Bildegalleri
(1/1)
Denis Rival (1935-2022) - Traffic
Til salgs2 632 kr
Beskrivelse
Pastell som representerer og tittelen "Trafikk" signert
Denis RIVAL (19352022)
Denis Rival (19352022)
Fdt i Bergerac (Dordogne)
Professor i maleri ved National School of Decorative Arts fra 1978 til 2000
Student av Jean BERTHOLLE fra 1960-1968
Kurs:
1959 Salon of Young Painting
1962 "9 studenter av Jean Bertholle" Galerie Simone Heller, Paris
1964 Van Goghs hus, Auvers S/Oise, mte med Jean Hlion
1966 Continuity Group Salon Comparison, Galerie Montmorency, Paris
1967 Invitert til kritikerprisen-Galerie du rivire, Bordeaux-Galerie Knoedler, Paris
1968 Personlig utstilling, Galerie chelle 30, Paris
1969 Tegning 1900-1969, Galleri Messine, Paris
1971 Gruppeutstilling, l'Escalier gallery, Brussel
1974 Personlig utstilling, Galerie du Fleuve, Bordeaux
1976 The Birds Vercamer Gallery, Paris
1978 "Works on paper" Galerie palions, Clermont-Ferrand
1979 "of figuration" Galerie Bellint
1980 Gruppeutstilling, Galerie H. Trintignant, Montpellier
1981 Image of reality Galerie P. Lescot, Paris
1984 "Figure, Figure" Gare de l'Est, Paris
1987-utstillingen New York Galerie P. Lescot, Paris
1988-utstilling i Atlanta, Georgia, USA
1989 Utstilling i Landskrona, Sverige "10 franske malere"
1990 "Venice"-utstilling i Atlanta, Georgia, USA
1994-utstillingen "The Circus" Sculpture Gallery, Paris
1995-utstillingen "The Circus" Daniel Besseiche Gallery, Dinard
1999 resgjest ved rdhuset i det 15. arrondissement, Paris
2001 Personlig utstilling Galerie D. Besseiche, Dinard
2005 JAZZ-utstilling, Galerie D. Besseiche, Genve, Paris
2009 Personlig utstilling, Galerie Langlet, Paris
2016 Personlig utstilling, Verk fra 1960-70-tallet, La Capitale Galerie, Paris
Deltok p messer: Salon Comparison, Salon de Montrouge, Salon de Mai...
Bibliografi:
En titt p moderne maleri
"Figurasjonene"
Pastell, tegninger, akvareller, Grard Xurigura
Statlige og private samlinger:
1974 Kjp Aquitaine-museet
1978 Paris
1979 City of Paris, Museum of Modern Art
1982 Statskjp p Salon de Montrouge
Denis Rival
I en tid hvor mange aktrer i kunstscenen fortsatt fokuserer p installasjoner og datagenererte bilder, forblir gleden ved male i hjertet av Denis Rivals praksis. Det er hans fortjeneste ha motsttt pvirkningen fra nye teknologier og det flyktige, og fortsette tro p holdbarheten til maleriet og ladningen av virkeligheten som finnes i hver partikkel av livet.
Flgelig har Denis Rivals maleri aldri forlatt verden av utseende, men uten noen hengivenhet, i og med at det totalt sett ikke har valgt strengt narrative veier. Fordi virkeligheten for ham er mer et speil, om ikke et springbrett for frigjre fantasien, snarere enn et mnster som enhetene som utgjr den er gruppert rundt. Faktisk streber forfatterskapet hans naturlig etter viske ut linjene, gjennom en svrt variert layout, der referenten, utvannet i formenes spenning, aldri fremstr som intakt. Ikke at det virkelig har forsvunnet, men det er internalisert i pitchingen av de sparsomme formene og den diskontinuerlige strmmen av kromatisme, som okkuperer overflaten frontalt, noen ganger som en filigran, noen ganger som en negativ, noen ganger igjen i sin skjelvende eller sammensltte organiske masse. til andre organer, i et samordnet pandemonium.
