Bildegalleri
Volvo XC90
XC90 2.4-163 D AWD
2004
486 000 km
Automat
Diesel
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på DK70909Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Bilen hadde mye utstyr da den kom, men noe av det er nå utdatert, og ikke brukt i vår tid. Eksempelvis navi, innebygget telefon, tv i taket. FM-radio og cd virker, men vi har ellers benyttet en enkel Bluetooth-FM-lade-dongle til å overføre lyd fra telefon.
Bilen har elektrisk førerstol med memory (8 veier)+ manuell korsryggstøtte. Passasjerstol er manuell. Bilen har 2 nøkler, hvor de to nøklene aktiverer memory en og to på førersetet. Fint dersom to personer av ulik høyde bruker bilen om hverandre, for da bruker man hver sin nøkkel og så kommer man alltid til sete som er innstilt til seg selv eller til eget easy entry.
Bakseter kan kjøres frem/tilbake for å gjøre kupe/bagasjerom større og mindre etter behov. Bakseter er 3-delt og kan legges ned uavhengig av de andre. Ekstra seter ligger i gulvet under bagasjerom, bilen er registrert for 7 personer.
Bilen har el-justerbare og innfellbare speil, m varme, varme i bakrute. Automatisk klimaanlegg m Aircondition som blåser kaldt. Automatisk regnsensor på vindusvisker. Xenon kjørelys, ryggesensor (lyd). Bilen har «eberspācher» dieselvarmer (varmer opp motor og kupé) som kan forhåndprogrammeres med tidsur. Cruisekontroll og liten kjørekomputer. Motorvarmer. Hengerfeste dersom du vil feste sykkelstativ eller trekke noe. ESP/ antiskrens og dtcc/ traction control. Airbags og Volvos SIPS, samt høy grad av passiv sikkerhet i kraft av å være relativt stor og «tung».
Dette er en meget romslig person- og utstyrsfrakter, med god komfort for fører og passasjerer. Som SUV med 4WD har den høyere bakkeklaring og bedre fremkommelighet enn vanlige «lave biler» samtidig som den byr på god trafikkbildeoversikt. Kjøreegenskapene for øvrig ligger nær personbilen, og vei-egenskapene er prioritert foran terrengegenskaper. Dette kan ikke sammenlignes med f eks Toyota LC eller Pajero tilsvarende (for øvrig utmerkede biler) fra samme tidsepoke. Volvoen kjører i ring rundt slike på veien, men har selvbærende karosseri, kommer uten sperrer og lav-serie på gearkasse og mangler noen kilo kapasitet på hengerkroken. Dette til tross; så lenge vi snakker om «vei», blir ikke Volvoen stående fast ofte med sitt enkle, dog fungerende og velprøvde haldex-lignende system.
Bilen har i vårt eie blitt satset på, og flere kostbare reparasjoner og oppgraderinger har blitt gjort for å holde den på veien og fortsatt gående som turvogn for oss, på tross av stadig økende alder og KM stand. Dette fordi bilens allerede beskrevne egenskaper er «bestandige» og «alltid relevante», samt at vi igjennom et langt eierskap har kjent bilens tilstand godt. Skal man ved forestående reparasjon kjøpe noe annet i markedet for penger lik til enhver tid aktuell salgsverdi + rep kost har vi hver gang funnet det «tryggest» å reparere og så kjøre videre, siden vi jo ikke vet noe mer om tilstanden på bilene vi evt kan finne i markedet ellers, samt at reelle alternativer ikke har vært mange eller gode i våre øyne. I vårt eie har bilen byttet motor (brukt). Motoren som sitter i har gått snaue 300’km, hvor de siste 100’ er kjørt på av oss. Girkassa som sitter i har gått ca 240’, og ble satt inn i bilen i høst. Kvitteringer på disse tingene foreligger. Ellers kan d nevnes at bilen fikk ny frontrute i forrige uke etter at en lastebil kasta stein på oss langs E6 i Østfold. Det var da bilens originale frontrute som omsider ble byttet ut, og 20år og nesten 500’ kjørte km ble effektivt tyllet bort fra sikten fremover. Bilen var også nylig inne for fiks av småting som er relatert til teknisk funksjon (ryggesensor, dørhåndtak).
