Bildegalleri
(1/1)
Henriette Ronner-Knip (1821-1909) - "Honden op een sofa"
Til salgs23 363 kr
Beskrivelse
Beskrivelse:
Et vakkert og "museum" kunstverk ("hunder p en sofa", pastell p papir) av den nederlandsk/belgiske maleren Henriette Ronner-Knip (1821-1909). Veldig pent innrammet. Signert nede til venstre. Ml med ramme: 80 cm. x 65 cm. Bildestrrelsen er: 58 cm. x 43 cm. Den generelle tilstanden til kunstverket er meget god. Absolutt museum verdig! Kunstverket kan sees hos Kunsthandel Martins i Wolvega og kommer med et ekthetsbevis!
Biografi:
Henritte Ronner-Knip (Amsterdam, 31. mai 1821 Ixelles, 28. februar 1909) var en nederlandsk-belgisk maler som spesialiserte seg p romantiske dyremalerier. Hun er mest kjent for sine malerier av katter, som var veldig populre p slutten av 1800-tallet. Hun signerte maleriene sine etter ekteskapet med "Henritte Ronner". Hun var det andre barnet til Josephus Augustus Knip (1777-1847), maler, og av Cornelia van Leeuwen (1790-1848) (hun bodde sammen med Knip, men var ikke hans kone; kona levde et eget liv og Josephus ville bare skille seg fra henne i 1824). Henritte Knip giftet seg med Feico Ronner (1819-1883) fra Dokkum 14. mars 1850 i Amsterdam. De fikk seks barn: Marie-Thrse (1851-1852), Alfred Feico (1852-1901), Edouard (1854-1910), Marianne-Mathilde (1856-1946), Alice (1857-1957) og Stphanie-Emma (1860) ). -1936). Alfred Ronner, Alice Ronner og Emma Ronner ble alle malere; Edouard Ronner ble advokat. Henritte Ronner-Knip bodde i Brussel p forskjellige adresser: Regenstschapstraat, 7 (ca. 1850-1854) (i 1852 finner vi ogs Karnemelkstraat i Sint-Joost-ten-Node oppgitt som adresse), Rogierlaan 157 (ca. 1854- 1856), Etterbeeksesteenweg 172 (ca. 1856-71), Maelbeekstraat (1871-1873), Verlaatstraat 19 (1873-1878), deretter hovedadressen hennes Vleurgatsesteenweg 51 (1878-1903), og til slutt bor med dtrene sine p Gachardstraat 43 (1903-1909). Knip-familien hadde allerede tallrike malere i de to generasjonene fr Knip. Det var derfor penbart at barna var orientert i samme retning og vokste opp i den kunstneriske atmosfren.
Knip flyttet til 's-Hertogenbosch med foreldrene som baby. I 1823 flyttet faren til Paris med familien og kom ikke tilbake til Nederland (Vught) fr i 1827. Han var n blitt blind p det ene yet. Til tross for sitt svake syn tok Knips far med jerndisiplin seg av den kunstneriske utdannelsen til datteren og broren August, fra han var fem r og utover. I 1833, etter et kort opphold i Haag, flyttet familien Knip til Beek (Nijmegen). Noen r senere vendte familien tilbake til 's-Hertogenbosch og rundt 1840 til slutt til Berlicum (nr 's-Hertogenbosch). Knip overtok etter hvert ansvaret for konomi og husholdning. Henritte kan ha fortsatt bo i Berlicum til etter morens dd i 1848; s flyttet hun til Amsterdam. I Beek arbeidet 's-Hertogenbosch og Berlicum Knip hovedsakelig med naturen: storfe, husdyr, hover, ker, skog osv., frst med blyant og akvarell og etter hvert ogs med oljemaling. Hennes frste serise verk ble skapt i 1835 og ble utfrt i samarbeid med broren August: "Grden til Prinsen av Oransje nr Tilburg". Fra 1836 og utover sendte hun inn malerier til salongene med stor suksess: Nord-Brabant-landskap, bygdemarkeder, grdsscener, staller, scener med husdyr, storfe, duer, jakthunder og aper, alt i romantisk stil. Eksempler inkluderer: "Hvit pus ser p en humle ved vinduet" (Dsseldorf, Salon 1836), "Parken i Heeze" (Amsterdam, Levemesternes utstilling, 1838), "Landskap med kyr og sauer" og "Landskap med jentegjeting" sau og en geit (Antwerpen, Salon 1840).
