Rådgiver/seniorrådgiver
Justis- og beredskapsdepartementet
- Frist 12.12.2024
- Ansettelsesform Fast
Vil du jobbe med styring og utvikling på sikkerhetsområdet?
Om stillingen
Vi har ledig en nyopprettet fast stilling i Seksjon for styring og budsjett i Samfunnssikkerhetsavdelingen.
Seksjonen har ansvar for koordineringen av etatsstyring av våre underliggende virksomheter, oppfølgingen av underliggende virksomheters internkontroll, koordineringen av avdelingens arbeid med statsbudsjettet og intern planlegging og styring.
Som medarbeider hos oss får du mulighet til å jobbe med viktige spørsmål knyttet til styring og utvikling av etatene, i kombinasjon med avdelingens ansvarsområder innen sikkerhet på et felt som har stor offentlig oppmerksomhet.
Vi har ambisjoner om å jobbe med utviklingsarbeid overfor våre underlagte etater, og stillingen vil være sentral i dette arbeidet.
Arbeidsoppgaver
Aktuelle oppgaver er:
- etatsstyring av DSB, NSM, HRS og SKM, bl.a. utarbeidelse av tildelingsbrev, planlegging og gjennomføring av etatsstyringsmøter og oppfølging av faste rapporteringer fra virksomhetene
- statsbudsjettprosessen
- økonomioppfølging av underliggende virksomheter.
- bidra til at avdelingens arbeid henger godt sammen med budsjett- og styringsprosesser i departementet
- være en pådriver i utviklingsarbeid både i avdelingen og i styringen av våre etater
Kvalifikasjoner
Du må ha:
- relevant utdanning på master/hovedfagsnivå
- relevant arbeidserfaring
- gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner på norsk og på engelsk
Det er ønskelig at du har:
- erfaring fra statlig budsjettarbeid og etatsstyring
- erfaring fra et departement
Av personlige egenskaper ser vi etter deg som:
- er selvstendig, tar initiativ og har god gjennomføringsevne
- har gode samarbeidsevner
- er utviklingsorientert
- har evne til å tenke helhetlig og som ser behov for samhandling på tvers av fag- og ansvarsområder
Personellsikkerhet
Du må tilfredsstille kravene til sikkerhetsklarering og autorisasjon på nivå HEMMELIG. Se Sivil klareringsmyndighet (https://sivilklareringsmyndighet.no/)
Hva får du hos oss?
- spennende og utfordrende oppgaver i et tverrfaglig miljø
- faglig utvikling og selvstendighet i arbeidet
- et unikt innblikk i politiske prosesser
- gode forsikrings- og pensjonsordninger, med medlemskap i Statens pensjonskasse
- egen bedriftshelsetjeneste, treningsmuligheter/ bedriftsidrettslag
- hyggelig kantine
Les mer om å jobbe i JD her. (https://www.regjeringen.no/no/dep/jd/jobbijd/id735533/)
Lønn: 600 000 - 850 000
Stillings- og lønnsinnplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. For spesielt godt kvalifiserte kan høyere lønn vurderes.
Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Slik søker du
Gå til lenken "Søk stillingen og legg ved vitnemål lastet opp via vitnemålsportalen (https://www.vitnemalsportalen.no/) og eventuelle attester.
Etter søknadsfristen vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Det vil også bli utarbeidet utvidet søkerliste av cv-opplysninger som registreres i portalen. Ta kontakt med oss før du evt. registrerer opplysninger av sensitiv eller sikkerhetsmessig karakter. Alle søkere har rett på å gjøre seg kjent med utvidet søkerliste.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Vi gjør oppmerksom på at vi kontakter deg som søker gjennom JobbNorge. Du vil motta en e-post med varsel om å logge deg på for å lese meldingen.
Om arbeidsgiveren
Justis- og beredskapsdepartementet jobber for rettssikkerhet og trygghet. Våre verdier er åpenhet, integritet, arbeidsglede og gjennomføringsevne.
Vi er en spennende arbeidsplass. Oppgavene vi skal løse er viktige for mange menneskers hverdag og for Norge som rettsstat.
Som ansatt i Justis- og beredskapsdepartementet er du en del av det faglige sekretariatet for den politiske ledelsen, og du bidrar til å løse oppgavene departementet har som etatstyrer og som forvaltningsorgan.
For mer informasjon om departementet, se regjeringen.no.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil legge til rette for ansatte som har behov for det.
Samfunnssikkerhetsavdelingens har ansvar for samfunnssikkerhet, beredskap, forebyggende nasjonal sikkerhet og krisehåndtering og et pådriver- og koordineringsansvar for sikkerhet i sivil sektor.
Avdelingen har ansvar og oppgaver innen den organiserte redningstjenesten, nød- og beredskapskommunikasjon og redningshelikoptertjenesten. Vi har samordningsansvar for digital sikkerhet i sivil sektor. Vi har også ansvar for oppfølging av departementenes arbeid med samfunnssikkerhet og et overordnet ansvar for forebyggende nasjonal sikkerhet etter sikkerhetsloven i sivil sektor. Avdelingen har et pådriver og koordineringsansvar for samfunnssikkerhet, forebyggende nasjonal sikkerhet, beredskap og krisehåndtering i sivil sektor.
Avdelingen etatsstyrer Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Hovedredningssentralen (HRS), Sivil klareringsmyndighet (SKM) og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM). Vi har ansvar for sikkerhetsloven og flere andre lover innenfor våre ansvarsområder.
- Sektor: Offentlig
- Sted: 0030 Oslo
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Saksbehandler, Samfunnsøkonomi
Annonseinformasjon
- FINN-kode 382463489
- Sist endret