritannia
P slutten av 1950-tallet begynte hun jobbe i Stratford upon Avon i Storbritannia sammen med Peter Hall. Hun ble introdusert for Hall av hans davrende kone, Leslie Caron. De Nobili designet syv Shakespeare-komedier og sene skuespill for Hall ved Royal Shakespeare Company i Stratford-upon-Avon og Aldwych Theatre, London, p slutten av 1950-tallet og 1960-tallet. De inkluderte Cymbeline med Peggy Ashcroft (1957) Twelfth Night (1958) med Geraldine McEwan og Dorothy Tutin, og A Midsummer Night's Dream (1958) med Charles Laughton, Vanessa Redgrave og Diana Rigg. I oktober 1965 designet De Nobili kulisser og kostymer for en nasjonalteaterproduksjon (den gang fortsatt p The Old Vic) av William Congreves Love for Love, regissert av Peter Wood og med hovedrollen i Laurence Olivier og Geraldine McEwan. Hun designet mange balletter og operaer ved The Royal Opera House at Covent Garden, inkludert The Sleeping Beauty (1968) i samarbeid med Rostislav Doboujinsky, og skapte kulisser og kostymer til Frederick Ashtons Ondine (1958).
De Nobili designet kostymene, i samarbeid med Rostislav Doboujinsky, for Raymond Rousseaus film Les Sorcires de Salem (1957) (fra The Crucible av Arthur Miller) med manus av Jean-Paul Sartre og med Simone Signoret i hovedrollen, og for Michel Boisronds Amours Clbres ( eller Famous Love Affairs, 1961) ogs med Simone Signoret, Brigitte Bardot og Alain Delon, som designer kostymene sammen med Monique Dunan og Georges Wakhevitch). Hun var ogs farge- og periodekonsulent p The Charge of the Light Brigade (1968) regissert av Tony Richardson.
Herkomst, samling av Pierre Spivakoff:
Etter ha studert ved Cours Simon, opprettet Pierre Spivakoff i Paris det aller frste kaf-teateret "Le Royal" som ligger
boulevard Raspail hvor han setter opp skuespill av Feydeau, Ionesco, Dumas, Rachilde, Molire og Corneille.
I 1973 regisserte han Dlirante Sarah, et skuespill rundt Sarah Bernhardt hvor han spiller hovedrollen. Showet vil representere Frankrike p en rekke europeiske festivaler (Roma, Beograd, Berlin, etc.) og vil fortsette p komedien p Champs-Elyses gjennom hele 1974.
Bebodd av den guddommelige Sarah, Han er forfatteren av boken "Sarah Bernhardt sett av Nadars", Herscher-utgaver, 1997. Videre setter han opp "L'Homme aux camlias" p Thtre La Bruyre eller "Monsieur Vnus" p Theater Mathurins.
Han var ogs regissr og dramalrer og regisserte et stort antall skuespillere fr han pnet en teaterklasse p American Center, et eventyr som vil vare i mer enn 10 r.
Endelig har hans trenerkurs for advokater og politiske personer hatt en varig innvirkning p veltalenhet ved
Fransk blant tenorene i baren eller forsamlingens tribune.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 381410317 |
---|---|
Sist endret | 20.11.2024, 13:30 |