Bildegalleri
(1/1)
Guido Reni (1575–1642) e aiuti, Attributed to - Maria Maddalena
Til salgs231 794 kr
Beskrivelse
Tilskrevet GUIDO RENI & Aiuti
(Bologna, 1575 1642)
Maria Magdalena
Olje p lerret, cm. 69 x 58,5
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Tidligere auksjonert p Christies, 6. oktober 1961, lot 46 som et verk av Guido Reni. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi takker prof. Emilio Negro for bekrefte attribusjonshypotesen til Guido Reni & Aiuti (Bologna, 1575 1642) p grunnlag av fotografier.
Det raffinerte maleriet som tilbys her skildrer et ikonografisk emne som har vrt spesielt utbredt siden motreformasjonstiden som en refleksjon av Kirkens intensjon om stimulere hengivenhet til bekjennelsesakramentet. Som vanligvis skjer i denne typen representasjoner, har St. Maria Magdalena langt blondt hr lst og flytende og er ganske enkelt dekket av en lett klut og hatter, der hun holder begge hendene til brystet, inne i det nytrale rommet hvor helgenen er andektig. vendte ynene mot himmelen, hodet omgitt av en nimbus av gyllent lys.
Fra synspunktet til stilkarakteristikkene i nrvr av et verk av stemningsfull skjnnhet utfrt av en stor mester aktiv i Bologna i frste halvdel av det syttende rhundre, i stand til skape en elegant lys skildring av Carracci-avledningen, som tenderer mot en ekstremt virkelighetssyn idealisert: en kunstner, kort sagt, tilbyelig til en gammel klassisk nde som inneholdt den kristne nden i seg selv. Lerretet gjengir ogs en svrt replikert komposisjon, hver gang med kromatiske og kompositoriske variasjoner, men ikke alltid av sammenlignbar kvalitet med eksemplet som er analysert her som stammer fra en original utfrt av Guido Reni (Bologna, 1575 - 1642). Blant de vakreste kjente utkastene til det aktuelle emnet m vi huske i det minste det som ble gjort kjent av avdde Stephen Pepper i monografien om den bolognesiske maleren (Guido Reni. L'operacomplete, Novara, 1988, s. 268-269, Kat. n. 115, pl 106), som publiserte den som en autograf av Reni henrettet i 1628-29 (olje p kobber 66 x 57 cm, Versailles, Muse National des Chateau de Varsailles et de Trianon, innskudd (Louvre, Inv. 529), i analogi med andre eksemplarer.
Maleriet det gjelder - kommer allerede fra Christies-auksjonen (6. oktober 1961, parti 46) som et verk av "Guido Reni", og bekreftet deretter hypotesen om attribusjon til Guido Reni i samarbeid med verkstedet til den bolognesiske historikeren Emilio Negro - er svrt lik den nevnte Varsailles, ikke bare komposisjonsmessig, men avslrer ogs en lignende pastiness av den kromatiske tykkelsen, samt en helt lik myk blanding som har en tendens til forsterke klassisismen av innholdet, og derfor indikerer at vi str overfor en viktig Renian utvinning, utfrt i samarbeid med hans flittige verksted.
Et maleri med en sterk flelsesmessig innvirkning som m plasseres kronologisk i perioden med full kunstnerisk modenhet til den store Bolognese-mesteren, p slutten av tjuetallet, etter det korte oppholdet i Roma, da Reni spesialiserte seg p lage disse sm maleriene for privat tilbedelse , hvor hovedpersonene ble fordypet i et tomt og forseldet milj, for f tilskueren til konsentrere seg helt om det andaktuelle aspektet ved verket.
Guido Reni var Carraccis strste elev og en av de strste kunstnerne som italiensk kunst fra det syttende rhundre kan skilte med. Klassisismens spesielle karakter som kommer frem fra vr angrende Magdalena er en integrert del av forskningen til den bolognesiske mesteren som allerede etter Annibale Carraccis avreise til den pavelige hovedstaden pent og polemisk hadde motsatt seg Ludovicos sentimentale og dramatiske tale, som bare ble vrende p roret til det bolognesiske kunstneriske panoramaet. Koblingen til et grunnleggende verk for den kunstneriske kulturen i Bologna som Ecstasy of St. Cecilia [fig. 36] av Raffaello da Urbino (Bologna, Pinacoteca Nazionale), hvorav mange renianske helgener husker det ekstatiske blikket som ogs er tilstede i maleriet vrt, nrmer seg deretter de emilianske manrist-kadensene til Correggio og Parmigianino og de elegante og raffinerte ekkoene av kulturen av Denis Calvaert , den flamske maleren som var Guidos lrer, s vel som mange andre kunstnere som var aktive mellom det sekstende og syttende rhundre (for eksempel Francesco Albani): i denne forbindelse vil det vre tilstrekkelig merke p lerretet vrt bruk av spesielle farger med metalliske farger som definitivt husker lren til Renis nordiske lrer.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi noterer oss - i Woods lys - noen spredte restaureringer og noen opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Det er ingen bevaringsproblemer fremhevet. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 69 x 58,5. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
PROVENIENS: Tidligere p Christies auksjon, 6. oktober 1961, parti 46 som et verk av "Guido Reni"; Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
(Bologna, 1575 1642)
Maria Magdalena
Olje p lerret, cm. 69 x 58,5
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Tidligere auksjonert p Christies, 6. oktober 1961, lot 46 som et verk av Guido Reni. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi takker prof. Emilio Negro for bekrefte attribusjonshypotesen til Guido Reni & Aiuti (Bologna, 1575 1642) p grunnlag av fotografier.