I 1850, kort tid etter ekteskapet, flyttet Henritte Knip og ektemannen Feico Ronner til Brussel, Regentschapstraat 7 i Sint-Joost-ten-Noode, den frste av en lang rad med Brussel-adresser. Feico tok seg av virksomheten og ordnet med konomi og korrespondanse. Henritte Ronners flytting til Brussel sammenfaller i grove trekk med en tydelig innsnevring av hennes emnevalg: Fra n av fokuserte hun hovedsakelig p scener med hundevogner, hunder og senere salongkatter. Eksempler er: The Death of a Friend, et stort lerret p 180 x 250 cm med sentimental representasjon av en dd trekkhund (Brussel, Salon 1860); Man and his friends og Jakthunder (Antwerpen, Salon 1861). Knip var p samme tid en kjent portretter av hunder og katter, og som sdan uddeliggjorde fangsthundene til dronning Maria Hendrika og til Maria van Hohenzollern-Sigmaringen, grevinne av Flandern. Hennes bermte scener med langhrede katter i borgerlige salonger var vanligvis bare skapt etter 1870. Dette er hovedsakelig scener med sin fenomenale teksturmessige gjengivelse og sin anekdotiske karakter, som forblir Henritte Ronners brakte bermmelse. Disse kattescenene er mer som tilbehrsstilleben, livliggjort med ste, lekne katter og kattunger. Vi skylder litt informasjon om livsstilen hennes senere i livet til hennes samtid, kunstkjenneren J. Gram, da hun allerede bodde p Vleurgatsesteenweg. I den store hagen bak huset hennes holdt hun mange (jakt)hunder, katter og en papegye i spesialutstyrte innhegninger. Dyrene ble jevnlig brakt til studio for posere, enten gende fritt eller plassert i et glassbur. Nr forstudiene med de nskede positurene var fullfrt, konverterte Knip konturene av dyrene til grove papirskulpturer og plasserte dem p de nskede stedene i montasjen til maleriet, som vanligvis besto av antikke mbler, draperte tekstiler og alle slags antikviteter. . Hun holdt ogs en oversikt over produksjonen sin i form av sm akvarellskisser, som danner en slags Liber Veritatis av hennes oeuvre. Hennes person minnet Gram om musikeren Franz Liszt: en maskulin type med lyst hvitt hr og en dyp stemme.
Knip hadde mye suksess p triennalens "salonger" i Belgia og utstillinger av levende mestere i Nederland, men ogs i alle store europeiske, amerikanske og australske byer. Hun mottok mange resmetaller av slv og gull; hun ble ridder i Leopoldordenen i 1887 og ridder i Oransje-Nassauordenen i 1901. Det er kjente malerier der Knip samarbeidet med den belgiske kunstneren David Col (1822-1900). For illustrere, noen titler p salonginnlegg: Lykkelig familie (Antwerpen, 1855); "Et trekk" (Antwerpen, 1858); Man and his Friends og Jakthunder (Antwerpen, 1861); "Reven i hnsehuset" og "Hundelaget" (Antwerpen, 1873); Malerskolen og Jakt i Kempen (Gent, 1880); "Sjakk og sjakkmatt" og "Hvor er det bedre vre" (Gent 1883); Inntrengeren (Antwerpen, 1888); En invasjon og The waiting (Gent, 1889); "Svin" (Antwerpen, 1894). Alderdom frte med seg noen feiringer: for eksempel arrangerte Rotterdam Art Circle i 1886 en separatutstilling med 80 verk i anledning sin 65-rsdag. Fine Arts Society i London fulgte i 1890 med et tilbakeblikk p 113 verk, "Paintings of the Animal Life by H. Ronner". I 1898 hadde hun en dobbeltutstilling med datteren Alice Ronner i Oldenzeel Art Dealership i Rotterdam. Hun hadde ogs en utstilling i det vakre rommet til Cercle Artistique p Arenbergstraat i Antwerpen, sammen med datteren Alice (etter 1894). C. Raaphorst (1875-54) var den mest kjente maleren som praktiserte samme sjanger som Henritte Ronner. Ogs Ch. Vandereycken Jr., Louis-Eugne Lambert og A. Brunel de Neuville praktiserte en lignende sjanger, det samme gjorde M. Seymour Lucas i England og Wilhelm Schwar i Tyskland. Maleren Marcel Jefferys (1872-1924) var elev av Knip og hennes datter Alice Ronner.
Etter hennes dd i Ixelles i 1909 ble Knips studio auksjonert i Pulchri Studio i Haag (8.-9. mars 1911) og hos Frederik Mller & Cie i Amsterdam (21. oktober 1919). Disse auksjonene inkluderer ikke bare verk av Knip selv (oljemalerier, forstudier, tegninger osv.), men ogs verk av hennes far, bror og tante.
