Bildegalleri
(1/1)
Pier Francesco Cittadini (1616-1681), Attributed to - Christ the gardener - Noli
Til salgs69 538 kr
Beskrivelse
NO RP - Stor italiensk gammel mester fra 1600-tallet - Noli me tangere - Kristus i hagen med Maria Magdalena
Den italienske kunsthistorikeren Federico Zeri har bevart et maleri i sine arkiver som vi mener er anhenget til vrt arbeid, eller en del av samme serie. Den har nesten nyaktig samme dimensjoner (103*81 cm), viser Kristus og den samaritanske kvinnen ved brnnen omgitt av en blomsterkrans, og komposisjonens retning speiler vr. Det er registrert i databasen til Fondazione Federico Zeri as av Pier Francesco Cittadini under nummeret 85604.
Pier Francesco Cittadini var en fremtredende italiensk barokkmaler som ble fdt i 1616 i Bologna, Cittadinis kunstneriske reise frte ham til Venezia og senere til Roma, hvor han finpusset sine ferdigheter og utviklet sin unike stil.
Cittadinis verk var preget av deres livlige farger, dramatiske lyssetting og dynamiske komposisjoner. Han skildret ofte religise og mytologiske emner med en flelsesmessig intensitet som fengslet seerne. Maleriene hans viste frem en mestring av chiaroscuro, bruken av sterke kontraster mellom lys og mrke, for skape dybde og drama i scenene hans. I lpet av sin tid i Venezia ble Cittadini pvirket av byens rike kunstneriske tradisjon, spesielt verkene til venetianske mestere som Titian og Tintoretto. Denne innflytelsen er tydelig i hans bruk av farger og komposisjon, som utstrler en flelse av storhet og teatralitet. Cittadinis rykte som maler blomstret, og verkene hans fikk anerkjennelse bde i Italia og utenfor. Hans oppdrag inkluderte religise altertavler, mytologiske scener og portretter, alt utfrt med dyktighet og kreativitet. Til tross for utfordringer som konkurranse fra andre kunstnere og den skiftende smaken til lnetakerne, forble Cittadini en respektert skikkelse i kunstverdenen. I dag er Cittadinis malerier plassert i museer og private samlinger rundt om i verden, og tjener som et bevis p hans varige talent og bidrag til barokkkunst. Arven hans fortsetter inspirere kunstnere og kunstentusiaster, og minner oss om kreativitetens kraft til overskride tid og sted.
I den kristne tradisjonen finnes historien om Jesus som mter Maria Magdalena i hagen etter hans oppstandelse i Johannesevangeliet, nrmere bestemt i Johannes 20:11-18. I dette avsnittet gr Maria Magdalena til Jesu grav tidlig om morgenen og finner den tom. Forvirret og grtende mter hun noen hun i utgangspunktet tar feil av gartneren. Nr hun innser at det er Jesus, strekker hun seg ut til ham, men han sier til henne at hun ikke skal holde seg til ham siden han enn ikke har steget opp til Faderen. Han ber henne g og fortelle disiplene om hans oppstandelse, noe som gjr henne til den frste personen som vitner og kunngjr den oppstandne Kristus.
Dette mtet er viktig i kristen teologi, da det markerer begynnelsen p disiplenes erkjennelse av at Jesus virkelig hadde sttt opp fra de dde, og oppfylte sitt lfte om oppstandelse. Det fremhever ogs rollen til Maria Magdalena som en trofast disippel og vitne til denne sentrale begivenheten. Historien symboliserer hp, fornyelse og livets triumf over dden. For troende er det en pminnelse om at selv i de mrkeste yeblikkene av fortvilelse, er det mulighet for ny begynnelse og guddommelig inngripen. Maria Magdalenas mte med den oppstandne Kristus illustrerer troens transformerende kraft og den personlige forbindelsen enkeltpersoner kan ha med det guddommelige. Den oppmuntrer folk til oppske og gjenkjenne Guds nrvr i sine egne liv, selv p uventede steder og midt i dype utfordringer.
En ytterligere interessant detalj som vi nsker fremheve er skildringen av Anemone Coronaria Pseudoplena, ogs kjent som Anemone Coccinea Coronaria, i kransen. Dette er en sjelden og n utddd blomst som hovedsakelig ble dyrket p 1600-tallet, vi har ringt rundt den i gult p det siste bildet av denne oppfringen.
Dimensjoner:
Oljen p lerretet mler ca. 81 x 102,7 cm og med sin ramme (tilbudt som gave til kjper) mler den ca. 111 x 132 cm. Rammen er en fantastisk gammel Louis XIV-ramme med delikat skulpturerte blomsterdekorasjoner som danner et gjennomtenkt ekko av blomstene i kransen.
