Bildegalleri
(1/1)
Giuseppe Patania (1780 – 1852) - Ritratto di donna
Til salgs21 063 kr
Beskrivelse
GIUSEPPE PATANIA
(Palermo, 1780 1852)
Portrett av en kvinne
Olje p lerret, cm. 41 x 33
Signert "G. PATANIA i midten til hyre
Rammeml, cm. 51 x 43 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Arbeid signert til hyre; Siciliansk samling. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser et portrett av en kvinne, illustrert i halv lengde og frontal med stor detaljrikdom og malt med en utmerket harmoni mellom lys og farger som minner om metodene til flamsk maling. Dette er et kjent verk laget av den kjente sicilianske kunstneren som var aktiv mellom slutten av det attende rhundre og begynnelsen av det nittende rhundre, Giuseppe Patania (Palermo, 1780 - 1852). Han ble fdt i Palermo 18. januar 1780 til Giacinto Patania og Giuseppa D'Anna. Faren hans Giacinto var en konditor og skredder som skrt av sin avstamning fra en maler fra det syttende rhundre med samme navn fra Acireale, moren hans var en fetter av Vito D'anna, en raffinert maler fra Palermo som tolket rokokkoen. Familien hans, til tross for dette, stttet ikke hans kall for en karriere som maler, og de frste malerrutinene ble gitt av en ukjent lokal kunstner. Frst senere, takket vre inngripen fra arkitekten Salvatore Attinelli, en familievenn, kom han inn p Giuseppe Velascos verksted som lrling. I 1795 dro han imidlertid p grunn av en tvist med Velasco; siden den gang deltok han ustanselig p leksjoner ved Accademia del Nudo i Palermo, p den tiden regissert av Vincenzo Riolo, men fortsatte trene ved studere som selvlrt kunstner. Informasjonen om hans liv og hans kunstneriske produksjon frem til 1803 er svrt fragmentarisk og usikker. I 1803 malte han Portrettet av Giovanni Meli, ansett som hans frste signerte maleri med en viss attribusjon. ret etter, i 1904, jobbet han sammen med Stefano Cotardi p interiret til Ca n'Oliver for Lloren Oliver i Ma, p ya Menorca. I 1805 vendte han tilbake til Italia, nrmere bestemt til Napoli, hvor han malte lerretet Portrait of the Prince of St. Antimo ung mann i skikkelse av Apollo. Kort tid etter kom han tilbake til Palermo, hvorfra han, p grunn av en uidentifisert sykdom, aldri dro igjen fr sin dd. Deretter innledet han et samarbeid med arkitekten Giuseppe Venanzio Marvuglia ved male et lerret med San Calogero i kapellet til Real Casina di Caccia di Ficuzza og utsmykningen av noen saler i Palazzo Belmonte-Riso; Det er imidlertid ingenting igjen av disse freskene da de ble delagt under bombingen av byen i 1943. Mellom 1807 og 1815 viet han seg til utsmykningen av det kinesiske palasset og det normanniske palasset. Historisk informasjon tyder imidlertid p at Giuseppe Patanias bidrag til disse verkene bare var delvis. Ogs kjent fra denne perioden, og frem til 1824, er: selvportrettet, datert 1807 og for tiden bevart i Gallery of Modern Art i Palermo; Portrettet av Tommaso Gargallo datert 1812 og for tiden bevart i det Alagoniske arkebiskopale biblioteket i Syracuse; gutten med en kanin fra 1814 og bevart i Regional Gallery of Sicilia i Palazzo Abatellis; presentasjonen av Jomfru Maria i tempelet, som dateres tilbake til like fr 1817 og holdt i kirken S. Maria della Croce i Regalbuto (EN); allegorien om forlsningen, datert og signert 1818, i kirken Badia nuova i Palermo; maleriene Transfiguration og S. Basilio oppbevarte i kirken til hyskolen til S. Basilio i Randazzo, i provinsen Catania; Portrettet av Marquis Pietro Ugo delle Favare for Viceroys' Hall of the Norman Palace, datert 1824; martyrdommen til St. Placido for katedralen i Nicosia, ogs malt i 1824.
