Bildegalleri
(1/1)
Andrea Michieli, detto Vicentino (1542 1618), Circle of - Martirio di Sant Aga
Til salgs70 212 kr
Beskrivelse
ANDREA VICENTINO [krets av]
(Vicenza, 1542 Venezia, 1618)
Martyrium av Saint Agatha
Olje p lerret, cm. 122,5 x 161
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Interessant maleri fra den venetianske skolen, av utmerket kvalitet, utfrt p 1600-tallet av en talentfull forfatter som illustrerer den tragiske scenen for Saint Agathas martyrium: i henhold til katolsk tradisjon ble en ung kristen som levde i det tredje rhundre martyrdden under forflgelser under keiser Decius. Agatha var faktisk en hellig martyr fra Catania, hun levde kanskje under keiseren Decius (251), vakker og fra en adelig familie, hun ble truet av konsulen Quiliano, men hun vaklet aldri, og bevarte sin religise og moralske integritet, av denne grunn gjennomgikk hun forskjellige torturer og brystene ble revet av.
Den grufulle episoden skildrer handlingen der bddelen forbereder seg p kutte et bryst og drar med en dolk, mens helgenen andektig ser mot himmelen. I scenen kan du se riddere, soldater og vanlige folk, nederst til venstre kan du se to kanner med eukaristisk betydning knyttet til blod og vin, mens bakgrunnen er bygd opp av arkitektoniske vinger.
Nr det gjelder den monumentale arkitektoniske settingen og det diagonale arrangementet av karakterene, er appellen til en oppdatert venetiansk figurativ kultur tydelig, hvis ledestjerner tydeligvis er Jacopo Tintoretto og Paolo Veronese.
En post-renessanse og tidlig-barokk teatralitet som viser martyrium, imponerer, overtaler eller beveger seg, har ikke kognitive forml, men fremfor alt emosjonelle som sttter fantasien. Frelsen ligger i fantasien eller, som i dette tilfellet, i den teatralske fantasien om martyrdden, det forestilte mulige blir et faktum som skjer her og n i den representative vektleggingen, overskrider verden og blir til dyd, det vil si frelse.
Dette store maleriet kan overbevisende spores tilbake til hnden til en talentfull maler som ble inspirert av verkene til Andrea Michieli kjent som Vicentino (Vicenza, 1542 Venezia, 1618) og hans krets. Typisk hans er den overfylte komposisjonen, figurene av rustikk kraft trangt sammen i forgrunnen, bakgrunnene okkupert av fantasifull arkitektur arrangert forkortet. Vrt lerret, mest sannsynlig bestemt for alteret til en privat samler viet til helgenen avbildet.
I 1981 ppekte Rodolfo Pallucchini at Vicentino fortsatt var en lite kjent kunstner; den kritiske avgrensningen tretti r senere skiller seg ikke fra forskerens pstander, som igjen fortsetter p indikasjonene gitt av Boschinis "syv mter" der mesteren fra Vicenza er plassert sammen med Palma il Giovane og Leonardo Corona, i kjlvannet av det sene. Titian eksempler p Tintoretto og Paolo Veronese. Opplrt i Vicenza med Giovanni Antonio Fasolo (1530 - 1572) og Giambattista Zelotti (1526-1578), i 1648 bermmet Ridolfi egenskapene hans som kolorist, og innrmmet: "at hvis han hadde vrt mer regulert i tegningen sin... kunne han ha hevdet seg en plass blant de beste malerne i sin tid'. Mot midten av det ttende tiret er han dokumentert i Venezia mens han etablerer seg som en historiemaler med spesialisering i verk av festlig og dokumentarisk karakter.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er verket i rimelig allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte gamle restaureringer og noen lett opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er forskjellige fargedrper synlige, spesielt p himmelen og sidene. Maleriet har blitt relinet, og som det kan sees, er en konservativ og restaurerende intervensjon tilrdelig for ytterligere attribusjon. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 122,5 x 161. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gull- og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
(Vicenza, 1542 Venezia, 1618)
Martyrium av Saint Agatha
Olje p lerret, cm. 122,5 x 161
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Interessant maleri fra den venetianske skolen, av utmerket kvalitet, utfrt p 1600-tallet av en talentfull forfatter som illustrerer den tragiske scenen for Saint Agathas martyrium: i henhold til katolsk tradisjon ble en ung kristen som levde i det tredje rhundre martyrdden under forflgelser under keiser Decius. Agatha var faktisk en hellig martyr fra Catania, hun levde kanskje under keiseren Decius (251), vakker og fra en adelig familie, hun ble truet av konsulen Quiliano, men hun vaklet aldri, og bevarte sin religise og moralske integritet, av denne grunn gjennomgikk hun forskjellige torturer og brystene ble revet av.