I vårt eie har bilen vært en av to, og fungert som turvogn og bil nummer 2. Med en liten el-bil som daily beater, har Volvoen i all hovedsak tatt seg av ferieturer, helgeutflukter og ellers nødvendige fraktoppdrag i påkomne tilfeller, og vi har kjørt 10-15’ km i året med den. Planen var også å forsette på denne måten, men så var det slik at svigerfar på ny hadde en pent brukt xc90 han kunne tenke seg å bytte inn, og et tilbud vi ikke kunne si nei til, ble fremsatt. Vår kjære gamle xc90 er nå derfor bil nummer 3, og vi har egentlig ikke behov for, eller plass til, 3 biler og vi tenker derfor å selge.
Som forklart har vi kostet på bilen løpende i vårt eie. Likevel har bilen blitt ansett som en bruksgjenstand som tjener et praktisk behov. Teknisk funksjon har vært prioritert fremfor kosmetikk. Følgelig har den også, ila 20 års bruk som familiefrakter, fått på seg merker og små sår som vi ikke har brydd oss med å fikse. Likevel vil j hevde at den er pen tatt i betraktning alder og km, men j nevner følgende negative punkter:
- Lite rusthull i karosseri, nede, i bakkant av høyre bakdør mot bakhjul. Samme situasjon har begynt å utvikle seg på v side, men er ikke kommet like langt. Se bilder. Bilen er dog understellsbehandlet i vårt eie og ser fortsatt bra ut under, alt tatt i betraktning. Likevel er nok dette det neste j ville agert på dersom bilen forble i vårt eie.
- Små riper, bulker og sår rundt om, spes litt rust i fronten av taket etter en gammel steinsprut. Se bilder.
- Bruksmerker på interiøret, ved all inn- og utstigning og -lasting gjennom 20 år med aktiv bruk. Generelt er det likevel pent i kupeen.
- Forsetene har en revnet søm i sitteputen, samt at en frekk mus en gang kom inn i bilen og gnagde et lite hull i setetrekket, men dette merkes ikke når man sitter i setet. 2-trinns setevarme i begge forsetene, som virker.
- Det høyre ekstra baksetet i bilen har en liten skade på glidesporet sitteputen føres i. Dette gjør at setet kan hoppe av og kile seg fast når man skal slå det ned om man ikke er nennsom og passer på. V sete funker normalt og bør benyttes «først». Disse setene er svært sjelden brukt av oss.
Jeg nevner også to ting som funker i dag og som som kan funke lenge, men som man evt kan/bør følge litt med på:
- Eksosanlegg er både sveiset og delvis byttet ut ved ulike anledninger, og er tett og virker nå. Her må man likevel anta at d på noe sikt vil bli nødvendig å fikse litt igjen.
- Førerdøra krever -litt- ekstra kraft når den skal lukkes, kontra de andre dørene på bilen. Låsen/ mekanismen er aldri skiftet, men fikset på ved en anledning da wire-en til dørhåndtaket hadde hoppet av. J antar d er generell slitasje som er årsaken til at døra må brukes marginalt mer kraft på, og d lar seg ikke «justere» vekk, d bare er sånn og brukes sånn så lenge d virker. Det er forøvrig ingen slark i døra, eller de andre dørene, som tatt i betraktning hvor mange ganger dette har blitt åpnet og lukket vitner om en fantastisk kvalitet i de originale delene.
Bilen har aldri vært innblandet i kollisjon, sammenstøt eller utforkjøring av betydning, og er aldri blitt rettet eller reparert vesentlig slik sett. Bilen har original lakk.
Bilen har ok sommerdekk på originale alufelger, går minst en sesong til i alle fall. Dim 235/60-18. felgene er relativt pene men har likefullt en del hakk og sår. Vinterdekk er ett år gamle, god kvalitet (Yokohama piggfritt), dim 235/65-17. Original Volvo felg også her, men disse er slitt og ikke særlig pene. Bilen står på vinterhjul nå.