I 1828 ble han tildelt tittelen ridder av Frans I-ordenen, og i 1830 ble han utnevnt til medlem av Antiquities and Fine Arts of Sicilia. I 1830 iflge noen, fr 1828 iflge andre dedikerte han seg til fresken av hvelvet til den gule hallen i Norman Palace (Roger av Hauteville og Robert Guiscard mottok nklene til byen Palermo), et verk med sikte p glorifisere kraften til Bourbon-dynastiet p den sicilianske ya. I 1832 giftet han seg med en enke kvinne, Narda Bucalo, hvis snn, bosatt i Paris, var interessert i bestille den grafiske oversettelsen av noen episoder av Fnelons verk, Les aventures de Tlmaque. Patania laget noen etsninger, men verket ble ikke publisert. Fra 1821 til 1844 malte han en serie portretter av bermte sicilianske figurer, for tiden oppbevart i det kommunale biblioteket i Palermo. I denne perioden var det mange verk, bde portretter og altertavler. I 1841 ble han valgt til resmedlem av National Academy of Design i New York. Han dde i Palermo 23. februar 1852; hans jordiske levninger er for tiden gravlagt i kirken San Domenico.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket i ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder; den billedlige overflaten viser patina av maling, og har noen overfladiske riper og skrubbsr med fargedrper i midten. Bildepaletten som ble brukt til lage maleriet er kompatibel med stilen til maleren Giuseppe Patania bde i utkastet og i det kromatiske omrdet. Signaturen analysert under Woods lampe er integrert i den billedlige konteksten og er derfor samstemt med maleriet og autentisk. Mlene p lerretet er cm. 41 x 33. Maleriet, av god billedkvalitet, er med gyllen ramme (rammestrrelse, ca. 51 x 43 x 5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Palermo, 1780 1852)
Portrett av en kvinne
Olje p lerret, cm. 41 x 33
Signert "G. PATANIA i midten til hyre
Rammeml, cm. 51 x 43 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Arbeid signert til hyre; Siciliansk samling. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser et portrett av en kvinne, illustrert i halv lengde og frontal med stor detaljrikdom og malt med en utmerket harmoni mellom lys og farger som minner om metodene til flamsk maling. Dette er et kjent verk laget av den kjente sicilianske kunstneren som var aktiv mellom slutten av det attende rhundre og begynnelsen av det nittende rhundre, Giuseppe Patania (Palermo, 1780 - 1852). Han ble fdt i Palermo 18. januar 1780 til Giacinto Patania og Giuseppa D'Anna. Faren hans Giacinto var en konditor og skredder som skrt av sin avstamning fra en maler fra det syttende rhundre med samme navn fra Acireale, moren hans var en fetter av Vito D'anna, en raffinert maler fra Palermo som tolket rokokkoen. Familien hans, til tross for dette, stttet ikke hans kall for en karriere som maler, og de frste malerrutinene ble gitt av en ukjent lokal kunstner. Frst senere, takket vre inngripen fra arkitekten Salvatore Attinelli, en familievenn, kom han inn p Giuseppe Velascos verksted som lrling. I 1795 dro han imidlertid p grunn av en tvist med Velasco; siden den gang deltok han ustanselig p leksjoner ved Accademia del Nudo i Palermo, p den tiden regissert av Vincenzo Riolo, men fortsatte trene ved studere som selvlrt kunstner. Informasjonen om hans liv og hans kunstneriske produksjon frem til 1803 er svrt fragmentarisk og usikker. I 1803 malte han Portrettet av Giovanni Meli, ansett som hans frste signerte maleri med en viss attribusjon. ret etter, i 1904, jobbet han sammen med Stefano Cotardi p