Bortsett fra at disse strukturelle enhetene strdd med fragmentert turbulens, irrigert med fraksjonert lys, er styrt av konstant dynamikk. Her beveger og trekker alt seg tilbake, spennes og utvides, orkestrert av impulsene fra en umiddelbar gest, kontrollert til det ytterste. Karakterene selv, fanget i svimmelheten av denne kontrasterende dnningen, er ofte bare skygger, nr de ikke gjenfdes under de brennende lysene fra et sammenkrllet materiale, akkompagnert av beroligede gardiner. Som vi vil ha forsttt, er denne tilnrmingen langt fra bli plassert under tegnet av noen forlatelse, konnotert av en organiserende tanke basert p mestring av en egenskap som er bde presis og livlig, som sikrer dens prekre balanse. I disse bevisst ustabile omkretsene, forkrplet av en menneskelighet generelt redusert til sin skisse, demonstrerer kunstneren en klar bevissthet om fenomenene som eksisterer mellom det visualiserte og dets tolkning, i overfloden eller konomien.
Gjerne, temaene som tas opp: gaten, sirkuset, musikere, museer, konserter, markeder, folkemengder... er flere, men menneskets status i maleriet er dets samlende grunnlag.
N, dette er begynnelsen som betinger og opplyser enhver kreativ prosess. I denne forbindelse, i lpet av sine formative r ved cole des Beaux-Arts i Paris, arvet Denis undervisningen til Jean Bertholle, som legemliggjorde, iflge Max-Pol Fouchet, "den kompromisslse og kompromisslse lidenskapen, bebodd av 'en patetisk bekymring' , denne klassiske, kjrlige strengheten og ndeligheten, hvis forskrifter han beholdt akkurat som han ikke glemte mten puristen Jean Hlion hadde, som kom tilbake fra den mest radikale abstraksjonen, for ikke ikke lenger forlate figuren. Selvflgelig, gitt sin generasjon, kunne han ha gtt over til siden av en avtagende abstraksjon eller vendt seg mot narrativ figurasjon, men han foretrakk skjre ut sin egen vei og gradvis gli fra lokal tone til farge for ham, en absolutt ndvendighet.
Dette er grunnen til at den sentrale perioden, fra 1960-1970 og litt etter, stiller sprsml ved det, i den grad den kunngjr det neste og paradoksalt nok skiller seg ut fra det, fordi dmt til en viss innesperring, i motsetning til verkene senere, fra urbane atmosfrer til fiskescener, tyrefekting, til utsikt over New York. S, er det et sprsml om gjre status eller en nostalgisk impuls? Kunstnere er vant til disse retrospektive synspunktene, som beroliger dem og forsterker deres credo i kontinuitet. Teknikken er imidlertid identisk, retningslinjene er de samme, penbaringsarbeidet er det samme, det indre universet er heller ikke avskret fra det andre, ingen innfall eller beregning oppstr. Alt utvider seg, setter seg og fullfrer seg selv, formene utgr
fra sin originale kilde synger tegningen i tone, fargene, svrt nyanserte, kaller p lys. Det som penbart endrer seg er temaet. Den fokuserer p oppdelte atmosfrer med dempet lysstyrke, spesielt drivhus svermet med eksotisk vegetasjon, dekket av ensomhet, der et linert arrangement av geometriske karakterer str i kontrast. I denne intime fasen, ingen karakterer eller svrt f, alts i "Trapesistene", oppfattet i en aerobatikkvelse, men strenge stilleben, slitne interirer eller stvete verksteder med utsikt over takene i byen, til og med noen landskaps-tonics.
Ml: uten ramme: 97 cm x 62 cm
med ramme 107 cm x 87 cm
Den er signert nede til hyre og er datert 2002
og presentert under plexi som ogs er skadet som rammen.