Det raffinerte maleriet som tilbys her skildrer et ikonografisk emne som har vrt spesielt utbredt siden motreformasjonstiden som en refleksjon av Kirkens intensjon om stimulere hengivenhet til bekjennelsesakramentet. Som vanligvis skjer i denne typen representasjoner, har St. Maria Magdalena langt blondt hr lst og flytende og er ganske enkelt dekket av en lett klut og hatter, der hun holder begge hendene til brystet, inne i det nytrale rommet hvor helgenen er andektig. vendte ynene mot himmelen, hodet omgitt av en nimbus av gyllent lys.
Fra synspunktet til stilkarakteristikkene i nrvr av et verk av stemningsfull skjnnhet utfrt av en stor mester aktiv i Bologna i frste halvdel av det syttende rhundre, i stand til skape en elegant lys skildring av Carracci-avledningen, som tenderer mot en ekstremt virkelighetssyn idealisert: en kunstner, kort sagt, tilbyelig til en gammel klassisk nde som inneholdt den kristne nden i seg selv. Lerretet gjengir ogs en svrt replikert komposisjon, hver gang med kromatiske og kompositoriske variasjoner, men ikke alltid av sammenlignbar kvalitet med eksemplet som er analysert her som stammer fra en original utfrt av Guido Reni (Bologna, 1575 - 1642). Blant de vakreste kjente utkastene til det aktuelle emnet m vi huske i det minste det som ble gjort kjent av avdde Stephen Pepper i monografien om den bolognesiske maleren (Guido Reni. L'operacomplete, Novara, 1988, s. 268-269, Kat. n. 115, pl 106), som publiserte den som en autograf av Reni henrettet i 1628-29 (olje p kobber 66 x 57 cm, Versailles, Muse National des Chateau de Varsailles et de Trianon, innskudd (Louvre, Inv. 529), i analogi med andre eksemplarer.
Maleriet det gjelder - kommer allerede fra Christies-auksjonen (6. oktober 1961, parti 46) som et verk av "Guido Reni", og bekreftet deretter hypotesen om attribusjon til Guido Reni i samarbeid med verkstedet til den bolognesiske historikeren Emilio Negro - er svrt lik den nevnte Varsailles, ikke bare komposisjonsmessig, men avslrer ogs en lignende pastiness av den kromatiske tykkelsen, samt en helt lik myk blanding som har en tendens til forsterke klassisismen av innholdet, og derfor indikerer at vi str overfor en viktig Renian utvinning, utfrt i samarbeid med hans flittige verksted.
Et maleri med en sterk flelsesmessig innvirkning som m plasseres kronologisk i perioden med full kunstnerisk modenhet til den store Bolognese-mesteren, p slutten av tjuetallet, etter det korte oppholdet i Roma, da Reni spesialiserte seg p lage disse sm maleriene for privat tilbedelse , hvor hovedpersonene ble fordypet i et tomt og forseldet milj, for f tilskueren til konsentrere seg helt om det andaktuelle aspektet ved verket.
Guido Reni var Carraccis strste elev og en av de strste kunstnerne som italiensk kunst fra det syttende rhundre kan skilte med. Klassisismens spesielle karakter som kommer frem fra vr angrende Magdalena er en integrert del av forskningen til den bolognesiske mesteren som allerede etter Annibale Carraccis avreise til den pavelige hovedstaden pent og polemisk hadde motsatt seg Ludovicos sentimentale og dramatiske tale, som bare ble vrende p roret til det bolognesiske kunstneriske panoramaet. Koblingen til et grunnleggende verk for den kunstneriske kulturen i Bologna som Ecstasy of St. Cecilia [fig. 36] av Raffaello da Urbino (Bologna, Pinacoteca Nazionale), hvorav mange renianske helgener husker det ekstatiske blikket som ogs er tilstede i maleriet vrt, nrmer seg deretter de emilianske manrist-kadensene til Correggio og Parmigianino og de elegante og raffinerte ekkoene av kulturen av Denis Calvaert , den flamske maleren som var Guidos lrer, s vel som mange andre kunstnere som var aktive mellom det sekstende og syttende rhundre (for eksempel Francesco Albani): i denne forbindelse vil det vre tilstrekkelig merke p lerretet vrt bruk av spesielle farger med metalliske farger som definitivt husker lren til Renis nordiske lrer.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi noterer oss - i Woods lys - noen spredte restaureringer og noen opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Det er ingen bevaringsproblemer fremhevet. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 69 x 58,5. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
PROVENIENS: Tidligere p Christies auksjon, 6. oktober 1961, parti 46 som et verk av "Guido Reni"; Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382191377 |
---|---|
Sist endret | 25.11.2024, 11:56 |