Den grufulle episoden skildrer handlingen der bddelen forbereder seg p kutte et bryst og drar med en dolk, mens helgenen andektig ser mot himmelen. I scenen kan du se riddere, soldater og vanlige folk, nederst til venstre kan du se to kanner med eukaristisk betydning knyttet til blod og vin, mens bakgrunnen er bygd opp av arkitektoniske vinger.
Nr det gjelder den monumentale arkitektoniske settingen og det diagonale arrangementet av karakterene, er appellen til en oppdatert venetiansk figurativ kultur tydelig, hvis ledestjerner tydeligvis er Jacopo Tintoretto og Paolo Veronese.
En post-renessanse og tidlig-barokk teatralitet som viser martyrium, imponerer, overtaler eller beveger seg, har ikke kognitive forml, men fremfor alt emosjonelle som sttter fantasien. Frelsen ligger i fantasien eller, som i dette tilfellet, i den teatralske fantasien om martyrdden, det forestilte mulige blir et faktum som skjer her og n i den representative vektleggingen, overskrider verden og blir til dyd, det vil si frelse.
Dette store maleriet kan overbevisende spores tilbake til hnden til en talentfull maler som ble inspirert av verkene til Andrea Michieli kjent som Vicentino (Vicenza, 1542 Venezia, 1618) og hans krets. Typisk hans er den overfylte komposisjonen, figurene av rustikk kraft trangt sammen i forgrunnen, bakgrunnene okkupert av fantasifull arkitektur arrangert forkortet. Vrt lerret, mest sannsynlig bestemt for alteret til en privat samler viet til helgenen avbildet.
I 1981 ppekte Rodolfo Pallucchini at Vicentino fortsatt var en lite kjent kunstner; den kritiske avgrensningen tretti r senere skiller seg ikke fra forskerens pstander, som igjen fortsetter p indikasjonene gitt av Boschinis "syv mter" der mesteren fra Vicenza er plassert sammen med Palma il Giovane og Leonardo Corona, i kjlvannet av det sene. Titian eksempler p Tintoretto og Paolo Veronese. Opplrt i Vicenza med Giovanni Antonio Fasolo (1530 - 1572) og Giambattista Zelotti (1526-1578), i 1648 bermmet Ridolfi egenskapene hans som kolorist, og innrmmet: "at hvis han hadde vrt mer regulert i tegningen sin... kunne han ha hevdet seg en plass blant de beste malerne i sin tid'. Mot midten av det ttende tiret er han dokumentert i Venezia mens han etablerer seg som en historiemaler med spesialisering i verk av festlig og dokumentarisk karakter.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er verket i rimelig allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte gamle restaureringer og noen lett opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er forskjellige fargedrper synlige, spesielt p himmelen og sidene. Maleriet har blitt relinet, og som det kan sees, er en konservativ og restaurerende intervensjon tilrdelig for ytterligere attribusjon. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 122,5 x 161. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gull- og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382785579 |
---|---|
Sist endret | 29.11.2024, 19:07 |