På tross av fremskreden alder og høy KM leverer denne bilen fortsatt personbefordring av god kvalitet, selv sammenlignet med dagens biler. Alle passasjerer sitter godt og trygt. God plass til bagasje. God fremkommelighet. Bak rattet sitter man fint og ser godt over et ikke for høyt dashbord. Gode seter. Ratt og stol justeres i flere retninger for perfekt kjørestilling. «Gammeldags» commonrail-diesel med 5 syl som overrasker med fin gangkultur og ok lyd til diesel å være. Den har naturlig nok ikke spensten til en elbil eller moderne hybrid, slik at forbikjøringer må planlegges litt, men automatkassa er imidlertid fint tilpasset nordiske hastighetsområder og bilen har relativt lavt dieselforbruk, tatt i betraktning vekt og volum. 0,7x på landevei går fint om du holder fartsgrensen. Bilen har også krefter nok til at den med full last og boks på taket, bryter fartsgrensen i alle nordiske motbakker, uten at du trenger å gire ned. Bilen er i sitt ess når du klikker inn cc’en på fartsgrense+ på motorvei eller rask landevei og lar bilen ta deg frem.
Så; hvem kan ha bruk for denne? Tja; unge i etableringsfasen som trenger egenskapene bilen byr på men som ikke har lyst på stort billån eller verditap? Turglade studenter eller andre yngre mennesker med mye fleksibilitet, som liker å reise til fjells når det snør? Arme foreldre hvis avkom har begynt med hest, motor- eller bilcross og man trenger en bil som kan trekke henger? Handy folk med stor gårdsplass som tenker at bilen fyller et behov de andre bilene man har ikke dekker? Folk som har satt cabriolet’en i opplag, og trenger «noe med firhjulstrekk til vinteren? Ekstra bil som kan trekke båten og hengeren med materialer når hytta skal bygges på? Folk som bygger hus «selv» og trenger en kapabel doning nå i byggeperioden? Noen som bor urbant og gateparkerer og trenger bil med slike egenskaper i mellom men orker ikke være bekymret for at den står ute og uten tilsyn hvert minutt? Fritt Ukraina?
- bilen har høy alder og km. Man vet ikke når d neste skjer, men mye tungt er tatt. Det er dog mange deler på en bil, og man lærer jevnlig noe nytt om bil når man eier en over tid. Er man litt handy selv er det dog mulig å gjøre endel ting selv her og det finnes mye video på YouTube om man trenger litt hjelp. Det tas forbehold om feil i tekst. Bilen selges som den er og uten noen garantier. KM-stand kan øke da bilen brukes i blant.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 845 kr (avgifter)
- Pris eksl. omreg.
- 50 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Volvo
- Modell
- XC90
- Modellår
- 2004
- Karosseri
- SUV/Offroad
- Drivstoff
- Diesel
- Effekt
- 163 hk
- Slagvolum
- 2,4 l
- CO₂-utslipp
- 242 g/km
- Kilometerstand
- 486 000 km
- Girkasse
- Automat
- Maksimal tilhengervekt
- 2 250 kg
- Hjuldrift
- Firehjulsdrift
- Vekt
- 2 110 kg
- Seter
- 7
- Dører
- 5
- Farge
- Grønn
- Fargebeskrivelse
- Metallic
- Interiørfarge
- Mørk grå skinn
- Bilen står i
- Norge
- Neste frist for EU-kontroll
- 30.9.2025
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- DK70909
- Chassis nr. (VIN)
- YV1CZ799741085202
- 1. gang registrert
- 22.12.2003
- Eiere
- 3
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- ABS-bremser
- Air Condition
- Airbag foran
- Alarm
- Antiskrens
- Antispinn
- CD-spiller
- Cruisekontroll
- El.vinduer
- Elektrisk sete m. memory
- Elektriske speil
- Hengerfeste, fast krok
- Isofix
- Kjørecomputer
- Klimaanlegg
- Lettmet. felg sommer
- Lettmet. felg vinter
- Metallic lakk
- Midtarmlene
- Motorvarmer
- Multifunksjonsratt
- Mørke ruter bak
- Oppvarmede seter
- Original telefon
- Parkeringsensor bak
- Radio FM
- Regnsensor
- Sentrallås
- Servostyring
- Seter i helskinn
- Sideairbager
- Sommerhjul
- Startsperre
- Takrails
- Vinterhjul
- Xenonlys
Kjøretøyets serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på kjøretøyet i henhold til fabrikkens retningslinjer.
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Små bulker og riper rund bilen, samt rust enkelte steder.
Er det gjort større reparasjoner?
Ja. Bilen har byttet motor (brukt) og girkasse (brukt) med lavere km. Motor har nå gått ca 292 000 og girkasse ca 240 000.
Er eller har motoren vært trimmet?
Ja. Bsr ecu flash
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.