interiret til Ca n'Oliver for Lloren Oliver i Ma, p ya Menorca. I 1805 vendte han tilbake til Italia, nrmere bestemt til Napoli, hvor han malte lerretet Portrait of the Prince of St. Antimo ung mann i skikkelse av Apollo. Kort tid etter kom han tilbake til Palermo, hvorfra han, p grunn av en uidentifisert sykdom, aldri dro igjen fr sin dd. Deretter innledet han et samarbeid med arkitekten Giuseppe Venanzio Marvuglia ved male et lerret med San Calogero i kapellet til Real Casina di Caccia di Ficuzza og utsmykningen av noen saler i Palazzo Belmonte-Riso; Det er imidlertid ingenting igjen av disse freskene da de ble delagt under bombingen av byen i 1943. Mellom 1807 og 1815 viet han seg til utsmykningen av det kinesiske palasset og det normanniske palasset. Historisk informasjon tyder imidlertid p at Giuseppe Patanias bidrag til disse verkene bare var delvis. Ogs kjent fra denne perioden, og frem til 1824, er: selvportrettet, datert 1807 og for tiden bevart i Gallery of Modern Art i Palermo; Portrettet av Tommaso Gargallo datert 1812 og for tiden bevart i det Alagoniske arkebiskopale biblioteket i Syracuse; gutten med en kanin fra 1814 og bevart i Regional Gallery of Sicilia i Palazzo Abatellis; presentasjonen av Jomfru Maria i tempelet, som dateres tilbake til like fr 1817 og holdt i kirken S. Maria della Croce i Regalbuto (EN); allegorien om forlsningen, datert og signert 1818, i kirken Badia nuova i Palermo; maleriene Transfiguration og S. Basilio oppbevarte i kirken til hyskolen til S. Basilio i Randazzo, i provinsen Catania; Portrettet av Marquis Pietro Ugo delle Favare for Viceroys' Hall of the Norman Palace, datert 1824; martyrdommen til St. Placido for katedralen i Nicosia, ogs malt i 1824.
I 1828 ble han tildelt tittelen ridder av Frans I-ordenen, og i 1830 ble han utnevnt til medlem av Antiquities and Fine Arts of Sicilia. I 1830 iflge noen, fr 1828 iflge andre dedikerte han seg til fresken av hvelvet til den gule hallen i Norman Palace (Roger av Hauteville og Robert Guiscard mottok nklene til byen Palermo), et verk med sikte p glorifisere kraften til Bourbon-dynastiet p den sicilianske ya. I 1832 giftet han seg med en enke kvinne, Narda Bucalo, hvis snn, bosatt i Paris, var interessert i bestille den grafiske oversettelsen av noen episoder av Fnelons verk, Les aventures de Tlmaque. Patania laget noen etsninger, men verket ble ikke publisert. Fra 1821 til 1844 malte han en serie portretter av bermte sicilianske figurer, for tiden oppbevart i det kommunale biblioteket i Palermo. I denne perioden var det mange verk, bde portretter og altertavler. I 1841 ble han valgt til resmedlem av National Academy of Design i New York. Han dde i Palermo 23. februar 1852; hans jordiske levninger er for tiden gravlagt i kirken San Domenico.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket i ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder; den billedlige overflaten viser patina av maling, og har noen overfladiske riper og skrubbsr med fargedrper i midten. Bildepaletten som ble brukt til lage maleriet er kompatibel med stilen til maleren Giuseppe Patania bde i utkastet og i det kromatiske omrdet. Signaturen analysert under Woods lampe er integrert i den billedlige konteksten og er derfor samstemt med maleriet og autentisk. Mlene p lerretet er cm. 41 x 33. Maleriet, av god billedkvalitet, er med gyllen ramme (rammestrrelse, ca. 51 x 43 x 5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382785327 |
---|---|
Sist endret | 29.11.2024, 19:04 |