Opprinnelse:
Kunsthandler Martins i Wolvega (Nederland)
Et vakkert og "museum" kunstverk ("hunder p en sofa", pastell p papir) av den nederlandsk/belgiske maleren Henriette Ronner-Knip (1821-1909). Veldig pent innrammet. Signert nede til venstre. Ml med ramme: 80 cm. x 65 cm. Bildestrrelsen er: 58 cm. x 43 cm. Den generelle tilstanden til kunstverket er meget god. Absolutt museum verdig! Kunstverket kan sees hos Kunsthandel Martins i Wolvega og kommer med et ekthetsbevis!
Biografi:
Henritte Ronner-Knip (Amsterdam, 31. mai 1821 Ixelles, 28. februar 1909) var en nederlandsk-belgisk maler som spesialiserte seg p romantiske dyremalerier. Hun er mest kjent for sine malerier av katter, som var veldig populre p slutten av 1800-tallet. Hun signerte maleriene sine etter ekteskapet med "Henritte Ronner". Hun var det andre barnet til Josephus Augustus Knip (1777-1847), maler, og av Cornelia van Leeuwen (1790-1848) (hun bodde sammen med Knip, men var ikke hans kone; kona levde et eget liv og Josephus ville bare skille seg fra henne i 1824). Henritte Knip giftet seg med Feico Ronner (1819-1883) fra Dokkum 14. mars 1850 i Amsterdam. De fikk seks barn: Marie-Thrse (1851-1852), Alfred Feico (1852-1901), Edouard (1854-1910), Marianne-Mathilde (1856-1946), Alice (1857-1957) og Stphanie-Emma (1860) ). -1936). Alfred Ronner, Alice Ronner og Emma Ronner ble alle malere; Edouard Ronner ble advokat. Henritte Ronner-Knip bodde i Brussel p forskjellige adresser: Regenstschapstraat, 7 (ca. 1850-1854) (i 1852 finner vi ogs Karnemelkstraat i Sint-Joost-ten-Node oppgitt som adresse), Rogierlaan 157 (ca. 1854- 1856), Etterbeeksesteenweg 172 (ca. 1856-71), Maelbeekstraat (1871-1873), Verlaatstraat 19 (1873-1878), deretter hovedadressen hennes Vleurgatsesteenweg 51 (1878-1903), og til slutt bor med dtrene sine p Gachardstraat 43 (1903-1909). Knip-familien hadde allerede tallrike malere i de to generasjonene fr Knip. Det var derfor penbart at barna var orientert i samme retning og vokste opp i den kunstneriske atmosfren.
Knip flyttet til 's-Hertogenbosch med foreldrene som baby. I 1823 flyttet faren til Paris med familien og kom ikke tilbake til Nederland (Vught) fr i 1827. Han var n blitt blind p det ene yet. Til tross for sitt svake syn tok Knips far med jerndisiplin seg av den kunstneriske utdannelsen til datteren og broren August, fra han var fem r og utover. I 1833, etter et kort opphold i Haag, flyttet familien Knip til Beek (Nijmegen). Noen r senere vendte familien tilbake til 's-Hertogenbosch og rundt 1840 til slutt til Berlicum (nr 's-Hertogenbosch). Knip overtok etter hvert ansvaret for konomi og husholdning. Henritte kan ha fortsatt bo i Berlicum til etter morens dd i 1848; s flyttet hun til Amsterdam. I Beek arbeidet 's-Hertogenbosch og Berlicum Knip hovedsakelig med naturen: storfe, husdyr, hover, ker, skog osv., frst med blyant og akvarell og etter hvert ogs med oljemaling. Hennes frste serise verk ble skapt i 1835 og ble utfrt i samarbeid med broren August: "Grden til Prinsen av Oransje nr Tilburg". Fra 1836 og utover sendte hun inn malerier til salongene med stor suksess: Nord-Brabant-landskap, bygdemarkeder, grdsscener, staller, scener med husdyr, storfe, duer, jakthunder og aper, alt i romantisk stil. Eksempler inkluderer: "Hvit pus ser p en humle ved vinduet" (Dsseldorf, Salon 1836), "Parken i Heeze" (Amsterdam, Levemesternes utstilling, 1838), "Landskap med kyr og sauer" og "Landskap med jentegjeting" sau og en geit (Antwerpen, Salon 1840).