Auksjonsresultater for Denis RIVAL i Drawing-Akvarell
Ikke noe bilde
Karneval
Pastell/papir
120 x 80 cm
Hammerslag: 1.677
26.04.1990
Rogeon
+ informasjon (lot nr. 16)
tidens nvrende triptyk 3 3
Dagens damer Triptych 3/3
Pastell/papir
92 x 70 cm
Estimat: 1500 - 1700
Hammerslag: 1500
21.04.2011
Hotel des Ventes Giraudeau SARL
+ informasjon (lot nr. 248)
tidens damer til stede triptyk 2 3
Dagens damer Triptych 2/3
Pastell/papir
92 x 70 cm
Estimat: 1500 - 1700
Hammerslag: 1.350
21.04.2011
Hotel des Ventes Giraudeau SARL
+ informasjon (lot nr. 363)
den gale kongen
Den gale kongen
Pastell/papp
120 x 80 cm
Hammerslag: 1250
14.04.1991
Rogeon
+ informasjon (lot nr. 159)
Denis RIVAL (19352022)
Denis Rival (19352022)
Fdt i Bergerac (Dordogne)
Professor i maleri ved National School of Decorative Arts fra 1978 til 2000
Student av Jean BERTHOLLE fra 1960-1968
Kurs:
1959 Salon of Young Painting
1962 "9 studenter av Jean Bertholle" Galerie Simone Heller, Paris
1964 Van Goghs hus, Auvers S/Oise, mte med Jean Hlion
1966 Continuity Group Salon Comparison, Galerie Montmorency, Paris
1967 Invitert til kritikerprisen-Galerie du rivire, Bordeaux-Galerie Knoedler, Paris
1968 Personlig utstilling, Galerie chelle 30, Paris
1969 Tegning 1900-1969, Galleri Messine, Paris
1971 Gruppeutstilling, l'Escalier gallery, Brussel
1974 Personlig utstilling, Galerie du Fleuve, Bordeaux
1976 The Birds Vercamer Gallery, Paris
1978 "Works on paper" Galerie palions, Clermont-Ferrand
1979 "of figuration" Galerie Bellint
1980 Gruppeutstilling, Galerie H. Trintignant, Montpellier
1981 Image of reality Galerie P. Lescot, Paris
1984 "Figure, Figure" Gare de l'Est, Paris
1987-utstillingen New York Galerie P. Lescot, Paris
1988-utstilling i Atlanta, Georgia, USA
1989 Utstilling i Landskrona, Sverige "10 franske malere"
1990 "Venice"-utstilling i Atlanta, Georgia, USA
1994-utstillingen "The Circus" Sculpture Gallery, Paris
1995-utstillingen "The Circus" Daniel Besseiche Gallery, Dinard
1999 resgjest ved rdhuset i det 15. arrondissement, Paris
2001 Personlig utstilling Galerie D. Besseiche, Dinard
2005 JAZZ-utstilling, Galerie D. Besseiche, Genve, Paris
2009 Personlig utstilling, Galerie Langlet, Paris
2016 Personlig utstilling, Verk fra 1960-70-tallet, La Capitale Galerie, Paris
Deltok p messer: Salon Comparison, Salon de Montrouge, Salon de Mai...
Bibliografi:
En titt p moderne maleri
"Figurasjonene"
Pastell, tegninger, akvareller, Grard Xurigura
Statlige og private samlinger:
1974 Kjp Aquitaine-museet
1978 Paris
1979 City of Paris, Museum of Modern Art
1982 Statskjp p Salon de Montrouge
Denis Rival
I en tid hvor mange aktrer i kunstscenen fortsatt fokuserer p installasjoner og datagenererte bilder, forblir gleden ved male i hjertet av Denis Rivals praksis. Det er hans fortjeneste ha motsttt pvirkningen fra nye teknologier og det flyktige, og fortsette tro p holdbarheten til maleriet og ladningen av virkeligheten som finnes i hver partikkel av livet.
Flgelig har Denis Rivals maleri aldri forlatt verden av utseende, men uten noen hengivenhet, i og med at det totalt sett ikke har valgt strengt narrative veier. Fordi virkeligheten for ham er mer et speil, om ikke et springbrett for frigjre fantasien, snarere enn et mnster som enhetene som utgjr den er gruppert rundt. Faktisk streber forfatterskapet hans naturlig etter viske ut linjene, gjennom en svrt variert layout, der referenten, utvannet i formenes spenning, aldri fremstr som intakt. Ikke at det virkelig har forsvunnet, men det er internalisert i pitchingen av de sparsomme formene og den diskontinuerlige strmmen av kromatisme, som okkuperer overflaten frontalt, noen ganger som en filigran, noen ganger som en negativ, noen ganger igjen i sin skjelvende eller sammensltte organiske masse. til andre organer, i et samordnet pandemonium.
