Bildegalleri
(1/1)
Gaspare Diziani (1689-1767) - La Predica del Battista
Til salgs173 845 kr
Beskrivelse
Gaspare Diziani 1689/1767
"Baptistens preken"
55,5 x 83 cm + antikk ramme (gratis)
Coll. Privat Sveits
Bibliografi: Upublisert
\r
\r
Studieark av maleriet av Dr. Quattriglia Venneri Pietro, Cremona/Pisa:
\r
Det herlige maleriet p lerret, som mler 55,5x83 cm, er i en utmerket bevaringstilstand bde med tanke p sttten og billedmaterialet, og lar oss dermed analysere de stilistiske bevisene som fremstr ganske klare.
\r
Emnet "Baptistens forkynnelse" utfres med ekstrem hastighet, og betegner de typiske karakterene som, fremfor alt p grunn av deres livlige fargetone, utvilsomt bringer oss tilbake til den venetianske billedtradisjonen p 1700-tallet, et yeblikk. som vi kunne definere som en av utrolig prakt for lagunens malere.
\r
Gjennom det attende rhundre produserte Venezia en enorm mengde ekstraordinre malere som sammen med sine napolitanske kolleger, spesielt Luca Giordano, dikterte reglene for mote og smak i hele Europa og var etterspurt i alle domstoler som i tilfellet med Jacopo Amigoni eller Gianantonio Pellegrini, som vil vre de absolutte hovedpersonene i London-scenen.
Selv om det er satt inn i en kontekst med generell tilslutning til de offisielle stilistiske kanonene, skiller lerretet vrt seg ut for noen spesifikke egenskaper knyttet fremfor alt til tilstedevrelsen av et klart tydelig design, godt markerte konturer og en balansert kolorisme som kan f en til tenke p en enkelt tolk, som uten tvil er Gaspare Diziani.
\r
\r
Han ble fdt i Belluno i januar 1689, og jobbet frst i verkstedet til Antonio Lazzarini, men denne perioden etterlot ikke et merkbart spor i sjelen til den unge maleren, fremfor alt fordi det m bemerkes at mesteren faktisk ikke var en av " hellige monstre" for yeblikket, derfor er denne studentfasen lst ganske snart til fordel for hans tur til lagunen.
\r
Her, det myldrende sentrum av det attende rhundres verden, fikk han muligheten til lre frst av Gregorio Lazzarini og deretter av den svrt bermte Sebastiano Ricci som fra dette yeblikket ble hans absolutte referansepunkt.
\r
Gaspares evne ble snart godt kjent utenfor Venezias grenser, s mye at det ga ham et kall til Dresden, hvor han ankom sammen med den kjente scenografen Alessandro Mauro, og deretter til Mnchen, og innviet ham blant de s.k. "internasjonale malere".
Da han kom hjem ble han en av de mest aktive lagunemalerne, og etablerte et travelt verksted i byen som mottok et stort antall offentlige og private bestillinger.
\r
Det er nettopp i det private oppdraget vrt maleri br inkluderes, som fortsatt ser ut til vre godt basert p lrdommen til Sebastiano Ricci, spesielt i dette nervse designet og i valget av ekstremt rik kromatikk.
\r
Av spesiell kvalitet er gruppen av karakterer i forgrunnen til hyre p lerretet, kledd i orientalsk stil, som minner om en annen Ricci-komposisjonsstil spesielt brukt av Diziani.
\r
De to nederste hjrnene til venstre og hyre, representert av en gruppe menn og en mor med sin lille snn, viser oss imidlertid hvor mye Gaspare ble informert om nyvinningene som Luca Giordano hadde brakt til Venezia under oppholdet.
\r
Ved analysere baptistens skikkelse kan vi se et grunnleggende sammenligningspunkt i et annet identisk emne som har gtt inn p antikvitetsmarkedet (eks. Antichit Giglio, Milano) som presenterer predikanten i nyaktig samme posisjon, men ikke bare det: det demonstrerer den samme tendensen til levende farger.
\r
Et annet spesifikt faktum som er knyttet til personligheten til Gaspare Diziani er hans obsessive oppmerksomhet p landskapet, som i hans kreative id aldri bare er en bakgrunn for scenen som er avbildet, men snarere representerer et grunnleggende element av det.
\r
Denne tendensen stammer absolutt fra hans erfaring som scenograf som tok ham rundt p domstolene i halve Europa i den frste fasen av karrieren, men selv da han kom tilbake til bruke staffeliformater klarte han gi oss landskapsbilder av hyeste niv.
\r
P lerretet vrt bruker han dyktig overlegg av grnt og sukkerpapir for beskrive dette steinete landskapet som p noen mter virker nrmest pre-romantisk.
\r
Derfor, etter bevisene beskrevet ovenfor, m vi ndvendigvis tilskrive forfatterskapet til maleriet til Gaspare Diziani, og identifisere lerretet som et betydelig tillegg til hans betydelige katalog.