Herkomst:
Privat samling Frankrike
Noen bemerkelsesverdige institusjoner der verkene hans er plassert inkluderer:
1. Eremitasjemuseet i St. Petersburg, Russland
2. Pinacoteca di Brera i Milano, Italia
3. Louvre-museet i Paris, Frankrike
4. Nasjonalgalleriet i Canada
#Tableaujune24
#italiensk samling24
Den italienske kunsthistorikeren Federico Zeri har bevart et maleri i sine arkiver som vi mener er anhenget til vrt arbeid, eller en del av samme serie. Den har nesten nyaktig samme dimensjoner (103*81 cm), viser Kristus og den samaritanske kvinnen ved brnnen omgitt av en blomsterkrans, og komposisjonens retning speiler vr. Det er registrert i databasen til Fondazione Federico Zeri as av Pier Francesco Cittadini under nummeret 85604.
Pier Francesco Cittadini var en fremtredende italiensk barokkmaler som ble fdt i 1616 i Bologna, Cittadinis kunstneriske reise frte ham til Venezia og senere til Roma, hvor han finpusset sine ferdigheter og utviklet sin unike stil.
Cittadinis verk var preget av deres livlige farger, dramatiske lyssetting og dynamiske komposisjoner. Han skildret ofte religise og mytologiske emner med en flelsesmessig intensitet som fengslet seerne. Maleriene hans viste frem en mestring av chiaroscuro, bruken av sterke kontraster mellom lys og mrke, for skape dybde og drama i scenene hans. I lpet av sin tid i Venezia ble Cittadini pvirket av byens rike kunstneriske tradisjon, spesielt verkene til venetianske mestere som Titian og Tintoretto. Denne innflytelsen er tydelig i hans bruk av farger og komposisjon, som utstrler en flelse av storhet og teatralitet. Cittadinis rykte som maler blomstret, og verkene hans fikk anerkjennelse bde i Italia og utenfor. Hans oppdrag inkluderte religise altertavler, mytologiske scener og portretter, alt utfrt med dyktighet og kreativitet. Til tross for utfordringer som konkurranse fra andre kunstnere og den skiftende smaken til lnetakerne, forble Cittadini en respektert skikkelse i kunstverdenen. I dag er Cittadinis malerier plassert i museer og private samlinger rundt om i verden, og tjener som et bevis p hans varige talent og bidrag til barokkkunst. Arven hans fortsetter inspirere kunstnere og kunstentusiaster, og minner oss om kreativitetens kraft til overskride tid og sted.
I den kristne tradisjonen finnes historien om Jesus som mter Maria Magdalena i hagen etter hans oppstandelse i Johannesevangeliet, nrmere bestemt i Johannes 20:11-18. I dette avsnittet gr Maria Magdalena til Jesu grav tidlig om morgenen og finner den tom. Forvirret og grtende mter hun noen hun i utgangspunktet tar feil av gartneren. Nr hun innser at det er Jesus, strekker hun seg ut til ham, men han sier til henne at hun ikke skal holde seg til ham siden han enn ikke har steget opp til Faderen. Han ber henne g og fortelle disiplene om hans oppstandelse, noe som gjr henne til den frste personen som vitner og kunngjr den oppstandne Kristus.
Dette mtet er viktig i kristen teologi, da det markerer begynnelsen p disiplenes erkjennelse av at Jesus virkelig hadde sttt opp fra de dde, og oppfylte sitt lfte om oppstandelse. Det fremhever ogs rollen til Maria Magdalena som en trofast disippel og vitne til denne sentrale begivenheten. Historien symboliserer hp, fornyelse og livets triumf over dden. For troende er det en pminnelse om at selv i de mrkeste yeblikkene av fortvilelse, er det mulighet for ny begynnelse og guddommelig inngripen. Maria Magdalenas mte med den oppstandne Kristus illustrerer troens transformerende kraft og den personlige forbindelsen enkeltpersoner kan ha med det guddommelige. Den oppmuntrer folk til oppske og gjenkjenne Guds nrvr i sine egne liv, selv p uventede steder og midt i dype utfordringer.
En ytterligere interessant detalj som vi nsker fremheve er skildringen av Anemone Coronaria Pseudoplena, ogs kjent som Anemone Coccinea Coronaria, i kransen. Dette er en sjelden og n utddd blomst som hovedsakelig ble dyrket p 1600-tallet, vi har ringt rundt den i gult p det siste bildet av denne oppfringen.
Dimensjoner:
Oljen p lerretet mler ca. 81 x 102,7 cm og med sin ramme (tilbudt som gave til kjper) mler den ca. 111 x 132 cm. Rammen er en fantastisk gammel Louis XIV-ramme med delikat skulpturerte blomsterdekorasjoner som danner et gjennomtenkt ekko av blomstene i kransen.
Herkomst:
Privat samling Frankrike
Noen bemerkelsesverdige institusjoner der verkene hans er plassert inkluderer:
1. Eremitasjemuseet i St. Petersburg, Russland
2. Pinacoteca di Brera i Milano, Italia
3. Louvre-museet i Paris, Frankrike
4. Nasjonalgalleriet i Canada
#Tableaujune24
#italiensk samling24
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382191225 |
---|---|
Sist endret | 25.11.2024, 11:55 |