Bortsett fra at disse strukturelle enhetene strdd med fragmentert turbulens, irrigert med fraksjonert lys, er styrt av konstant dynamikk. Her beveger og trekker alt seg tilbake, spennes og utvides, orkestrert av impulsene fra en umiddelbar gest, kontrollert til det ytterste. Karakterene selv, fanget i svimmelheten av denne kontrasterende dnningen, er ofte bare skygger, nr de ikke gjenfdes under de brennende lysene fra et sammenkrllet materiale, akkompagnert av beroligede gardiner. Som vi vil ha forsttt, er denne tilnrmingen langt fra bli plassert under tegnet av noen forlatelse, konnotert av en organiserende tanke basert p mestring av en egenskap som er bde presis og livlig, som sikrer dens prekre balanse. I disse bevisst ustabile omkretsene, forkrplet av en menneskelighet generelt redusert til sin skisse, demonstrerer kunstneren en klar bevissthet om fenomenene som eksisterer mellom det visualiserte og dets tolkning, i overfloden eller konomien.
Gjerne, temaene som tas opp: gaten, sirkuset, musikere, museer, konserter, markeder, folkemengder... er flere, men menneskets status i maleriet er dets samlende grunnlag.
N, dette er begynnelsen som betinger og opplyser enhver kreativ prosess. I denne forbindelse, i lpet av sine formative r ved cole des Beaux-Arts i Paris, arvet Denis undervisningen til Jean Bertholle, som legemliggjorde, iflge Max-Pol Fouchet, "den kompromisslse og kompromisslse lidenskapen, bebodd av 'en patetisk bekymring' , denne klassiske, kjrlige strengheten og ndeligheten, hvis forskrifter han beholdt akkurat som han ikke glemte mten puristen Jean Hlion hadde, som kom tilbake fra den mest radikale abstraksjonen, for ikke ikke lenger forlate figuren. Selvflgelig, gitt sin generasjon, kunne han ha gtt over til siden av en avtagende abstraksjon eller vendt seg mot narrativ figurasjon, men han foretrakk skjre ut sin egen vei og gradvis gli fra lokal tone til farge for ham, en absolutt ndvendighet.
Dette er grunnen til at den sentrale perioden, fra 1960-1970 og litt etter, stiller sprsml ved det, i den grad den kunngjr det neste og paradoksalt nok skiller seg ut fra det, fordi dmt til en viss innesperring, i motsetning til verkene senere, fra urbane atmosfrer til fiskescener, tyrefekting, til utsikt over New York. S, er det et sprsml om gjre status eller en nostalgisk impuls? Kunstnere er vant til disse retrospektive synspunktene, som beroliger dem og forsterker deres credo i kontinuitet. Teknikken er imidlertid identisk, retningslinjene er de samme, penbaringsarbeidet er det samme, det indre universet er heller ikke avskret fra det andre, ingen innfall eller beregning oppstr. Alt utvider seg, setter seg og fullfrer seg selv, formene utgr
fra sin originale kilde synger tegningen i tone, fargene, svrt nyanserte, kaller p lys. Det som penbart endrer seg er temaet. Den fokuserer p oppdelte atmosfrer med dempet lysstyrke, spesielt drivhus svermet med eksotisk vegetasjon, dekket av ensomhet, der et linert arrangement av geometriske karakterer str i kontrast. I denne intime fasen, ingen karakterer eller svrt f, alts i "Trapesistene", oppfattet i en aerobatikkvelse, men strenge stilleben, slitne interirer eller stvete verksteder med utsikt over takene i byen, til og med noen landskaps-tonics.
Ml: uten ramme: 97 cm x 62 cm
med ramme 107 cm x 87 cm
Den er signert nede til hyre og er datert 2002
og presentert under plexi som ogs er skadet som rammen.
Auksjonsresultater for Denis RIVAL i Drawing-Akvarell
Ikke noe bilde
Karneval
Pastell/papir
120 x 80 cm
Hammerslag: 1.677
26.04.1990
Rogeon
+ informasjon (lot nr. 16)
tidens nvrende triptyk 3 3
Dagens damer Triptych 3/3
Pastell/papir
92 x 70 cm
Estimat: 1500 - 1700
Hammerslag: 1500
21.04.2011
Hotel des Ventes Giraudeau SARL
+ informasjon (lot nr. 248)
tidens damer til stede triptyk 2 3
Dagens damer Triptych 2/3
Pastell/papir
92 x 70 cm
Estimat: 1500 - 1700
Hammerslag: 1.350
21.04.2011
Hotel des Ventes Giraudeau SARL
+ informasjon (lot nr. 363)
den gale kongen
Den gale kongen
Pastell/papp
120 x 80 cm
Hammerslag: 1250
14.04.1991
Rogeon
+ informasjon (lot nr. 159)
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382763813 |
---|---|
Sist endret | 29.11.2024, 15:06 |