I 1850, kort tid etter ekteskapet, flyttet Henritte Knip og ektemannen Feico Ronner til Brussel, Regentschapstraat 7 i Sint-Joost-ten-Noode, den frste av en lang rad med Brussel-adresser. Feico tok seg av virksomheten og ordnet med konomi og korrespondanse. Henritte Ronners flytting til Brussel sammenfaller i grove trekk med en tydelig innsnevring av hennes emnevalg: Fra n av fokuserte hun hovedsakelig p scener med hundevogner, hunder og senere salongkatter. Eksempler er: The Death of a Friend, et stort lerret p 180 x 250 cm med sentimental representasjon av en dd trekkhund (Brussel, Salon 1860); Man and his friends og Jakthunder (Antwerpen, Salon 1861). Knip var p samme tid en kjent portretter av hunder og katter, og som sdan uddeliggjorde fangsthundene til dronning Maria Hendrika og til Maria van Hohenzollern-Sigmaringen, grevinne av Flandern. Hennes bermte scener med langhrede katter i borgerlige salonger var vanligvis bare skapt etter 1870. Dette er hovedsakelig scener med sin fenomenale teksturmessige gjengivelse og sin anekdotiske karakter, som forblir Henritte Ronners brakte bermmelse. Disse kattescenene er mer som tilbehrsstilleben, livliggjort med ste, lekne katter og kattunger. Vi skylder litt informasjon om livsstilen hennes senere i livet til hennes samtid, kunstkjenneren J. Gram, da hun allerede bodde p Vleurgatsesteenweg. I den store hagen bak huset hennes holdt hun mange (jakt)hunder, katter og en papegye i spesialutstyrte innhegninger. Dyrene ble jevnlig brakt til studio for posere, enten gende fritt eller plassert i et glassbur. Nr forstudiene med de nskede positurene var fullfrt, konverterte Knip konturene av dyrene til grove papirskulpturer og plasserte dem p de nskede stedene i montasjen til maleriet, som vanligvis besto av antikke mbler, draperte tekstiler og alle slags antikviteter. . Hun holdt ogs en oversikt over produksjonen sin i form av sm akvarellskisser, som danner en slags Liber Veritatis av hennes oeuvre. Hennes person minnet Gram om musikeren Franz Liszt: en maskulin type med lyst hvitt hr og en dyp stemme.
Knip hadde mye suksess p triennalens "salonger" i Belgia og utstillinger av levende mestere i Nederland, men ogs i alle store europeiske, amerikanske og australske byer. Hun mottok mange resmetaller av slv og gull; hun ble ridder i Leopoldordenen i 1887 og ridder i Oransje-Nassauordenen i 1901. Det er kjente malerier der Knip samarbeidet med den belgiske kunstneren David Col (1822-1900). For illustrere, noen titler p salonginnlegg: Lykkelig familie (Antwerpen, 1855); "Et trekk" (Antwerpen, 1858); Man and his Friends og Jakthunder (Antwerpen, 1861); "Reven i hnsehuset" og "Hundelaget" (Antwerpen, 1873); Malerskolen og Jakt i Kempen (Gent, 1880); "Sjakk og sjakkmatt" og "Hvor er det bedre vre" (Gent 1883); Inntrengeren (Antwerpen, 1888); En invasjon og The waiting (Gent, 1889); "Svin" (Antwerpen, 1894). Alderdom frte med seg noen feiringer: for eksempel arrangerte Rotterdam Art Circle i 1886 en separatutstilling med 80 verk i anledning sin 65-rsdag. Fine Arts Society i London fulgte i 1890 med et tilbakeblikk p 113 verk, "Paintings of the Animal Life by H. Ronner". I 1898 hadde hun en dobbeltutstilling med datteren Alice Ronner i Oldenzeel Art Dealership i Rotterdam. Hun hadde ogs en utstilling i det vakre rommet til Cercle Artistique p Arenbergstraat i Antwerpen, sammen med datteren Alice (etter 1894). C. Raaphorst (1875-54) var den mest kjente maleren som praktiserte samme sjanger som Henritte Ronner. Ogs Ch. Vandereycken Jr., Louis-Eugne Lambert og A. Brunel de Neuville praktiserte en lignende sjanger, det samme gjorde M. Seymour Lucas i England og Wilhelm Schwar i Tyskland. Maleren Marcel Jefferys (1872-1924) var elev av Knip og hennes datter Alice Ronner.
Etter hennes dd i Ixelles i 1909 ble Knips studio auksjonert i Pulchri Studio i Haag (8.-9. mars 1911) og hos Frederik Mller & Cie i Amsterdam (21. oktober 1919). Disse auksjonene inkluderer ikke bare verk av Knip selv (oljemalerier, forstudier, tegninger osv.), men ogs verk av hennes far, bror og tante.
Opprinnelse:
Kunsthandler Martins i Wolvega (Nederland)
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382494351 |
---|---|
Sist endret | 27.11.2024, 13:26 |