Bildegalleri
(1/1)
Cornelius Johnson (1593-1661), Cerchia di - Ritratto di Nobiluomo
Til salgs69 538 kr
Beskrivelse
Gammelt maleri, olje p lerret pfrt tre, dateres tilbake til frste del av 1600-tallet, som viser Portrettet av en adelsmann.
Dette raffinerte lerretet ser ut til kunne tilskrives en kunstner fra den nederlandske skolen som var aktiv i frste del av 1600-tallet, med resultater som stilistisk ligner p produksjonen av kunstnere som Cornelius Johnson (London, 1593 Utrecht, 1661), en maler som ble fdt av nederlandske foreldre i London.
Johnson kan ha studert i Nederland, kanskje under Michiel Jansz. Van Mierevelt og var absolutt pvirket av andre flamske kunstnere p den tiden, hans frste verk flger faktisk stilen og lren til den nederlandske skolen i det gylne rhundre.
Da han kom tilbake til England i 1619 malte han mange portretter av den fremvoksende nye engelske adelen, og ble en av de mest begavede og produktive portrettmalerne som praktiserte i England i perioden mellom 1620 og 1630. Verkene hans finnes faktisk i store samlinger i Storbritannia og ogs i utlandet.
Hans var en konservativ stil, selv om han varierte betydelig gjennom karrieren, og var i stand til assimilere nye pvirkninger uten noen uoverensstemmende effekt. Han ble spesielt pvirket av Mytens, Van Dyck og William Dobson. Hans senere nederlandske portretter viser en annen stil som gjenspeiler moderne portretter. Etter nederlandsk tradisjon var han spesielt nyaktig og detaljert i sin skildring av plagg, og som et resultat er portrettene hans spesielt nyttige for kostymehistorikere.
Johnson var en av tidens f kunstnere som konsekvent signerte arbeidet sitt. I de frste rene var hans standardmte for signere portretter uttrykket "Fecit C J", selv om portrettet fra 1619 med tittelen "The Countess of Arundel" er signert "Cornelius Johnson Fecit" og mange senere verk har ogs en full signatur.
Denne signaturen, ledsaget av datoen 1617, selv om den er ganske slitt og med deler som er vanskelig lese, ser ogs ut til vre til stede p lerretet vrt, som synlig fra bildene av lappen i hendene til den avbildede personen.
I god allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, er det noen sm spredte restaureringspunkter samt noe lett avskalling og oppsprekking av billedoverflaten, men ingenting av betydning. Det er ingen bevaringsproblemer fremhevet. Det originale lerretet ser ut til ha blitt pfrt en eikeplate, som ikke ser ut til ha noen bemerkelsesverdige strukturelle defekter eller krumninger; P baksiden er det synlige forskjellige forsterkningsplugger pfrt. En fin knitring er synlig i forhold til epoken.
Innrammet i en vakker posthum ramme, som har sm defekter og restaureringer.
Ml p maleriet: 127 x 99 cm. Rammeml: 150 x 121 cm.
Arbeid ledsaget av et sertifikat for fotografisk autentisitet, i henhold til gjeldende lovgivning.
Forsendelse via forsikret ekspressbud og emballasje utfrt med strste forsiktighet.
Dette raffinerte lerretet ser ut til kunne tilskrives en kunstner fra den nederlandske skolen som var aktiv i frste del av 1600-tallet, med resultater som stilistisk ligner p produksjonen av kunstnere som Cornelius Johnson (London, 1593 Utrecht, 1661), en maler som ble fdt av nederlandske foreldre i London.
Johnson kan ha studert i Nederland, kanskje under Michiel Jansz. Van Mierevelt og var absolutt pvirket av andre flamske kunstnere p den tiden, hans frste verk flger faktisk stilen og lren til den nederlandske skolen i det gylne rhundre.
Da han kom tilbake til England i 1619 malte han mange portretter av den fremvoksende nye engelske adelen, og ble en av de mest begavede og produktive portrettmalerne som praktiserte i England i perioden mellom 1620 og 1630. Verkene hans finnes faktisk i store samlinger i Storbritannia og ogs i utlandet.
Hans var en konservativ stil, selv om han varierte betydelig gjennom karrieren, og var i stand til assimilere nye pvirkninger uten noen uoverensstemmende effekt. Han ble spesielt pvirket av Mytens, Van Dyck og William Dobson. Hans senere nederlandske portretter viser en annen stil som gjenspeiler moderne portretter. Etter nederlandsk tradisjon var han spesielt nyaktig og detaljert i sin skildring av plagg, og som et resultat er portrettene hans spesielt nyttige for kostymehistorikere.
Johnson var en av tidens f kunstnere som konsekvent signerte arbeidet sitt. I de frste rene var hans standardmte for signere portretter uttrykket "Fecit C J", selv om portrettet fra 1619 med tittelen "The Countess of Arundel" er signert "Cornelius Johnson Fecit" og mange senere verk har ogs en full signatur.
Denne signaturen, ledsaget av datoen 1617, selv om den er ganske slitt og med deler som er vanskelig lese, ser ogs ut til vre til stede p lerretet vrt, som synlig fra bildene av lappen i hendene til den avbildede personen.
I god allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, er det noen sm spredte restaureringspunkter samt noe lett avskalling og oppsprekking av billedoverflaten, men ingenting av betydning. Det er ingen bevaringsproblemer fremhevet. Det originale lerretet ser ut til ha blitt pfrt en eikeplate, som ikke ser ut til ha noen bemerkelsesverdige strukturelle defekter eller krumninger; P baksiden er det synlige forskjellige forsterkningsplugger pfrt. En fin knitring er synlig i forhold til epoken.
Innrammet i en vakker posthum ramme, som har sm defekter og restaureringer.
Ml p maleriet: 127 x 99 cm. Rammeml: 150 x 121 cm.
Arbeid ledsaget av et sertifikat for fotografisk autentisitet, i henhold til gjeldende lovgivning.
Forsendelse via forsikret ekspressbud og emballasje utfrt med strste forsiktighet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382191447 |
---|---|
Sist endret | 25.11.2024, 11:57 |