"Baptistens preken"
55,5 x 83 cm + antikk ramme (gratis)
Coll. Privat Sveits
Bibliografi: Upublisert
\r
\r
Studieark av maleriet av Dr. Quattriglia Venneri Pietro, Cremona/Pisa:
\r
Det herlige maleriet p lerret, som mler 55,5x83 cm, er i en utmerket bevaringstilstand bde med tanke p sttten og billedmaterialet, og lar oss dermed analysere de stilistiske bevisene som fremstr ganske klare.
\r
Emnet "Baptistens forkynnelse" utfres med ekstrem hastighet, og betegner de typiske karakterene som, fremfor alt p grunn av deres livlige fargetone, utvilsomt bringer oss tilbake til den venetianske billedtradisjonen p 1700-tallet, et yeblikk. som vi kunne definere som en av utrolig prakt for lagunens malere.
\r
Gjennom det attende rhundre produserte Venezia en enorm mengde ekstraordinre malere som sammen med sine napolitanske kolleger, spesielt Luca Giordano, dikterte reglene for mote og smak i hele Europa og var etterspurt i alle domstoler som i tilfellet med Jacopo Amigoni eller Gianantonio Pellegrini, som vil vre de absolutte hovedpersonene i London-scenen.
Selv om det er satt inn i en kontekst med generell tilslutning til de offisielle stilistiske kanonene, skiller lerretet vrt seg ut for noen spesifikke egenskaper knyttet fremfor alt til tilstedevrelsen av et klart tydelig design, godt markerte konturer og en balansert kolorisme som kan f en til tenke p en enkelt tolk, som uten tvil er Gaspare Diziani.
\r
\r
Han ble fdt i Belluno i januar 1689, og jobbet frst i verkstedet til Antonio Lazzarini, men denne perioden etterlot ikke et merkbart spor i sjelen til den unge maleren, fremfor alt fordi det m bemerkes at mesteren faktisk ikke var en av " hellige monstre" for yeblikket, derfor er denne studentfasen lst ganske snart til fordel for hans tur til lagunen.
\r
Her, det myldrende sentrum av det attende rhundres verden, fikk han muligheten til lre frst av Gregorio Lazzarini og deretter av den svrt bermte Sebastiano Ricci som fra dette yeblikket ble hans absolutte referansepunkt.
\r
Gaspares evne ble snart godt kjent utenfor Venezias grenser, s mye at det ga ham et kall til Dresden, hvor han ankom sammen med den kjente scenografen Alessandro Mauro, og deretter til Mnchen, og innviet ham blant de s.k. "internasjonale malere".
Da han kom hjem ble han en av de mest aktive lagunemalerne, og etablerte et travelt verksted i byen som mottok et stort antall offentlige og private bestillinger.
\r
Det er nettopp i det private oppdraget vrt maleri br inkluderes, som fortsatt ser ut til vre godt basert p lrdommen til Sebastiano Ricci, spesielt i dette nervse designet og i valget av ekstremt rik kromatikk.
\r
Av spesiell kvalitet er gruppen av karakterer i forgrunnen til hyre p lerretet, kledd i orientalsk stil, som minner om en annen Ricci-komposisjonsstil spesielt brukt av Diziani.
\r
De to nederste hjrnene til venstre og hyre, representert av en gruppe menn og en mor med sin lille snn, viser oss imidlertid hvor mye Gaspare ble informert om nyvinningene som Luca Giordano hadde brakt til Venezia under oppholdet.
\r
Ved analysere baptistens skikkelse kan vi se et grunnleggende sammenligningspunkt i et annet identisk emne som har gtt inn p antikvitetsmarkedet (eks. Antichit Giglio, Milano) som presenterer predikanten i nyaktig samme posisjon, men ikke bare det: det demonstrerer den samme tendensen til levende farger.
\r
Et annet spesifikt faktum som er knyttet til personligheten til Gaspare Diziani er hans obsessive oppmerksomhet p landskapet, som i hans kreative id aldri bare er en bakgrunn for scenen som er avbildet, men snarere representerer et grunnleggende element av det.
\r
Denne tendensen stammer absolutt fra hans erfaring som scenograf som tok ham rundt p domstolene i halve Europa i den frste fasen av karrieren, men selv da han kom tilbake til bruke staffeliformater klarte han gi oss landskapsbilder av hyeste niv.
\r
P lerretet vrt bruker han dyktig overlegg av grnt og sukkerpapir for beskrive dette steinete landskapet som p noen mter virker nrmest pre-romantisk.
\r
Derfor, etter bevisene beskrevet ovenfor, m vi ndvendigvis tilskrive forfatterskapet til maleriet til Gaspare Diziani, og identifisere lerretet som et betydelig tillegg til hans betydelige katalog.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382191435 |
---|---|
Sist endret | 25.11.2024, 11:57 |