Bildegalleri
SOLGT *** PUSHWAGNER originalt verk
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen blir sendt til deg, og du har 24 timer på deg til å inspisere den før pengene overføres til selger.
Beskrivelse av varen
Pushwagner * originalt kunstverk * blandingsteknikk * usignert * medium: papir *
mål: 40 x 37 cm * mål med ramme: 68 x 58 cm
Verket er undersøkt av Blomquist kunstforretning og takseres til mellom 18 og 20 K
Originalverket og ramme er i god stand.
Kan hentes/besiktiges på Vinterbro * kan sendes med Fiksferdig eller med norgespakke
Selger: Ove Martin Stensdal * Kaksrudgata 22 - 1407 Vinterbro * tlf.: 93208000
Biografi
Med et saftig spark til etablert hverdagsliv og vedtatte normer har PUSHWAGNER blitt et kjent navn i Norge. Den naivistiske streken og de fargesterke flatene gir form til hans pek mot den ensformige tilværelsen han selv har brukt store deler av livet til å flykte fra. Med et kunstverk av Pushwagner på veggen stiller du deg kritisk til din egen livsstil, med et lekent byks inn i samtids kritisk tenkning.
Terje Brofos ble født 2. mai 1940, død 24. april 2018. Han vokste opp på Berg i Oslo. Som bakteppe til hans kunstkarriere er reklamelinja på Statens håndverks- og kunstindustriskole hvor han gikk i tre år fra han var atten. Senere, fra 1963 til 1966, gikk han på Statens kunstakademi.
Pushwagner har uttalt at forfatteren Axel Jensen var hans store idol, og de møttes ved urinalet på Kunstnernes Hus i 1968. Med en felles intensjon om å bryte ned det originale romanformatet smeltet de sammen til et tohodet produksjonsteam som skapte flere manuskripter til illustrerte noveller i en kort fase på fire måneder. I løpet av denne perioden utviklet Pushwagner den kalligrafiske og enkle streken som i dag karakteriserer hans kunstnerskap, skapt av deres intuitive arbeidsmåte hvor tegningene ble produsert kjapt. Brofos og Jensen jobbet sammen i et kunstnerkollektiv, men da arbeidsroen ble brutt av flere kunstnere i 1970, brøt Brofos med Jensen. Han pakket med seg det påbegynte manuset til Soft City og flyttet til London.
Hariton Pushwagner tok kunstnernavnet sitt i 1971. "Hari" står for Hare Krishna, "-ton" gir navnet tyngde. "Pushwagner" refererer til supermarkedenes trillevogner – et spark til konsumsamfunnet. I løpet av 1972 tegnet Hariton Pushwagner 23 000 små menneskefigurer inn i en stilisert hodeform. Han omtaler seg selv som psykotisk på den tiden, og kaller bildet et selvportrett. I London bodde Pushwagner på gata i lengre perioder. Han slet med psyken og gikk med selvmordstanker da han fant lykken og giftet seg med sin første kone. Etter dette møtet produserte han ferdig Soft City, i 1975. Også skissene til Apokalypse-frisen som han jobbet med på 80-tallet og ferdigstilte på midten av 90-tallet, ble til her.
Den første utstillingen Pushwagner hadde i Norge var på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden sommeren 1980. Her stilte han ut silketrykkserien En dag i familien Manns liv. I denne serien er tematikken og estetikken fra Soft City videreført i en rosa, grå og sort variant, laget sammen med Axel Jensen i båten hans utenfor Stockholm. Teknikken Pushwagner brukte i denne perioden, silketrykk, er den samme som pop art-fenomenet Andy Warhol benyttet i sin produksjon i New York på 1960-tallet.
Et annet hovedverk av Hariton Pushwagner er frisen Apokalypse. Apokalypse består av flere elementer som bindes sammen av en felles historie. En fellesnevner i Pushwagners hovedverk er monumentale historier med episke trekk. Han trekker de store spørsmålene om vår eksistens inn i nåtiden med sin satiriske snert. På Høstutstillingen i 2008 fikk han offentlig anerkjennelse for den siste frisen sin gjennom Høstutstillingsprisen.
De siste årene har vært gode for Pushwagner. I 2008 opplevde han et gjennombrudd i sin over 40 år lange karriere, både i Norge og internasjonalt. Han deltok på den femte Berlinbiennalen og den sekstende biennalen i Sydney, begge viktige arenaer for samtidskunst. Første gang Soft City så offentlighetens lys, var på den femte Berlinbiennalen. Før den kom dit, hadde den vært sporløst forsvunnet i 20 år. På biennalen høstet den gode kritikker både i nasjonale og internasjonale medier. Han fikk Oslo bys kulturpris, og sommeren 2009 preget hans verker Oslo S og Trondheim sentralbanestasjon. I 2011 kom filmen Pushwagner, regissert av Even Benestad og August B. Hanssen. I 2012 hadde Pushwagner sin første store separatutstilling utenfor Norge, i Milton Keynes Gallery, en times kjøretur fra London. Utstillingen gikk deretter videre til Haugar Vestfold Kunstmuseum og Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam. I denne sammenhengen kåret avisen The Guardian Pushwagner til Artist of the week i begynnelsen av august 2012. Historien om Hariton Pushwagner handler om kunstneren som mistet grepet og ble en ruset uteligger som ingen trodde skulle klare å stable seg på beina igjen. Hans liv er en legendarisk historie med kunsten som drivkraft og livbøye.
Serigrafiserien: En dag i familien Manns liv
En dag i familien Manns liv skapte Pushwagner på 1980-tallet da han trodde Soft City-tegningene var borte. Serien er en fortsettelse av historien og verdenen vi kjenner fra Soft City og består av 33 bilder der vi følger, ja, en dag i familien Manns liv. På Haugar vises silketrykkene som ble trykket av Gunnar Fredriksen i 1979, og som blant annet ble stilt ut på Henie Onstad Kunstsenter og Kunstnernes Hus. Gjennom silketrykkprosessen tok Pushwagner steget inn i en mekanisk reproduksjonsform som minner om Andy Warhols fabrikkerte malerier.*
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 7.12.2024, 18:30 ・ FINN-kode: 381437139