Rådgiver
Trøndelag politidistrikt
- Frist 09.12.2024
- Ansettelsesform Fast
Rådgiver - fast stilling ved utlendingsforvaltning, Trøndelag politidistrikt
Vi har 1 ledig fast stilling som rådgiver i Felles enhet for Utlending og Forvaltning (FUF), seksjon Utlendingsforvaltning.
Det er viktig at du har gode samarbeidsevner, evne og vilje til å møte kollegaer, samarbeidspartnere og publikum på en god og profesjonell måte. Du vil samhandle på tvers i seksjonen, samt med UDI og politietaten for øvrig. Den som tilsettes må være forberedt på å bidra innenfor hele seksjonens arbeidsområde og vil ha ett tett samarbeid med kollegaer på Steinkjer og på Senter for Utenlandske Arbeidstakere (SUA) i Trondheim.
Utlendingsfeltet er et spennende fagområde. Som medarbeider ved seksjonen vil du ha en variert arbeidshverdag hvor det legges til rette for utvikling og kompetanseheving.
Utlendingsforvaltningen skal ivareta rettssikkerhet, god kvalitet, lik behandling og en trygg og effektiv oppgaveløsning. Publikums behov for tilgjengelighet og service skal ivaretas.
Stillingen som rådgiver innebærer fag- og opplæringsansvar og bidra til kompetanseheving på seksjonen. Rådgiver vil være en del av ett team sammen med fag- og opplæringsansvarlige (FOA) på våre 2 andre lokasjoner,. I stillingen vil det ligge å ha et hovedansvar for innkalling av møter for disse.
Stillingen er stedsplassert i Trondheim.
Arbeidsoppgaver
- Være fag- og opplæringsansvarlig (FOA) ved Sentrum Politistasjon i Trondheim
- Ha ansvar for bemanning av ulike oppgaver i arbeidsflyt
- Bidra til kontinuerlig forbedring av arbeidsprosesser og rutiner
- Saksbehandling og saksforberedelse i mer kompliserte saker
- Bidra med faglig informasjon og kompetanseheving på seksjonen, i politidistriktet for øvrig og eksternt
- Ha oversikt over sakstyper og aktuell tematikk, og bistå faggruppen ved behov for faglige avklaringer eller i enkeltsaker
- Delta i nasjonale fagnettverk og prosjekter, sørge for implementering av god praksis og følge opp sentrale krav og føringer
- Veilede publikum og motta søknader i alle sakstyper
- Forestå ID-kontroll, både av person og dokument
- Bistå ledelse i utarbeidelse av høringstilsvar
- Eventuelt andre oppgaver etter behov
Kvalifikasjoner
Nødvendige:
- Relevant utdanning på minimum bachelornivå, f. eks. innen samfunnsvitenskapelige eller juridiske fag. Lang og relevant utdanning kan kompensere fra utdanningskravet
- Relevant arbeidserfaring fra utlendingsforvaltningen
- God muntlig og skriftlig formuleringsevne i norsk og engelsk
- Gode IT-kunnskaper
Ønskelige krav
- Det er ønskelig med kjennskap til fagområdet og politiets datasystemer
- Erfaring fra service- og kundebehandling
- Erfaring fra offentlig forvaltning og saksbehandling
- Språkkompetanse utover norsk og engelsk er en fordel
Ved å søke jobb i Trøndelag politidistrikt, så samtykker du i at det gjennomføres en skikkethetstest.
Informasjon om sikkerhetsklarering og nivå dersom det er aktuelt
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Er resultatorientert og har gode analytiske evner
- Være serviceinnstilt, strukturert og systematisk
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- Evnen til å arbeide effektivt, selvstendig og i team
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som [Rådgiver] (stillingskode 1434), fra kr 600 000-700 000 brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden o.l.)
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Sted: Gryta 4, 7010 Trondheim
- Bransje: Politi og sikkerhet
- Stillingsfunksjon: Politi, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
forvaltning;, saksbehandling;, utlending;, saksbehandling;
Annonseinformasjon
- FINN-kode 382204415
- Sist endret